THE CREATIVE PERSONALITY OF MYROSLAV ANTONOVYCH IN THE MIRROR OF DIASPORA PUBLICITY IN THE USA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-7

Keywords:

creative personality of Myroslav Antonovych, “Byzantine Choir”, journalism, Conductor, musicologist, Ukrainian diaspora, Ukrainian musical culture, USA, Holland.

Abstract

The relevance of the article is due to the need for a comprehensive understanding of the multifaceted activity of creative personalities of the musical culture of the Ukrainian diaspora. Today’s realities need creative, passionate people who stimulate the dynamics of the cultural process with their life example. The goal is a comprehensive analysis of the presentation of the activities of the conductor musicologist Myroslav Antonovych in the mirror of diaspora journalism in the USA. The tasks of the article, in accordance with the goal, are: study of the Source material about M. Antonovych and “Byzantine Choir” under his direction; distinguishing the forms and topics of presenting the biography and creative activity of the artist by diasporic journalism. Research methodology is determined by historical, systematic, axiological, cultural approaches and specific methods of scientific knowledge corresponding to them. In particular, the historicalchronological method was used to consider the presentation of the figure of the artist and his choir in US journalism; Source analysis and content analysis made it possible to identify and characterize an array of sources; system classification helped the SNO complex to analyze the forms and topics of this presentation. The source base of the research is the magazines of the Ukrainian diaspora in the USA (“Ekran” and “Visti”), which covered the creative and scientific activities of M. Antonovych and the “Byzantine Choir” led by him from Holland. The scientific novelty of the work is determined by the introduction to the scientific circulation of the source material, which complements the previously formed compendium on the personality of M. Antonovych. Conclusions. A comprehensive analysis of the presentation of the activities of the conductor and musicologist Myroslav Antonovych in the mirror of diaspora journalism in the USA made it possible to identify its forms (review articles, analytical, biographical, informative; reports, photo reports) and topics (jubilee, event, scientific, memoir). The results obtained using the proposed methods can be interesting both for specialists and for everyone who is interested in Ukrainian musical culture.

References

Антонович М. Згадуючи мого брата Адама». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 8–10.

Антонович М. Каменярі – симфонічна поема Станислава Людкевича. Музичні вісті. Рік Х–ХІ. Грудень 1971– Березень 1972. Ч. 4–5 (39–40). С. 13–19.

Антонович М. Каменярі – симфонічна поема Станислава Людкевича. Екран. Чикаго. 1979. Ч. 104–105. С. 9–10.

Антонович М. «Тропарі воскресні» – Зіновій Лисько. Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1968. Ч. 4 (27). С. 12–17.

Боровик М. Українсько-канадська преса та її значення для української меншини в Канаді = The Ukrainian Canadian Press and its Significant Role in the Ukrainian Minority in Canada. Мюнхен : УВУ, 1977. 344 с. [Ucrainica diasporiana. Vol. 2].

Гончар. О. Зустріч з цивілізованими людьми. Екран. Чикаго.1990. Ч. 148–149. С. 18.

Граб У. Мирослав Антонович: інтелектуальна біографія. Емігрантське музикознавство в українському культуротворенні повоєнних десятиліть: монографія. Львів, 2019. 455 с.

Граб У. Оперна кар’єра Мирослава Антоновича: «Відень – Лінц –Ліцманштадт». Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, t. XVIII: Muzyczne tradycje Galicji – dziedzictwo, inspiracje, konteksty, pod red. naukową Kingi Fink, Teresy Mazepy i Grzegorza Oliwy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2023. С. 414–425.

Долгий О. По світу з українською піснею». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 48.

Екран. Чикаго. 1961–1992. 150 номерів. Фонд Українського Національного Музею в Чикаго (США).

Жд. О. 20-ліття Візантійського хору в Утрехті. Екран. Чикаго.1971. Ч. 59-60. С. 16–19.

Жданович О. Прапороносці й полонені. Екран. Чикаго.1962. Ч. 3–4. С. 12–13.

Животко А. Історія української преси [передмова К. Костева] = Geschichte des ukrainischen Zeitungswesens. Мюнхен : УТГІ, 1989–90. 334 с.

Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття: монографія. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2012. 1164 с.

Карась Г. Феномен Мирослава Антоновича та його «Візантійський хор» : штрихи до портрета диригента. Musica Humana : зб.статей кафедри музичної медієвістики та україністики ЛНМА. Львів, 2010. Ч. 3. С. 11–22.

Карась Г. Церковний спів в інтерпретації «Візантійського хору». Духовна музика в контексті сучасного хорового виконавства : зб. мат. Міжнар. наук.-практ. конф., (Кременець, 10 травня 2008 р.). Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2008. С. 28–38.

Кравців-Барабаш М. Візантійський хор. Екран. Чикаго. 1975. Ч. 83–84. С. 16.

Лазаревич Є. Візантійський хор М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття: дис. … канд. мист-ва за спец. 17.00.03 / Львівська нац. муз. акад. ім. М. Лисенка. Львів, 2018. 226 с.

Луців В. «Візантійський хор» відзначив 45-ліття своєї діяльності». Екран. Пропам’ятне число. 1997. С. 46–47.

Маценко П. Візантійський хор з Утрехту (Голляндія). Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1967. Ч. 2 (21). С. 21.

Маценко П. Нова довгограйна платівка. Вісті. Herald. Твін Сіті, Мінн. 1967. Ч. 2 (21). С. 23.

Т. Дж. 25-ліття Об’єднання Українців у Голляндії. Екран. Чикаго. 1974. Ч. 75–77. С. 11.

Kanafotskyj S. 20th Anniversary of Bizantine Choir in Holland. Екран. Чикаго. 1971. Ч. 59–60. С. 20–21.

Published

2024-05-31