ФОРМУВАННЯ СПІЛЬНОЇ ПЛОЩИНИ ДЛЯ ПОРІВНЯЛЬНОГО АНАЛІЗУ НЕВМЕННОЇ ТА НОТОЛІНІЙНОЇ СЕМІОГРАФІЙ: ТРАНСКРИПЦІЯ І ТРАНСНОТАЦІЯ

Автор(и)

  • Іван Міщенко

Ключові слова:

візантійська музика, невменний нотопис, транскрипція, транснотація.

Анотація

Досліджуються закономірності будови давнього невменного нотопису, зокрема візантійського (порційності, особливостей музичного руху, тотожності, контрасту та ін.), що уможливлює не лише вивчення принципів формотворення, але й наближає до правдивого прочитання конкретного музичного твору. Релятивний (діастиматичний) характер фіксації мелодії у візантійській музиці, на відміну від абсолютної сольмізації, вимагає комплексного вивчення графічних систем, ладо-тонального мислення, метро-ритмічних та естетичних особливостей осмогласної системи візантійської музики.

Посилання

Ганнік К. Проблеми ритміки візантійського піснеспіву // Калофонія. – Ч. 6. – Львів, 2012. – С. 172–188.

Залєський М. Основи візантійської ритміки // Калофонія. – Ч. 6. – Львів, 2012. – С. 133–171.

Мазель Л., Цуккерман В. Анализ музыкальных произведений. – Москва, 1967. – 749 с.

Αλεξάντρου Μ. Εξήγησεις και μεταγραφές της βυζαντινής μουσικής.– Θεσσαλονίκη, 2010. – 154 σ.

Αλεξάντρου Μ. Παλαιογραφία βυζαντινης μουσικής. Συνοπτικοί πίνακές. – Θεσσαλονίκη, 2009–2010. – 56 σ.

Arvanitis I. The Rhythmical and Metrical Structure of the Byzantine Heirmoi and Stichera as a Means to and as a Result of a New Rhythmical Interpretation of the Byzantine Chant // Acta Musicae Byzantinae. – Centrul de Studii Bizantine Iaşi. – Volumul VI. – Decembrie 2003. – P. 14–29.

Αρβανίτης Ι. Ο ρυθμός των εκκλησιαστικών μελών μέσα από τη παλαιογραφική έρευνα και την εξήγηση της παλαιάς σημειογραφίας – Διατριβή: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, 2010. – 443 σ.

Raasted J. A Newly Discovered Fragment of a Fourteenth-Century Heirmologion//Studies in eastern chant. – London-New York-Toronto, 1971. – P. 103–111.

Raasted J. Intonation formulas and modal signatures in Byzantine musical manuscripts. –Copenhagen, 1966. – 238 p.

Raasted J. Pulse and pauses in medieval and postmedieval byzantine chant //XVI inter-nationalen byzantinistenkongress. Wien, 4–9.10.1981. – Wien, 1982. – P.63–72.

Strunk O. The tonal system of Byzantine music // The Musical Quarterly. – Vol. 28 (1942). – P. 190–204.

Stathis G. Les “Protographa” de la transcription dans la notation de la nouvelle méthode // Acta Musicae Byzantinae. – Centrul de Studii Bizantine Iaşi. – Vol. 6. – Decembrie 2003.– Р. 10–13.

Στάθης Γ. Οι αναγραμματισμοί και τα μαθήματα της βυζαντινής μελοποιίας. – Αθήνα, 2008. – 354 σ.

Troelsgård Ch. Byzantine neumes. A new introduction to the middle byzantine musical notation. – MMB Subsidia, Vol. ІХ. – Copenhagen, 2011. – 142 p.

Wellesz E. History of Byzantine Music and Hymnography. – Oxford, 1961. – 461 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-01