ЦЕРКОВНО-ХОРОВЕ МИСТЕЦТВО КАТЕРИНОСЛАВА: МУЗИЧНІ ТЕКСТИ, ПОДІЇ, ПЕРСОНАЛІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-6Ключові слова:
церковно-співацьке мистецтво, хорове виконавство, Ірмологіон, Катеринослав, текст, рукопис, архів, музей.Анотація
Метою статті є аналіз церковно-хорової культури Катеринослава (нині міста Дніпра) ХІХ – початку ХХ століття, що має означення у виявленні її визначних особистостей, відповідних подій і характерних артефактів. У низці методів дослідження використовуються передусім історичний, джерелознавчий, аксіологічний, структурно-функціональний, історико-порівняльний методи, а також історіографічний та узагальнюючий підходи, методи аналізу й синтезу. Новизна статті полягає у створенні комплексної історичної ретроспективи церковно-хорового мистецтва Катеринослава як фактору формування регіонального культурно-інформаційного поля. Збереглися численні архівні джерела, як нотовані, так і ненотовані, що дають змогу визначити регіональні особливості, характерну художньо-виконавську специфіку церковно-співацького мистецтва Катеринослава кінця ХVІІІ – першої чверті ХХ століття. Найбільш цінними історичними документами, що засвідчують сталий розвиток церковно-співацького мистецтва Катеринослава, є Богослужбові нотовані рукописні тексти, а саме – три нотолінійні Ірмологіони, що нині зберігаються в архіві Дніпропетровського національного історичного музею імені Дмитра Яворницького. Висновки. На сьогодні існує унікальний архівний матеріал, що обумовлює наші подальші науково-дослідницькі розвідки в означеній науковій темі. Хоча церковна хорова музична спадщина міста Катеринослава не є яскраво індивідуалізованою, але вона потребує ґрунтовніших студій і введення до музикознавчого дискурсу. Означена тема може вивчатися шляхом здійснення аналізу церковних архівних матеріалів Троїцького собору, Благовіщенського храму, а також Успенського собору міста Дніпра. У лоні матеріалу дослідження стосовно церковно-хорового мистецтва Катеринослава аналітично опрацьовуватимуться як нотовані, так і ненотовані джерала.
Посилання
Екатеринославские епархиальные ведомости. Екатеринослав. 1872. № 2. 15.01.1872. C. 33.
Костюк Н. Українська богослужбова музична культура 1801–1916 років (науково-дидактичний, ужитково-співочий, концертно-виконавський і композиторський аспекти) : монографія. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2018. 654 с.
Мітлицька В. А. Музичне життя Катеринославщини середини ХІХ – початку ХХ століття : автореф. … канд. мист.: 17.00.01 «Теорія і історія культури». Харків : ХДАК, 2000. 19 с.
Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у соціокультурному контексті епохи : монографія. Київ : Автограф, 2005. 352 с.
Рябцева І. М. Дніпропетровська академія музики: джерела… : до 120-річчя заснування Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки : монографія. Дніпро : Ліра, 2016. 240 с.
Сніда Є. О. Катеринославська єпархія російської православної церкви у суспільно-політичних процесах 1917–1920 рр. : дис. … канд. іст. наук: 07.00.01 «Історія України». Дніпро : Дніпр. нац. універ. ім. О. Гончара. 2016. 208 с.
Справочная книга Екатеринославской Епархии за 1908 год. Екатеринослав : Типография Братства Свят. Владимира, 1908. 1103 с.
Справочная книга Екатеринославской Епархии за 1913 год. Екатеринослав : Типография Барановского, 1914. 488 с.
Хор імені Миколи Лисенка. Газета «Зоря». Вип. 2. 1925. С. 25–27.
Чабан М. П. Діячі Січеславської «Просвіти» (1905–1921) : біографічний словник. Дніпропетровськ : ІМА-пресс, 2002. 535 с.
Ясиновський Ю. Візантійська гімнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2011. 468 с.
Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть. Львів : Видавництво Отців Василіян «Місіонер», 1996. 624 с.