JIANG WENYE’S PIANO SONATAS AS THE EMBODIMENT OF THE COMPOSER’S ORIGINAL STYLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-10

Keywords:

Jiang Wenye, piano creativity, sonata form, genre, European principles, Chinese national features

Abstract

The article analyzes in detail the Piano Sonatas of the Chinese composer Jiang Wenye, which demonstrate his original mastering of this classical form in the process of formation of his own creative style. It is proved that the basics of sonata formation are tested in them. It is noted that despite the use of the principles of variation, rondality, Jiang Wen’s sonata handicap was the sonata suite. It is characterized by features of programming. Jiang Wenye’s sonatas on the harmonic and timbral levels are close to the pictorial sound painting of impressionism with its absolutization of a specific moment, the state of nature. At the same time, the interpretation of sound imagery has distinct national signs identified in the choice of the appropriate structure of the Sonatas and principles of development of the material, specific melody (based on traditional pentatonics), vocal (in Sonata No. 4 – intonations of a widely popular folk song) or instrumental nature (in Sonata or. 52 imitations of the sound of the traditional musical instrument Guzheng, achieved by similar methods of extracting sounds).

References

Гнатишин О. Історичний вимір українських музично-теоретичних концепцій. Львів, 2019. 600 с.

Der-wei Wang D. In search of a genuine Chinese sound: Jiang Wenye and modern Chinese music. Global Chinese Literature : Critical Essays. 2010. P. 157–175. URL: https://brill.com/display/book/(дата звернення: 18.05.2023).

Зубкова О.В. Етапи розвитку китайського фортепіанного мистецтва (ХХ ‒ початок ХХІ століття). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 9. С. 148–151.

Каталог творів композитора. 文也音樂作品目錄考, 2000.

Лу Цзє. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ ‒ початку ХХІ ст.: дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Львів, 2017. 187 с.

Ма Вей. Концепція форми в музиці Китаю і Європи: аспекти композиції та виконавства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Одеса, 2004. 17 с.

Чень Жуаньсюань. Імпресіонізм у фортепіанній музиці китайських композиторів : автореф. дисертації на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Харків, 2014. 20 с.

Янь Чжихао. Проблеми фортепіанного мистецтва Китаю у працях китайських дослідників. Українська музика. 2017. № 4 (26). С. 94–101.

Published

2023-10-25