ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ МИРОСЛАВА АНТОНОВИЧА У ДЗЕРКАЛІ ДІАСПОРНОЇ ПУБЛІЦИСТИКИ У США
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-7Ключові слова:
творча особистість Мирослава Антоновича, «Візантійський хор», публіцистика, диригент, музикознавець, українська діаспора, українська музична культура, США, Голландія.Анотація
Актуальність статті обумовлена потребою комплексного осмислення багатогранної діяльності творчих особистостей музичної культури української діаспори. Реалії сьогодення потребують креативних пасіонарних персон, які своїм життєвим прикладом стимулюють динаміку культурного процесу. Мета – комплексний аналіз представлення діяльності диригента і музикознавця Мирослава Антоновича у дзеркалі діаспорної публіцистики у США. Завданнями статті, відповідно до мети, постають: вивчення джерельного матеріалу про М. Антоновича та «Візантійський хор» під його керівництвом; виокремлення форм та тематики представлення життєпису та творчої діяльності митця діаспорною публіцистикою. Методологію дослідження визначають історичний, системний, аксіологічний, культурологічний підходи та відповідні їм конкретні методи наукового пізнання. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду презентації постаті митця та його хору в публіцистиці США; джерелознавчий аналіз та контент-аналіз дали можливість виявити і охарактеризувати масив джерел; системна класифікація допомогла комплексно проаналізувати форми і тематику цього представлення. Джерельною базою дослідження є журнали української діаспори у США («Екран» та «Вісті»), в яких висвітлювалася творча і наукова діяльність М. Антоновича та очолюваного ним «Візантійського хору» із Голландії. Наукову новизну роботи визначає введення до наукового обігу джерельного матеріалу, який доповнює раніше сформований компендіум щодо особистості М. Антоновича. Висновки. Проведений комплексний аналіз представлення діяльності диригента і музикознавця Мирослава Антоновича у дзеркалі діаспорної публіцистики у США дав можливість виявити її форми (статті – оглядові, аналітичні, біографічні, інформативні; повідомлення, репортажі, фоторепортажі) та тематику (ювілейна, подієва, наукова, мемуарна). Результати, отримані за допомогою запропонованих методів, можуть бути цікавими як для фахівців, так і для всіх, хто цікавиться українською музичною культурою.
Посилання
Антонович М. Згадуючи мого брата Адама». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 8–10.
Антонович М. Каменярі – симфонічна поема Станислава Людкевича. Музичні вісті. Рік Х–ХІ. Грудень 1971– Березень 1972. Ч. 4–5 (39–40). С. 13–19.
Антонович М. Каменярі – симфонічна поема Станислава Людкевича. Екран. Чикаго. 1979. Ч. 104–105. С. 9–10.
Антонович М. «Тропарі воскресні» – Зіновій Лисько. Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1968. Ч. 4 (27). С. 12–17.
Боровик М. Українсько-канадська преса та її значення для української меншини в Канаді = The Ukrainian Canadian Press and its Significant Role in the Ukrainian Minority in Canada. Мюнхен : УВУ, 1977. 344 с. [Ucrainica diasporiana. Vol. 2].
Гончар. О. Зустріч з цивілізованими людьми. Екран. Чикаго.1990. Ч. 148–149. С. 18.
Граб У. Мирослав Антонович: інтелектуальна біографія. Емігрантське музикознавство в українському культуротворенні повоєнних десятиліть: монографія. Львів, 2019. 455 с.
Граб У. Оперна кар’єра Мирослава Антоновича: «Відень – Лінц –Ліцманштадт». Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, t. XVIII: Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty, pod red. naukową Kingi Fink, Teresy Mazepy i Grzegorza Oliwy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2023. С. 414–425.
Долгий О. По світу з українською піснею». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 48.
Екран. Чикаго. 1961–1992. 150 номерів. Фонд Українського Національного Музею в Чикаго (США).
Жд. О. 20-ліття Візантійського хору в Утрехті. Екран. Чикаго.1971. Ч. 59-60. С. 16–19.
Жданович О. Прапороносці й полонені. Екран. Чикаго.1962. Ч. 3–4. С. 12–13.
Животко А. Історія української преси [передмова К. Костева] = Geschichte des ukrainischen Zeitungswesens. Мюнхен : УТГІ, 1989–90. 334 с.
Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття: монографія. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2012. 1164 с.
Карась Г. Феномен Мирослава Антоновича та його «Візантійський хор» : штрихи до портрета диригента. Musica Humana : зб.статей кафедри музичної медієвістики та україністики ЛНМА. Львів, 2010. Ч. 3. С. 11–22.
Карась Г. Церковний спів в інтерпретації «Візантійського хору». Духовна музика в контексті сучасного хорового виконавства : зб. мат. Міжнар. наук.-практ. конф., (Кременець, 10 травня 2008 р.). Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2008. С. 28–38.
Кравців-Барабаш М. Візантійський хор. Екран. Чикаго. 1975. Ч. 83–84. С. 16.
Лазаревич Є. Візантійський хор М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття: дис. … канд. мист-ва за спец. 17.00.03 / Львівська нац. муз. акад. ім. М. Лисенка. Львів, 2018. 226 с.
Луців В. «Візантійський хор» відзначив 45-ліття своєї діяльності». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 46–47.
Маценко П. Візантійський хор з Утрехту (Голляндія). Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1967. Ч. 2 (21). С. 21.
Маценко П. Нова довгограйна платівка. Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1967. Ч. 2 (21). С. 23.
Т. Дж. 25-ліття Об’єднання Українців у Голляндії. Екран. Чикаго. 1974. Ч. 75–77. С. 11.
Kanafotskyj S. 20th Anniversary of Bizantine Choir in Holland. Екран. Чикаго. 1971. Ч. 59–60. С. 20–21.