ЗВ’ЯЗОК МУЗИКИ І ПОЕЗІЇ В ІРМОСІ 1 ПІСНІ УСПЕНСЬКОГО КАНОНУ КОЗЬМИ МАЮМСЬКОГО

Автор(и)

  • Наталя Сиротинська

Ключові слова:

візантійська гимнографія, сакральна монодія, літургiйнi піснеспіви, ірмологіон, риторика, ірмос, канон.

Анотація

Розглядаються засадничі риси формування структури сакральної монодії на прикладі ірмосу Успенського канону. Враховано визначальні риси візантійської гимнографії, базованої на досвіді давніх культур, основою яких є зв'язок поетичного тексту і мелодики. Підкреслюється значення риторики, яка відіграла особливу роль у композиції літургійних текстів і сприяла виокремленню богословських смислових акцентів. Поступово накопичувався фонд досконалих зразків греко-візантійської гимнографії, що згодом мали великий вплив на культурний розвиток слов’янських народів, в тому й українського.

Посилання

Алексеева Г. Акцентология в византийской и русской певческих традициях как фактор национальной традиции // Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7.–10. Juni 2005 / вид. Hans Rothe, Dagmar Christians. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. S. 187–202.

Ганнік K. Проблеми ритміки візантійського піснеспіву // Καλοφωνία. Вип. 6. Львів, 2012. С. 172–190.

Горюхина Н. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев: Музична Україна, 1985.

Єфіменко А. Трасибулос Ґеорґіадес – засновник «мюнхенської школи» // Українська музика. Щоквартальник. Ч. 3– 4 (5–6). Львів, 2013. С. 43–56.

Кривко Р. Славянская гимнография ІХ–ХІІ вв. в исследованиях и изданиях 1985–2004 гг. // Wiener Slavistisches Jahrbuch, Band 50/2004. Wien 2005. S. 203–233.

Мулич М. К вопросу о художественном мастерстве в древнейших славянских переводах служебных миней // Кирилл Солунский, 2. Ckoпje, 1970. С. 252–256.

Hannick Ch. Chomonie und historische Phonetik des Altrussischen // Лингвистическая полифония. – Москва, 2007. С. 212–221.

Hannick Ch. Early Slavic Liturgical Hymns in Musicological Context // Ricerche Slavistiche 41 (1994). P. 9–30.

Hannick Ch. Ton und Wort in slavischen liturgischen Hymnen // Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Bonn. 7–10. Juni 2005. [Patristica slavica, 15]. München – Wien ‒ Zürich, 2007. S. 175–186.

Fundamental Problems of Early Slavic Music and Poetry / вид. Christian Hannick [=MMB, Subsidia, 6, Studies in Fragmenta Chiliandarica Palaeoslavica, 2]. Copenhagen, 1978.

Krumbacher К. Gesch. d. byz. Litt., fi. Aufl. München 1807.

Palikarova-Verdeil R.. La musique byzantine chez les Bulgares et les Russes [=Monumenta Musicae Byzantinae. Subsidia, Vol. III]. Copenhague, 1953.

The hymns of the Hirmologium. The First Mode. The First Plagal Mode / Trancribed by Aglaia Ayoutanti and Maria Stohr, reviser and annotated by Carsten Hoeg with the assistance of Jorgen Raasted. – Copenhagen 1952.

Velimirović M. The byzantine heirmos and heirmologion // Gattungen der Musik in einzeld-arstellungen. – München, 1973. С. 192–245.

Wellesz E. A History of Byzantine Music and Hymnography. Oxford 1949, 21961, 31998; польськ. перекл.: Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej / пер. M. Kaziński. Kraków: Homini 2006.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-09