INTELLECTUAL BIOGRAPHY: HARVARD PERIOD (1953) OF MYROSLAW ANTONOWYCH
Keywords:
Myroslaw Antonowych, intellectual biography, Harvard, musicology, Ukrainian emigratory musicology.Abstract
The need for the study of an emigratory branch of Ukrainian musicology through the prism of intellectual biographystics is considered in the article. The point at issue is about the emigratory musicology during the most complex and controversial period of his activity – the first postwar decades. There is a wide-spread belief about a compensatory role of the emi-gratory musicology, which, during the period of a Soviet totalitarianism, undertook a mission of a national guard of Ukrainian musical and historical memory as opposed to the new official interpretation of the national past. The task, which was first of all set by Ukrainian scholars in emigration, was revision of the existing scientific and production of alternative ideas and conceptions prohibited or discriminated in the Fatherland. Which way were the tasks imple-mented by emigratory musicologists? How were these ideas coordinated with traditionalism, which was the paradigm of their musical and scientific thinking? And how contradictory were personalistic manifestations of the “oppositional” musicological science? At present, the need for historical and musicological studies aimed at consideration of musicologist’s life as a laboratory of his belief or as a context for finding hindered and evident incentives for scientific ideas, which would be afterwards realized (or not) in printed works, has become imminent. Interest to the personality of a musicologist in personal dimension is clearly testified by foreign historiography, Ukrainian musicology reflects the place and tasks of a musicological science in a humanitarian dimension. Myroslaw Antonowych is a key personality among Ukrainian emigratory musicologists taking into account the breadth of scientific and artistic interests. Ancient Ukrainian music and its byzantine fundamental principle is the Eastern vector of his scientific interests, and the Western one is dedicated to the works of Josquin Des Prez and, more broadly, West European music of the Renaissance period. Scientific problematics of Antonowych’s investi-gations resonated with the works of Edward Lovinski, Helmuth Osthoff and those of other prominent figures since study of cultural and artistic heritage of the Renaissance period represented the main trends of humanitarian idea academic pursuits of XIX – the first half of XX century. Thence is his interest in intellectual biography, which combines personal bio-graphy and intellectual history of the scholar investigating the development of his idea under the influence of external factors of social, political, cultural, artistic and scientific nature. M. Antonowych’s intellectual work trends are investigated in a broad sociocultural context – the so-called Harvard period embracing 1953, the year of his studies at Harvard Graduate School of Arts and Sciences. This year of studies extended methodological and scientific horizons for conducting further research in the field of Renaissance music and formed historiographic and source basis for the future Ukrainian studies by M. Antonowych, in particular, the influence of Ukrainian musical culture on the processes in Russian music of XVII‒XVIII centuries.
References
Антонович М. Вокальна культура в Україні в 16–17 ст. // Альманах Гомін України. – Торонто, 1959. ‒ С. 175‒182.
Антонович М. Лист до Павла Маценка від 24 жовтня 1953 року, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ Архів Осередку Української Культури і Освіти у Вінніпезі. – 1 арк.
Антонович М. Лист до Аристида Вирсти від 14 жовтня 1955 року. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. – Інститут Літургійних наук УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до Василя Витвицького, Утрехт, 20 грудня 1952, машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 10 травня 1953 року, Кембридж, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ Архів Осередку Української Культури і Освіти у Вінніпезі. – 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 11 липня 1953 року, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 12 квітня 1953 року, Кембридж, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 22 грудня 1952, Утрехт, авторизована машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 25 травня 1959 року, Утрехт, машинописна копія. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 26 березня 1973 року. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 30 травня 1953, Кембридж, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. ‒ 1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 7 березня 1953 року, Кембридж, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. –1 арк.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 9 грудня 1953, автограф. ‒ Фонд П. Маценка. – 2 арк.
Антонович М. Між двома світовими війнами. Спогади. ‒ Ч. 2. ‒ Київ 2003. – 538 с.
Антонович М. Українські співаки на Московщині в 17 ст. // Записки НТШ. ‒ т. СLХІХ (=Збірник на пошану Зенона Кужелі). ‒ Париж 1961. ‒ С. 301‒315.
Антонович М. Щоденник. ‒ Автограф та авторизований машинопис. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ Інститут Літургійних наук УКУ. ‒ Львів.
Блашків О. Українські вчені у формуванні американської славістики після Другої світової війни: приклад Дмитра Чижевського // Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. Івана Франка: Сер.: Філософія. ‒ 2012. ‒ Вип. 26. ‒ С. 180‒195.
Валевский А. Основания биографики. ‒ Київ: Наукова думка, 1993. ‒ 109 с.
Валявко І. Архіви та бібліотеки Дмитра Чижевського як творча лабораторія мислителя та важливе джерело біографічного дослідження // Українська біографістика= Biogra-phistica Ukrainica: зб. наук. праць / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Ін-т біографічних досліджень. – Київ 2011. – Вип. 8. – С. 264‒279.
Велімірович М. Лист до М. Антоновича від 22 лютого 1955 року. ‒ Архів М. Антоновича. Листування. – Інститут Літургійних наук УКУ, Львів. ‒ 1 арк.
Гординський С. Одинадцять днів на океані. Листки із щоденника // Арка. ‒ Мюнхен: Видавництво «Українська трибуна», 1948. – Ч. 1 (7) – С. 37‒40.
Граб У. «Світ людей науки»: інтелектуальний діалог (на матеріалі епістолярію Мирослава Антоновича) // Laudatio : Ювілейна збірка на пошану професора Юрія Ясіновського. ‒ Львів: Видавець Тарас Тетюк, 2014. – С. 194‒210.
Граб У. До «історії намірів» українського еміграційного музикознавства // Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. ‒ Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2014. – Вип. 28-29. ‒ Ч. І. ‒ С. 128‒135.
Граб У. Листи Мирослава Антоновича до Адольфа Хибінського // Musica humana: Збірник наукових статей кафедри музичної медієвістики та україністики. ‒ Львів 2010. ‒ Ч. 3. ‒ С. 23‒60.
Граб У. Олександр Кошиць у епістолярному дуеті Павла Маценка та Мирослава Антоновича // Студії мистецтвознавчі. – Київ: Видавництво ІМФЕ, 2013. ‒ Ч. 3/4 (43/44). ‒ С. 148‒157.
Граб У. Українське у «Візантійському хорі» з Утрехту: до питання спадкоємності виконавського стилю // Українська музика. ‒ Львів 2014. ‒ Ч. 21 (12). ‒ С. 46‒55.
Гринько М. Огляд публікацій ілюстрованого журналу «Екран» (Чикаго, США – 1961–1990) [Електронний ресурс] Режим доступу: http://vuam.org.ua/uk
Екслібриси гарвардських меценатів // Свобода. ‒ 23 квітня 1981 (№ 76). ‒ С. 4.
Єкельчик С. Імперія пам’яті. Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. – Київ: Видавництво «Часопис “Критика”», 2008. – 303 с.
Луців В. Рецензія на монографію М. Антоновича «Україна і візантійський обряд», машинописна копія. – Архів М. Антоновича. Листування. – Інститут Літургійних наук УКУ, Львів. ‒ 5 арк.
Маценко П. В тіні перебільшувань // Новий шлях. ‒ 9 жовтня 1953. ‒ Ч. 78. ‒ С. 3; 12 жовтня 1953. ‒ Ч. 79. ‒ С. 3.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 29 квітня 1953, Вінніпег, авторизований машинопис. ‒ Архів М. Антоновича. ‒ 1 арк.
Маценко П. Моя праця в Українськім Народнім Домі // Маценко Павло. Музиколог, композитор і громадський діяч. – Збірник на пошану 90-ліття народин. – Торонто: Видання Українського національного Об’єднання Канади, 1992. – 242 с.
Менжулін В. Біографічний підхід в історико-філософському пізнанні. Монографія. ‒ Київ: НаУКМА; Аграр Медіа Груп, 2010. ‒ 455 с. 35. Новоженець Г. Образотворче мистецтво української діаспори 1940-1970 років: поліваріантність художнього досвіду. – Львів: Вид-во «Кальварія», 2015. ‒ 280 с.
Пріцак О. Чому катедри українознавства в Гарварді? Вибір статей на теми нашої культурної політики (1967-1973). Кембридж, Масс. – Ню Йорк, Н. Й.: Фонд Катедр Українознавства (ФКУ) 1973. – 188 с.
Пьеге-Гро Н. Введение в теорию интертекстуальности : пер. с фр. ‒ Москва: ЛКИ, 2008. ‒ 240 с. [Електронний ресурс]. Доступно за адресою: http://abuss.narod.ru/Biblio/piegegro.htm .
Шерех Ю. Пороги і запоріжжя // Шерех Ю. Третя сторожа. Література. Мистецтво. Ідеології. Балтимор-Торонто: Українське незалежне видавництво «Смолоскип» ім. В. Симоненка, 1991. – С. 205-234.
Ясь О. Українська зарубіжна історіографія 1945‒1991 рр. у світлі рефлексів її репрезентантів // Ейдос. Альманах теорії та історії.– Київ: НАН України, 2005. – Вип.1. – С. 333‒357.
Antonowycz M. Ukrainische geistliche Musik. Ein Beitrag zur Kirchenmusik Osteuropas. ‒ München 1990.
Antonowycz M. Oekraїne en de Byzantijnse ritus. ‒ Hoensbroek 2000. ‒ 368 с.
Bukofzer M. The Place of Musicology in American Institutions of Higher Leaning. – The Liberal Arts Press, New York, 1957. ‒ С. 52. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.ams-net.org/resources/The_Place_of_Musicology.pdf
Dahlhaus Carl. Podstawy historii muzyki / перекл. з нім. ‒ Warszawa: WUW, 2010.‒ 196 с.
Forbes Elliot. A History of Music at Harvard to 1972. ‒ Department of Music Harvard University 1988. ‒ 246 р.