РОЛЬ ДИРИГЕНТІВ У СВІТОВОМУ КУЛЬТУРНОМУ ОБМІНІ МИСТЕЦЬКИМИ ПРОЄКТАМИ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-9Ключові слова:
диригент, диригентська діяльність, світовий культурний обмін, мистецькі проєкти XX століття.Анотація
У статті висвітлено диригентську діяльність у світовому культурному обміні мистецькими проєктами XX століття. Автор розглядає диригентів як активних учасників проєктів, які пропагували національну музичну класику, сприяли поширенню музичних традицій та зміцненню культурних зв’язків між країнами. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі історичних джерел, публікацій у періодичних виданнях, а також на вивченні життєдіяльності видатних диригентів XX століття. Автор простежує еволюцію зародження диригентської проєктної діяльності та розкриває її напрями в творчості світових диригентів минулого тисячоліття (навчально-методичний, виховний, організаційний, творчо-міждисциплінарний, соціокультурний, технологічний). Наголошено, що у XX столітті еволюціонування музичної культури світу суттєво вплинуло на розвиток диригентської діяльності, спричинивши розмаїття та унікальність новаторських підходів диригентів. У статті розглянуто мистецькі ініціативи відомих диригентів світу та проаналізовано їхній зміст. Виявлено, що серед мистецьких проєктів початку XX століття особливо виділялися ініціативи диригентів, пов’язані з колективами і творчими товариствами, проведенням фестивалів, конкурсів та концертів, постановкою й сценографією опер та театральних вистав, міжнародним обміном колективами, медійними ініціативами тощо. Зазначено, що до повноважень диригентів входили розроблення сценографії, експерименти з технологіями, рекламою, різновекторна робота з колективом виконавців, композиторами, організація заходу, керівництво музичним супроводом у кіноіндустрії, режисура дійства та інше. Автором статті підкреслюється, що світові диригенти не лише сприяли поширенню музичних традицій, але й брали активну участь у політичних та соціальних процесах, сприяючи налагодженню мирних відносин між країнами.
Посилання
Качуринець Л. В. Диригентська проєктна діяльність у XX – на початку XXI століть : дисер. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, КНУКіМ, 2024. 277 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1LkMRiwWAaYerdKJCWn7MvuxIxagK0VA/view (дата звернення: 22.06.2024).
Поплавський M. M. Мистецький проект: дискурс художньої культури початку нового тисячоліття (у точці перетину–crossover point). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2019. Вип. 1. С. 248–254.
Світова музична література: навч. посіб. / укладач І. Казак. Рівне: «Каліграф», 2008. Ч. 4: Музика XX століття. 148 с.
Українська музична енциклопедія / ред. кол.: Г. Скрипник та ін. Київ: Інститут мистецтвознавства фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2008. Т. 2. 664 с.
Brown E. A Dictionary for the Modern Conductor. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015. рр. 379–380.
Dadabhoy B. Zubin Mehta: A Musical Journey. New York: Penguin/Viking, 2016. 495 р.
Guerrero J. La música de proyección folclórica argentina en España: vicisitudes estéticas y condicionantes políticos. En, desde y hacia las Américas: músicas y migraciones transoceánicas. Madrid: Dykinson, 2021. pp. 479–488.
ISCM – International Society for Contemporary Music. URL: https://iscm.org (last accessed: 03.05.2024).
Rad M. Orchestra conductor dies at the age of 76 / Internet Archive Wayback Machine URL: https://web.archive.org/web/20071126082445/http://media.www.dailytrojan.com/media/storage/paper679/news/2005/03/23/News/Orchestra.Conductor.Dies.At.The.Age.Of.76-900577.shtml (last accessed: 03.05.2024).
Richards S. Ten Great Musicals of the American Theatre. Radnor, Pennsylvania: Chilton Book Company, 1973. pp. 2–5.
Serafini A. Pichuco y su “goma de borrar”: diferencias entre texto y ejecución en un tango arreglado por Astor Piazzolla para la orquesta típica de Aníbal Troilo. Revista Argentina de Musicología. 2018. № 19. pp. 195–219.
Shaw J. Arnold Schoenberg and the Intertextuality of Composing and Performance. Journal of Music Research. 2006. Vol. 31. рр. 109–121.
Smith S. Music by Max Steiner: The Epic Life of Hollywood’s Most Influential Composer. Oxford University Press, 2020. pp. 153–171.