PASSIONATE ANTIPHONS IN UKRAINIAN MONODY: A COMPARATIVE ANALYSIS OF TEXT AND MUSIC ACCORDING TO IRMOLOGIONS OF THE END OF THE XVI CENTURY, IN 1674 AND 1650–1675S.
Keywords:
Lviv’s irmologion, Lyubachiv’s irmologion, Gorbkiv’s irmologion, byzantine hymnography, monody, mutation, passionate antiphons.Abstract
The topic of particular person attitude towards mystery of death took an important place in world culture from the ancient senturies. This subject is one of the main theme in terms of formation of sacral ceremonies throughout the millennia from paganism times to Christianity. Therefore Christians also celebrate forgiveness of sins: it became possible through crucified and revived Jesus Christ’s sufferings. Week which precedes this event got the name of the Week or Holy Week. The religious service of Good Friday is distinguished by divine services of this period, where the cycle of the fifteen passionate antiphons are placed. It is chants which are devoted to the last hours of Christ Rescuer’s life. An importance of the cycle certifies its presence in a repertoire of Ukrainian stave irmologions of the 16th–17th centuries. The article presents a comparative analysis of the cycle of the 15 passionate antiphons of Good Friday. They are placed in the three Ukrainian linear irmologions of the different time periods: Lviv’s irmologion of the end of the 16th century, Lyubachiv’s irmologion (1674) and Gorbkiv’s Irmologion (1650–1675). We compare three versions of the passionate antiphons from the different irmologions and identify the features of the each manuscript. This appeare in the using differen musical means of development: mutations, pitch parameters, keys etc. There are also lexical differences of the Church Slavonic texts, this is due to development of the language over a hundred years. However, the monodic melody hardly changes. This confirms the continuity of the singing medieval traditions in the Ukrainian liturgical monody practice.
References
Антонович М. Візантійські елементи в антифонах Української Церкви. М. Антонович. Musica sacra. Збірник статей з історії української церковної музики. Львів, 1997. С. 21–38.
Бражников М. Лица и фиты знаменного распева. Ленинград : Музыка, 1984.
Захарьна Н. Стихира Успению Богородицы «Богоначальным мановением». Рукописные памятники. Из истории рукописной культуры. Санкт-Петербург. Вып. 5. c. 31–47.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів, 2000. 262 с.
Лаврівський невменний ірмологіон кінця XVI століття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський за участі Марії Качмар; редактор Крістіян Ганнік [=Київське християнство, т. 18; Історія української музики: Джерела, вип. 26]. Львів: УКУ 2019. хххіі+604 с.
Преображенский А. Греко-русские певческие параллели XII–XIII вв. De Musica: Временник отдела театра и истории музики. Государственный Институт Истории Искусств. Ленинград, 1926. Bып. 2. c. 60–76.
Сиротинська Н. Осмогласний цикл «Грішних молитви» в нотолінійних ірмологіонах. Καλοφωνία: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Вип. 6. Львів, 2012. С. 71–82.
Сиротинська Н. Стихира Богоначальним мановенієм празника Успенія Пресвятої Богородиці в українській сакральній монодії. Καλοφωνία. Львів, 2008. Ч. 4. С. 57–71.
Соколов В. Бібліотеки церковних братств в Україні у XVI–XVIII ст. Вісник Книжкової палати. Київ, 2014. № 4. С. 1–8.
Цалай-Якименко О. Київська нотація як релятивна система. Українське музикознавство. Вип. 9. Київ, 1974. С. 197–225.
Цалай-Якименко О. С. Київська школа музики. Київ – Львів – Полтава, 2002. 491 с.
Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів, 1996. 624 с.
Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfiniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhuderts / Herausgegeben und eingeleitet von Jurij Jasinovs’kyj, Über-tragen und kommeniert Carolina Lutzka / Львівський ірмологіон. Давній літургійний музичний рукопис п’ятилінійної нотації кінця 16 століття / Редакція і вступна стаття Юрія Ясіновського, транскрипція і коментарі Кароліни Луцкої (Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reiche B: Editionen, Band 24). Köln, Weimar, Wien: Bölau, 2008, 509 S.
Antonowycz M. The Chаnts from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton, 1974.
Hannick Ch. Early Slavic Liturgical Hymns in Musicological Context. Ricerche Slavistiche 41 (1994). P. 9–30.
Hannick Ch. Мелодия и текст в славянских литургических песнопениях. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7. – 10. Juni, 2005. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. S. 175–186.
Sticherarium. Codex monasterii Chilandarici 307: Phototypice depictus / передмова Roman Jakobson [=MMB, 5]. Copenh, 1957.
Velimirović M. The Influence of the Byzantine Chant on the Music in the Slavic Countries. Proceedings of the XIIIth International Congress of Byzantine Studies, Oxford, September 1966. London: Cambridge University Press, 1967. P. 119–140.