MUSICAL READING OF THE MAKSYM RYLSKYI’S POETRY IN THE CHORAL CREATIVITY OF MYKOLA LASTOVETSKYI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-3-4-46-47-3

Keywords:

poetics, composer’s creativity, interpretation, choral music, musical art, genre and style features, musical text, semantic dominants, cycle, symbolic content, means of musical expression, artistic thinking, musical intonation

Abstract

The aim of the article is to analyze the specifics of the music interpretation of Maksym Rylskyi’s poetry in the choral work of the modern Ukrainian composer Mykola Lastovetskyi. The scientific novelty consists in the studying for the first time in the research discourse the peculiarities of the musical reading of M. Rylskyi’s poems in the creativity of M. Lastovetskyi. Conclusions. The M. Lastovetskyi’s choral creativity is distinguished by its genre and stylistic variety, organic correlation of musical text and verbal component, attentive attitude to poetic semantic dominants in the area of musical intonation and means of musical expressiveness. It was found that the composer set the poetry of a number of Ukrainian poets (T. Shevchenko, I. Franko, Lesia Ukrainka, V. Romanyuk, P. Perebyinos etc.) to music, combining them into collections like «poetic monoreader». It is stated that the semantic dominants of M. Rylskyi’s poetic text received a convincing artistic transformation by means of choral sounding in the M. Lastovetskyi’s creativity in the collection "Poetics", which contains twenty-two works arranged in five sections-cycles: "Poetics", "Three poetic and musical dedications", "How not to love... ", "Melancholia" and "Cossack Mamai. Choir Triptych Concert". Characterized by peculiarities of musical reading, they differ in subject matter, poetic and figurative sphere of feelings, genre and stylistic features, means of musical expressiveness, etc. It is noted that the composer embodied the semantics of M. Rylskyi’s poetic words in the sound of mixed choir a caрpella. It was revealed that the artist was most inspired by poetry of lyrical, elegical, love, historical themes, as well as philosophical and intimate reflections of the poet and poems depicting images of nature. The composer turned to the poems of M. Rylskyi, written in different periods of his life. In general, M. Lastovetskyi’s interpretation of the poetic word is marked by a subtle insight into the poet’s figurative and artistic thinking, by the synergy of musical and verbal artistic realization.

References

Асталош Г. Художня інтерпретація національної ідеї в професійній музичній творчості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 4(43). С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2022.269419. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/269419 (дата звернення: 01.10.2023).

Василик Д. Інтонаційні особливості прочитання поезій Лесі Українки в хорових творах Миколи Ластовецького. Молодь і ринок: науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2019. № 8(175). С. 120–123. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179420. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/179420 (дата звернення: 01.09.2023).

Василик Д. Хорові твори Миколи Ластовецького на слова Лесі Українки: особливості прочитання. Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2018. № 7(162). С. 117–120. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.140434. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/140434 (дата звернення: 01.09.2023).

Дмитрієва О.М. «О, рідна пісне…» Поетика Миколи Ластовецького. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМФК ім. В. Барвінського), м. Дрогобич, 18 березня 2021 р. / ред.-упор. О. Сеник, М. Фендак. Дрогобич : ТзОВ «Трек ЛТД», 2021. С. 5–7. URL: http://new.ddmu.org.ua/wp-content/uploads/2023/03/IV.pdf (дата звернення: 30.07.2023).

Ільченко О.Є. Козацькому роду нема переводу, або ж Мамай і Чужа Молодиця : український химерний роман з народних уст / пісні та вірші склав М.Т. Рильський. Київ, 1959. 585 с.

Ластовецька Л.В. Хоровий цикл Миколи Ластовецького «Мелодії смутку і надій» на слова Лесі Українки. Українська музика. Щоквартальник. Вип. 1(27). Львів, 2018. С. 59–68. URL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2018/06/2018-1-n27-09.pdf (дата звернення: 14.08.2023).

Ластовецька Л.В., Ластовецька-Соланська З.М., Соланський С.С. Поетично-сюжетні рефлексії у хоровій творчості Миколи Ластовецького. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред.-упор. М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 60. Том 2. С. 96–103. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-2-14. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/60_2023/part_2/14.pdf (дата звернення: 14.08.2023).

Ластовецька-Соланська З. Творчість композитора Миколи Ластовецького в контексті музичного життя міста Дрогобича. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». Київ, 2022. Випуск 47. С. 52–60. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269560. URL: http://artsseries-knukim.pp.ua/article/view/269560 (дата звернення: 14.08.2023).

Ластовецький М. Поетика. Мішані хори без супроводу на слова Максима Рильського. Дрогобич : Пόсвіт, 2020. 144 с.

Новиченко Л. Поетичний світ Максима Рильського. Київ : МПП «Інтел», 1993. Кн. 2: 1941–1964 рр. 271 с.

Рильський М. Поетика Шевченка. Київ, 1961. 67 с.

Синкевич Н. Особливості втілення поезії Івана Франка у хоровій творчості Миколи Ластовецького. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред.-упор. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Вип. 35. Том 5. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 42–49. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-5-7. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/35_2021/part_5/9.pdf (дата звернення: 07.05.2023).

Сюта Б.О. Жанри музичного і вербального мовлення в музичних творах (теоретичні аспекти, взаємодія, методики дослідження). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Музичне мистецтво». 2019. № 1. Том 2. С. 22–34. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171784. URL: http://musical-art.knukim.edu.ua/article/view/171784(дата звернення: 01.10.2023).

Фільц Б. Максим Рильський в історії української музичної культури. Слов’янський світ. Київ, 2011. Вип. 9. С. 174–196. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/43478/11-Philts.pdf?sequence=1 (дата звернення: 07.10.2023).

Фільц Б. Максим Рильський в колі діячів української музичної культури. Народна творчість та етнографія. 1995. № 4/6. С. 33–38.

Published

2023-12-14