THE KATERINOSLAVʼS CHURCH CHOIR ART: MUSICAL TEXT, EVENTS, PERSONALITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-6Keywords:
church choir art, choir performing, Irmologion, Katerinoslav, text, manuscript, archive, museum.Abstract
The purpose of submitted article is analysis the church choir cultural of Katerinoslav (now the city Dnipro) 19 – the beginning of the 20 centuries, which is revealed in disclosing of their outstanding personalities, the definite events as well as characteristic artefacts. The author of represented article applies the next investigative methods, precisely, historical, source-knowledge, axiological, structurally functional, historically compare methods as well as historiography and generalizing approaches, methods of analysis and synthesis. The novelty of article is consist of making the complex historical retrospective of Katerinoslav’s church choir art as the factor for formation of the region cultural informational field. There are many kept archive sources, as a notated and not notated, which allows determining the region features, characteristic artistically performing particularity of Katerinoslav’s church singing art of the end the 18 – the first quarter of the 20 centuries. There are most valuable historical documents, which testify about stable development of Katerinoslav’s church singing art, a namely Liturgical notated handwritten texts – the Three notolinear Irmologions, which are being kept now in archive of Dnipropetrovsk national historical museum named after Dmitry Yavornitsky. Conclusions. There are unique archive material now, which determines our next scientific-investigative studies in the noted scientific theme. Although the church choir musical heritage of the city Katerinoslav is not bright individualized, but nevertheless, it need the fundamental studies and introduction to the musicological discourse. The noted subject can be investigated by the way of implementation of the specialized analysis for the church archive material of the Trinity Cathedral, Annunciation Cathedral, as well as the Dormition Cathedral of the city of Dnipro. The notated and not notated sources will be analytically worked in the sphere of material investigation concerning the Katerinoslavʼs church choir art.
References
Екатеринославские епархиальные ведомости. Екатеринослав. 1872. № 2. 15.01.1872. C. 33.
Костюк Н. Українська богослужбова музична культура 1801–1916 років (науково-дидактичний, ужитково-співочий, концертно-виконавський і композиторський аспекти) : монографія. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2018. 654 с.
Мітлицька В. А. Музичне життя Катеринославщини середини ХІХ – початку ХХ століття : автореф. … канд. мист.: 17.00.01 «Теорія і історія культури». Харків : ХДАК, 2000. 19 с.
Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у соціокультурному контексті епохи : монографія. Київ : Автограф, 2005. 352 с.
Рябцева І. М. Дніпропетровська академія музики: джерела… : до 120-річчя заснування Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки : монографія. Дніпро : Ліра, 2016. 240 с.
Сніда Є. О. Катеринославська єпархія російської православної церкви у суспільно-політичних процесах 1917–1920 рр. : дис. … канд. іст. наук: 07.00.01 «Історія України». Дніпро : Дніпр. нац. універ. ім. О. Гончара. 2016. 208 с.
Справочная книга Екатеринославской Епархии за 1908 год. Екатеринослав : Типография Братства Свят. Владимира, 1908. 1103 с.
Справочная книга Екатеринославской Епархии за 1913 год. Екатеринослав : Типография Барановского, 1914. 488 с.
Хор імені Миколи Лисенка. Газета «Зоря». Вип. 2. 1925. С. 25–27.
Чабан М. П. Діячі Січеславської «Просвіти» (1905–1921) : біографічний словник. Дніпропетровськ : ІМА-пресс, 2002. 535 с.
Ясиновський Ю. Візантійська гімнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2011. 468 с.
Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть. Львів : Видавництво Отців Василіян «Місіонер», 1996. 624 с.