ЗВУКОЗАПИСИ ГАЛИНИ МЕНКУШ ЯК ВАГОМИЙ ЧИННИК ЗБЕРЕЖЕННЯ ВИКОНАВСЬКОГО МИСТЕЦТВА БАНДУРИСТІВ

Автор(и)

  • Оксана Юріївна Бобечко Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-1524-8263

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-2

Ключові слова:

Галина Менкуш, бандуристка, репертуар, бандурне мистецтво, звукозаписи, мистецька діяльність, виконавське мистецтво бандуристів.

Анотація

У статті досліджуються звукозаписи народної артистки України, бандуристки Галини Менкуш (1944 р. н.), які демонструють її високопрофесійні артистичні здобутки, відтворюють унікальні інтерпретації різнопланової бандурної репертуарної палітри та сприяють актуалізації й популяризації творчості артистки. Мета статті полягає у ґрунтовному дослідженні звукозаписів Г. Менкуш, які відіграють важливу роль у збереженні виконавського мистецтва бандуристів. Наукова новизна полягає в тому, що вивчення звукозаписів бандуристки в дослідницькому дискурсі здійснюється вперше. Висновки. Завдяки непересічній та винятково професійній концертно-виконавській діяльності Г. Менкуш, звукозаписувальна скарбниця бандуристів поповнилася якісними музичними зразками, серед яких автентична музика (традиційні та стилізовані твори), різнохарактерні народні та авторські пісні, музична шевченкіана, духовні жанри, оригінальні та перекладені інструментальні твори (зокрема і великих форм), а також власна музика артистки. Звукозаписи Г. Менкуш, що наповнили довгограючу платівку «Ой крикнула лебедонька» (1986), аудіокасети «Маруся Чурай» (1989), «Наша дума, наша пісня» (1990), «Галина Менкуш» (1990), «Пісні Галини Менкуш» (1996), «Сад любові» (1996), «Євшан-зілля» (2000), компакт-диски «Струни серця мого» (2009), демонструють характерні риси виконавського стилю бандуристки, бездоганне володіння голосом та інструментом, а також її виняткові артистичні здібності. Вони вирізняються якісно підібраним різножанровим та різностильовим репертуаром, який містить музично-естетичну та навчально-виховну складові. Звукозаписувальна практика Г. Менкуш, розкриває один з найважливіших компонентів її мистецької діяльності. Вона спрямована на розкриття унікальних виконавських можливостей українського національного інструмента, на його розвиток та пропагування та, щонайважливіше, на збереження й примноження виконавського мистецтва сучасних бандуристів.

Посилання

Бобечко О. Місце і роль мистецької дальності Лесі Українки в розвитку бандурного мистецтва в Україні. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2014. Вип. 20(2). С. 243–247.

Бобечко О. Епічні твори в репертуарі жінок-бандуристок: традиції та новітня виконавська тенденція ХХ століття. Zinovii Shtokalko: from kobzar traditions to bandura modern style : Collective monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2021. P. 97–121. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/202 (дата звернення: 25.03.24)

Галина Менкуш. «Струни серця мого». (2CD). UKRmusic. 2009.

Дутчак В. Форми, жанри і стилі виконавства в бандурному мистецтві українського зарубіжжя: звукове відтворення. Етнос і культура: Часопис Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника: збірник науково-теоретичних статей. Гуманітарні науки [гол. ред. В. І. Кононенко]. Івано-Франківськ : Вид-во Прикарпат. нац. ун-ту ім. В. Стефаника, 2011–2012. № 8–9. С. 140–146.

Жовнір С. Репрезентація звукозаписів творів латиноамериканських композиторів для гітари. Актуальні проблеми народно-інструментального виконавства в Україні: історія і сучасність : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т, Ін-т мистецтв; редактор-упорядник Л. І. Горіна. Рівне : Волин. обереги, 2017. С. 135–141.

Колекція фоноваликів Філарета Колесси. URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/Filaret_Kolessa_phonograph_cylinder_collection/uk (Дата звернення: 25.03.24).

Кушнірук О. Бандуро моя, мальованая. Бандура. № 75. С. 62–64.

Ліна Костенко «Маруся Чурай». Читає Ніла Крюкова. URL: https://www.youtube.com/watch?v=2Nb3o2KQE8I (дата звернення: 19.03.2024).

Лісняк І. Академічне бандурне мистецтво України кінця ХХ – початку ХХІ століття / [голов. ред. Г. Скрипник]. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2019. 254 с. + 12 іл. URL: http://www.etnolog.org.ua/pdf/stories/monografiji/2019/lisnyak.pdf (дата звернення: 25.03.24).

Менкуш Г. «Ой крикнула лебедонька»: платівка. Фірма «Мелодія». М., 1986.

Менкуш Г. «Маруся Чурай»: аудіокасета. Фірма «Кобза» (Канада), 1989.

Менкуш Г., Крюкова Н. «Наша дума, наша пісня»: аудіокасета. Фірма «Кобза» (Канада), 1990.

Менкуш Г. «Галина Менкуш»: аудіокасета. Фірма «Євшан-зілля» (Канада), 1990.

Менкуш Г. «Пісні Галини Менкуш»: аудіокасета. Студія Лева. Львів, 1996.

Менкуш Г. «Сад любові»: аудіокасета. Студія Лева. Львів, 1996.

Менкуш Г. «Євшан-зілля»: аудіокасета. Київ, 2000.

Менкуш Г. Сад любові Володимира Іванишина. Літературна Україна. № 8. 2009.

Фільц Б. Багатогранність творчої діяльності Галини Менкуш. До 60-ліття від дня народження бандуристки. Народна творчість та етнографія. 2006. № 3. С. 112–117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30