ТЕМАТИКА ДУХОВНИХ ПІСЕНЬ У СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКОМУ РЕПЕРТУАРІ КІНЦЯ XVIІ – ХVIІI СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • Ольга Зосім

Ключові слова:

східнослов’янський духовнопісенний репертуар, православна церковна традиція, унійна церковна традиція, українсько-білоруська духовна пісенність, російська духовна пісенність, літургічний календар.

Анотація

Мета роботи. Метою статті є висвітлення еволюційних процесів у східнослов’янському духовнопісенному репертуарі кінця XVIІ – ХVIІI ст. на прикладі характеристики його тематики. Методологія дослідження передбачає поєднання історико-культурного, літургічного, компаративного, текстологічного, контекстуального методів, за допомогою яких було унаочнено репертуарні зміни у корпусі пісень календарного циклу відповідно до потреб церковних громад різних християнських конфесій на східнослов’янських землях. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше проаналізовано еволюцію східнослов’янського духовнопісенного репертуару кінця XVIІ – ХVIІI ст. через характеристику його тематичного наповнення. Висновки. Неоднорідність східнослов’янської духовної пісенності знайшла відображення в корпусі пісень календарної тематики. Український духовнопісенний репертуар в позалітургічній та паралітургічній гілках розширювався завдяки збільшенню кількості творів, прив’язаних до церковного календаря. Необхідність їх упорядкування стало причиною звернення до структури західноєвропейського співаника, системність якої полегшила кодифікацію українсько-білоруського духовно-пісенного репертуару у ХVIІІ ст. Українсько-білоруський вплив останньої третини ХVIІ ст. задав західний вектор російській духовній пісенності, однак конфесійні особливості загальмували формування її літургічної гілки та кодифікацію репертуару в пісеннику літургічного типу, оскільки в російській традиції духовні пісні розглядалися не як форма церковного співу, а як різновид домашніх молитовних практик, де був відсутній тісний зв’язок з церковним календарем, що наближало російську традицію співу духовних пісень з її узагальненим сприйняттям часу до протестантської.

Посилання

Васильева Е. Е. Псалтирь в русской культуре второй половины XVII века: историко-сти-листические процессы в музыкально-поэтическом творчестве // Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. 2009. Специальный выпуск к № 4. С. 446–487.

Зосім О. Л., Білодід А. А. «Stabat mater» в українській музичній культурі: від традиції до постмодерних пошуків // Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. Київ: Міленіум, 2017. № І (8). С. 110–121.

Зосім О. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ: НАКККіМ, 2017. 328 с.

Кушпет В. Старцівство: мандрівні співці-музиканти в Україні (XIX – поч. XX ст.). Київ: Темпора, 2007. 592 с.

Медведик Ю. Особливості систематизації духовнокантового репертуару в співаниках тематично-календарного структурного типу // Наукові записки Тернопільського національ-ного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2000. № 1 (4). С. 53–57.

Медведик Ю. Українська духовна пісня XVII – XVIII ст. Львів: Вид-во УКУ, 2006. 324 с.

Škoviera A. Latinizácia, jej príčiny a okolnosti. S osobitným zreteľom na prostredie Mukačevskej eparchie // Medzikultúrne vzťahy východnej cirkvi s latinskou v Uhorsku do konca 18. storočia. monotematický súbor štúdií. Košice; Bratislava, 2017. S. 219–248.

Spiritual Songs in Seventeenth-Century Russia. Edition of the MS 1938 from Muzejnoe Sobranie of the State Historical Muzeum of Moscow (GIM) / Transcribed and Edited by Olga Dolskaya. Editorial note by Hans Rothe. Köln; Weimar; Wien: Böhlau Verlag, 1996. XLIX+370 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-19