СТРАСНІ АНТИФОНИ В УКРАЇНСЬКІЙ МОНОДІЇ: порівняльний аналіз тексту і музики за ірмологіонами кінця XVI ст., 1674 року і 1650–1675 рр.

Автор(и)

  • Наталя Сиротинська

Ключові слова:

Львівський ірмологіон, Любачівський ірмологіон, Горбківський ірмологіон, візантійська гимнографія, монодія, мутація, страсні антифони.

Анотація

У статті проведено порівняльний аналіз циклу 15 страсних антифонів Великої П’ятниці за трьома українськими нотолінійними ірмологіонами різного часового періоду. Використовується Львівський ірмологіон кінця XVI ст., Любачівський ірмологіон 1674 року і Горбківський ірмологіон 1650–1675 рр. На основі цих матеріалів виявлено особливості кожного рукопису. Це проявляється у використанні ладових мутацій, звуковисотних параметрів, ключів. Також присутні лексичні відмінності, пов’язані із розвитком мови впродовж ста років. Проте монодійна мелодика майже не змінюється. Це підтверджує неперервність півчих середньовічних традицій України-Русі.

Посилання

Антонович М. Візантійські елементи в антифонах Української Церкви. М. Антонович. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. С. 21–38.

Бражников М. Лица и фиты знаменного распева. Ленинград : Музыка, 1984.

Захарьна Н. Стихира Успению Богородицы «Богоначальным мановением». Рукописные памятники. Из истории рукописной культуры. Санкт-Петербург. Вып. 5. c. 31–47.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів, 2000. 262 с.

Лаврівський невменний ірмологіон кінця XVI століття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський за участі Марії Качмар; редактор Крістіян Ганнік [=Київське християнство, т. 18; Історія української музики: Джерела, вип. 26]. Львів: УКУ 2019. хххіі+604 с.

Преображенский А. Греко-русские певческие параллели XII–XIII вв. De Musica: Временник отдела театра и истории музики. Государственный Институт Истории Искусств. Ленинград, 1926. Bып. 2. c. 60–76.

Сиротинська Н. Осмогласний цикл «Грішних молитви» в нотолінійних ірмологіонах. Καλοφωνία: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Вип. 6. Львів, 2012. С. 71–82.

Сиротинська Н. Стихира Богоначальним мановенієм празника Успенія Пресвятої Богородиці в українській сакральній монодії. Καλοφωνία. Львів, 2008. Ч. 4. С. 57–71.

Соколов В. Бібліотеки церковних братств в Україні у XVI–XVIII ст. Вісник Книжкової палати. Київ, 2014. № 4. С. 1–8.

Цалай-Якименко О. Київська нотація як релятивна система. Українське музикознавство. Вип. 9. Київ, 1974. С. 197–225.

Цалай-Якименко О. С. Київська школа музики. Київ – Львів – Полтава, 2002. 491 с.

Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів, 1996. 624 с.

Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfiniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhuderts / Herausgegeben und eingeleitet von Jurij Jasinovs’kyj, Über-tragen und kommeniert Carolina Lutzka / Львівський ірмологіон. Давній літургійний музичний рукопис п’ятилінійної нотації кінця 16 століття / Редакція і вступна стаття Юрія Ясіновського, транскрипція і коментарі Кароліни Луцкої (Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reiche B: Editionen, Band 24). Köln, Weimar, Wien: Bölau, 2008, 509 S.

Antonowycz M. The Chаnts from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton, 1974.

Hannick Ch. Early Slavic Liturgical Hymns in Musicological Context. Ricerche Slavistiche 41 (1994). P. 9–30.

Hannick Ch. Мелодия и текст в славянских литургических песнопениях. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7. – 10. Juni, 2005. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. S. 175–186.

Sticherarium. Codex monasterii Chilandarici 307: Phototypice depictus / передмова Roman Jakobson [=MMB, 5]. Copenh, 1957.

Velimirović M. The Influence of the Byzantine Chant on the Music in the Slavic Countries. Proceedings of the XIIIth International Congress of Byzantine Studies, Oxford, September 1966. London: Cambridge University Press, 1967. P. 119–140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-03