ФОРМУВАННЯ СПІЛЬНОЇ ПЛОЩИНИ ДЛЯ ПОРІВНЯЛЬНОГО АНАЛІЗУ НЕВМЕННОЇ ТА НОТОЛІНІЙНОЇ СЕМІОГРАФІЙ: ТРАНСКРИПЦІЯ І ТРАНСНОТАЦІЯ
Ключові слова:
візантійська музика, невменний нотопис, транскрипція, транснотація.Анотація
Досліджуються закономірності будови давнього невменного нотопису, зокрема візантійського (порційності, особливостей музичного руху, тотожності, контрасту та ін.), що уможливлює не лише вивчення принципів формотворення, але й наближає до правдивого прочитання конкретного музичного твору. Релятивний (діастиматичний) характер фіксації мелодії у візантійській музиці, на відміну від абсолютної сольмізації, вимагає комплексного вивчення графічних систем, ладо-тонального мислення, метро-ритмічних та естетичних особливостей осмогласної системи візантійської музики.
Посилання
Ганнік К. Проблеми ритміки візантійського піснеспіву // Калофонія. – Ч. 6. – Львів, 2012. – С. 172–188.
Залєський М. Основи візантійської ритміки // Калофонія. – Ч. 6. – Львів, 2012. – С. 133–171.
Мазель Л., Цуккерман В. Анализ музыкальных произведений. – Москва, 1967. – 749 с.
Αλεξάντρου Μ. Εξήγησεις και μεταγραφές της βυζαντινής μουσικής.– Θεσσαλονίκη, 2010. – 154 σ.
Αλεξάντρου Μ. Παλαιογραφία βυζαντινης μουσικής. Συνοπτικοί πίνακές. – Θεσσαλονίκη, 2009–2010. – 56 σ.
Arvanitis I. The Rhythmical and Metrical Structure of the Byzantine Heirmoi and Stichera as a Means to and as a Result of a New Rhythmical Interpretation of the Byzantine Chant // Acta Musicae Byzantinae. – Centrul de Studii Bizantine Iaşi. – Volumul VI. – Decembrie 2003. – P. 14–29.
Αρβανίτης Ι. Ο ρυθμός των εκκλησιαστικών μελών μέσα από τη παλαιογραφική έρευνα και την εξήγηση της παλαιάς σημειογραφίας – Διατριβή: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, 2010. – 443 σ.
Raasted J. A Newly Discovered Fragment of a Fourteenth-Century Heirmologion//Studies in eastern chant. – London-New York-Toronto, 1971. – P. 103–111.
Raasted J. Intonation formulas and modal signatures in Byzantine musical manuscripts. –Copenhagen, 1966. – 238 p.
Raasted J. Pulse and pauses in medieval and postmedieval byzantine chant //XVI inter-nationalen byzantinistenkongress. Wien, 4–9.10.1981. – Wien, 1982. – P.63–72.
Strunk O. The tonal system of Byzantine music // The Musical Quarterly. – Vol. 28 (1942). – P. 190–204.
Stathis G. Les “Protographa” de la transcription dans la notation de la nouvelle méthode // Acta Musicae Byzantinae. – Centrul de Studii Bizantine Iaşi. – Vol. 6. – Decembrie 2003.– Р. 10–13.
Στάθης Γ. Οι αναγραμματισμοί και τα μαθήματα της βυζαντινής μελοποιίας. – Αθήνα, 2008. – 354 σ.
Troelsgård Ch. Byzantine neumes. A new introduction to the middle byzantine musical notation. – MMB Subsidia, Vol. ІХ. – Copenhagen, 2011. – 142 p.
Wellesz E. History of Byzantine Music and Hymnography. – Oxford, 1961. – 461 p.