THE METHODOLOGICAL HERITAGE OF M.P. VERZHBYTSKA AND THE TRADITIONS OF THE ODESSA VOCAL SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-6

Keywords:

methodical heritage, collegiality, complementarity, teaching method, didactic position, methodical guidelines, vocal exercises, warm up singing.

Abstract

Research Objective. The aim of the work is to revive from oblivion the name, the figure and creative heritage of the coryphaeus of the Department of Solo Singing, outstanding teacher – M.P. Verzhbitska. The Research Methodology involves the use of archival, analytical and comparative methods. The Scientific Novelty consists in the use and abstracting of unknown, unpublished, and therefore scarcely available materials, which illuminate the methodological guidelines of the vocal school and the heritage of the Odessa Department of Solo Singing. Results. The article puts forward several concepts connected by a logical sequence, among which the most important are: (1) the idea of a hierarchical structure of the Odessa Department of Solo Singing that has dialectical nature in the multidirectionality of the schools that it constituted, which is managed by O.M. Blagovidova. Such an arrangement determined the functional direction of each of its members and the collegially verified position of the Department in methodological and artistic points-issues; (2) practicing, according to the Department's specialists, two adjacent categories of the vocal didactic approach: corrective vocal and training; (3) the differences in the understanding, meaning, and individual methodical use of the stable vocal terminological designations (e.g., timbre unity – voice register unity); (4) the existence of a mutually complementary dialectical opposition (which sometimes leads to rivalry and inadmissibility) of the principles of fixing performance traditions and methodical instructions in the orientation to the oral or written method of transmission between generations and over time. The author of vocal methodical works – M.P. Verzhbytska occupied a proper place corresponding to her specialization and field of professional interests in the system mechanism of the Department of Solo Singing. The record of the Department's didactic instructions written by Verzhbytska turns out to be a necessary basis for the formation of the tradition of the Odesa vocal school in its integrity, as well as for a reliable perception of this tradition in the next generations of vocal specialists.

References

Вержбицька М.П. Реферат “Методичні питання художньої розробки вокальних творів” (20 с.) + План роботи до Реферату (2 с.). Одеса, 1961, (машинопис).

Вержбицька М.П. Збірка вправ, які використовуються в класах вокалу викладачів Одеської держконсерваторії. Одеса, 1962, (машинопис).

Вержбицька М.П. Народний артист УРСР Микола Огренич. Одеса, 1975, (22 с. машинопис).

Вержбицька М.П., Дановський О.Ф. Репертуарний довідник для консерваторій з творів українських композиторів. Одеса, 1964, (18 с. машинопис).

Вержбицька М.П., Дановський О.Ф. Список творів українських композиторів, рекомендованих як педагогічний репертуар для вивчення в консерваторіях, з сольного співу. Одеса, 1969, (32 с. машинопис).

Вержбицька М.П. Репертуарний довідник вокальної літератури для класів сольного співу консерваторій. Одеса, 1965, (102 с. машинопис).

Голубєв П.В. Поради молодим педагогам-вокалістам. Держ. Музичне видавництво, К., 1963.

Летягина Е. Про збереження й розвиток традицій вокальної майстерності на кафедрі сольного співу ОДК. Одеська консерваторія. Славні імена, нові сторінки. Одеса, 1998. С. 110–122.

Published

2024-05-31