ОПЕРА «ЗАПОРОЖЕЦЬ ЗА ДУНАЄМ» С. ГУЛАКА-АРТЕМОВСЬКОГО – ІНТЕРПРЕТАЦІЙНО-АКСІОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-12Ключові слова:
українська опера, режисерська візія, інтерпретація, аксіологічний аспект постановок, радянський підхід, актуалізація оперної спадщини.Анотація
Мета статті – розглянути два кардинально різні режисерські підходи А. Бочарова й О. Тараненко у трактуванні опери «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського. Особливе місце відводиться аналізу основних інтерпретаційно-аксіологічних принципів, на яких базуються постановки, а саме: Київського оперного театру (на той час Академічного театру опери і балету УССР ім. Т. Г. Шевченка) 1953 року та Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької 2023 року. Наукова новизна розвідки полягає в тому, що в ній уперше досліджується вплив соціокультурного простору на режисерські візії під час створення постановок опери «Запорожець за Дунаєм». Висновки. Розставляння акцентів у трактуванні оперного полотна режисером може подати його з кардинально різних ракурсів, і таким чином опера набуває зовсім інших сенсу та меседжів. Інтерпретаційно-аксіологічний аналіз даних прочитань опери демонструє як віяння епохи, у час якої було створено конкретну постановку, та навіть політична позиція режисерів впливає на основні цінності, які доносяться до глядача. Два соціокультурні простори, часовий проміжок між якими сягає 70 років, а саме СРСР і сучасної України, внесли свій вагомий вплив на режисерський підхід творців двох різних прочитань опери. Постановки увібрали в себе політичні, соціальні, філософсько-естетичні й аксіологічні тенденції суспільства двох держав. Головним завданням режисерської візії А. Бочарова виступало підкреслення і пропагування ідеологічних принципів та цінностей, які відповідали комуністичному світогляду: зокрема, йдеться про недалекість українців, пияцтво та «шароварний» театр. Режисерський підхід О. Тараненко увібрав у себе нові тенденції українського мистецтва, пов’язані з повномасштабним вторгненням Росії в Україну. О. Тараненко звільнила українські образи від їх поверхневої інтерпретації, яка базувалася не на історичних фактах та істинній українській ментальності, а на викривлених стереотипах радянської дійсності. Постановка львівської національної опери виступає яскравим зразком процесу, коли українське мистецтво стає інформаційною зброєю в час війни в Україні. Звернувшись до скарбниці українського оперного мистецтва, О. Тараненко втілила національно-визвольні ідеї та патріотичні прагнення українського народу в актуальному історичному контексті.
Посилання
Аблов А. Урок деколонізації від Львівської опери і її «Запорожця за Дунаєм». УП Життя : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/urok-dekolonizatsiyi-vid-lvivskoyi-opery-i-yiyi-zaporozhtsyaza-dunayem/ (дата звернення: 12.01.2024).
Гулак-Артемовський С. Запорожець за Дунаєм / ред. колегія: І. Патрожинський, М. Рильський, Ф. Надененко, В. Юдіна. Київ : Мистецтво, 1954. 210 с.
Дмитро Гнатюк про оперу «Запорожець за Дунаєм» : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=IjIguR5hP28&t=828s (дата звернення: 25.01.2024).
Запорожець за Дунаєм : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/shows/prem-yera-zaporozhets-zadunayem/ (дата звернення: 08.02.2024).
Запорожець за Дунаєм 1953 : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=uAKu9TorgxE (дата звернення: 24.01.2024).
Запорожець за Дунаєм. Львівська національна опера. Youtube : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com (дата звернення: 12.01.2024).
Козирева Т. Львівська опера представляє екшн-версію «Запорожця за Дунаєм». zaxid.net : веб-сайт. URL: https://zaxid.net/lvivska_opera_predstavlyaye_ekshn_versiyu_zaporozhtsya_za_dunayem_n1563703 (дата звернення: 12.01.2024).
Кравченко І. Запорожці: до історії козацької культури. Київ : Мистецтво, 1993. 400 с.
Лісовий В. С. Дискурс. Енциклопедія сучасної України. 2007. Т. 7. URL: https://esu.com.ua/article-24374.
Лісовий М. М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення : монографія / Дніпро : Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.
Мендюк Н. «Запорожець за Дунаєм» у Львівській опері : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/season-120/zaporozhets-za-dunayem-u-lvivskij-operi-2/ (дата звернення: 12.01.2024).
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ, 2013. 134 с.
Падалка Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва : теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Освіта України, 274 с.
Почепцов Г. Г. Теорія комунікації : Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ : Видавничий центр «Київський ун-т», 1999. 307 с.
Тарас М. Неймовірне диво оперного співу. zbruc.eu : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/117410 (дата звернення: 11.01.2024).
У Львові відбулася прем’єра нової постановки найвідомішої оперної історії «Запорожець за Дунаєм» : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=guyRC3aHvYo&t=27s (дата звернення: 16.01.2024).
Хілобок Н. А. До проблеми сценічного втілення опери у сучасному режисерському оперному театрі. Мистецтвознавчі записки. 2014. № 25. С. 191–198.
Швачко Т. Корифей української опери. Музика. 2012. № 2. С. 20–25.
Щур М. Українці і росіяни не будуть «братами» – російський історик. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26672193.html (дата звернення: 09.02.2024).
Яблучна А. Що варто знати про так звану УПЦ МП. Ukraїner. URL: https://www.ukrainer.net/upts-mp/ (дата звернення: 09.02.2024).