“ZAPOROZHETS ZA DUNAIEM” BY S. GULAK-ARTEMOVSKY – AN INTERPRETATIVE AND AXIOLOGICAL DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-12Keywords:
Ukrainian opera, director’s vision, interpretation, axiological aspect of productions, soviet approach, actualization of opera heritage.Abstract
The purpose of the article is to consider two radically different directorial approaches of A. Bocharov and O. Taranenko in the interpretation of the opera “Zaporozhets za Dunaiem” by S. Gulak-Artemovsky. A special place is given to the analysis of the main interpretive and axiological principles on which the productions are based, namely: the Kyiv Opera Theater (at that time the Academic Theater of Opera and Ballet of the Ukrainian SSR named after T.G. Shevchenko) in 1953 and the Lviv National Academic Theater of Opera and Ballet named after Solomiya Krushelnytska in 2023. The scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time, it examines the influence of the socio-cultural space on the director’s visions when creating productions of the opera “Zaporozhets za Dunaiem”. Conclusions. The placement of accents in the interpretation of the opera canvas by the director can present it from radically different angles, and thus the opera acquires completely different meanings and messages. The interpretive and axiological analysis of the given readings of the opera demonstrates how the trends of the era in which a specific production was created, and even the political position of the directors, influence the main values that are conveyed to the audience. Two socio-cultural spaces, the time gap between which reaches 70 years, namely: the USSR and modern Ukraine, had a significant impact on the directorial approach of the creators of two different readings of the operas. The productions absorbed the political, social, philosophical-aesthetic, and axiological tendencies of the society of the two states. The main idea of the director’s vision of A. Bocharov was to emphasize and promote ideological principles and values that corresponded to the communist worldview – the shortsightedness of Ukrainians, drunkenness, and “sharovarnyi” theater. O. Taranenko’s directorial approach absorbed the new trends of Ukrainian art associated with the full-scale invasion of Russia into Ukraine. O. Taranenko freed Ukrainian images from their superficial interpretation, which was based not on historical facts and the true Ukrainian mentality, but on distorted stereotypes of soviet reality. The production of the Lviv National Opera is a vivid example of the process when Ukrainian art became an informational weapon during the war in Ukraine. Turning to the treasury of Ukrainian opera art, O. Taranenko embodied the national liberation ideas and patriotic aspirations of the Ukrainian people in the current historical context.
References
Аблов А. Урок деколонізації від Львівської опери і її «Запорожця за Дунаєм». УП Життя : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/urok-dekolonizatsiyi-vid-lvivskoyi-opery-i-yiyi-zaporozhtsyaza-dunayem/ (дата звернення: 12.01.2024).
Гулак-Артемовський С. Запорожець за Дунаєм / ред. колегія: І. Патрожинський, М. Рильський, Ф. Надененко, В. Юдіна. Київ : Мистецтво, 1954. 210 с.
Дмитро Гнатюк про оперу «Запорожець за Дунаєм» : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=IjIguR5hP28&t=828s (дата звернення: 25.01.2024).
Запорожець за Дунаєм : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/shows/prem-yera-zaporozhets-zadunayem/ (дата звернення: 08.02.2024).
Запорожець за Дунаєм 1953 : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=uAKu9TorgxE (дата звернення: 24.01.2024).
Запорожець за Дунаєм. Львівська національна опера. Youtube : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com (дата звернення: 12.01.2024).
Козирева Т. Львівська опера представляє екшн-версію «Запорожця за Дунаєм». zaxid.net : веб-сайт. URL: https://zaxid.net/lvivska_opera_predstavlyaye_ekshn_versiyu_zaporozhtsya_za_dunayem_n1563703 (дата звернення: 12.01.2024).
Кравченко І. Запорожці: до історії козацької культури. Київ : Мистецтво, 1993. 400 с.
Лісовий В. С. Дискурс. Енциклопедія сучасної України. 2007. Т. 7. URL: https://esu.com.ua/article-24374.
Лісовий М. М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення : монографія / Дніпро : Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.
Мендюк Н. «Запорожець за Дунаєм» у Львівській опері : веб-сайт. URL: https://opera.lviv.ua/season-120/zaporozhets-za-dunayem-u-lvivskij-operi-2/ (дата звернення: 12.01.2024).
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ, 2013. 134 с.
Падалка Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва : теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Освіта України, 274 с.
Почепцов Г. Г. Теорія комунікації : Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ : Видавничий центр «Київський ун-т», 1999. 307 с.
Тарас М. Неймовірне диво оперного співу. zbruc.eu : веб-сайт. URL: https://zbruc.eu/node/117410 (дата звернення: 11.01.2024).
У Львові відбулася прем’єра нової постановки найвідомішої оперної історії «Запорожець за Дунаєм» : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=guyRC3aHvYo&t=27s (дата звернення: 16.01.2024).
Хілобок Н. А. До проблеми сценічного втілення опери у сучасному режисерському оперному театрі. Мистецтвознавчі записки. 2014. № 25. С. 191–198.
Швачко Т. Корифей української опери. Музика. 2012. № 2. С. 20–25.
Щур М. Українці і росіяни не будуть «братами» – російський історик. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26672193.html (дата звернення: 09.02.2024).
Яблучна А. Що варто знати про так звану УПЦ МП. Ukraїner. URL: https://www.ukrainer.net/upts-mp/ (дата звернення: 09.02.2024).