JAZZ IMPROVISATION AS AN OBJECT OF CONTEMPORARY PERFORMING AND MUSICOLOGICAL INTEREST

Authors

  • Andriу Pokaz

Keywords:

improvisation, jazz, jazz improvisation, improviser, improvisational technique.

Abstract

Currently, the Ukrainian musicology perspective piano jazz improvisation provided a rather fragmented (separate publication), which fundamentally meets the dynamic activity and performance practices of modern Ukrainian jazz pianists. So important is this contradiction filling "theory and practice" and forming concepts performing improvisational jazz pianist skills. Given the importance of improvisation for the evolution of music in general, most researchers improvising in jazz, anyway, turning to the historical and cultural context of improvisation as the main form of jazz music. In particular, the main issue in these works is the interaction of the principles of musical composition and improvisation as the main forms of musical creativity. Another significant trend of interest to musicologists and performers of jazz improvisation - a variety of types and forms that emerged in the evolution of both folk and professional music and jazz in the depths of performance practice. Often debated among researchers principles of interaction of individual creative freedom improviser and output predetermined musical material. The most important line of study jazz improvisation is problematic structural and compositional specifics of the process of improvisation in jazz music. Another very important area of scientific interest in jazz improvisation – improvisation process psychology question – are few studies of recent decades. Important and widely represented in the variety of their specific manifestations – performing, pedagogical, musicological – is studying jazz improvisation in the methodological aspect, which aims at developing learning systems musician art of improvisation. Each of these areas forms a special subject matter, which, ideally, should interact theoretical and practical (executive) experience researcher.

References

Амирханова С. Джаз как искусство артистического самовыражения : Автореф. дисс. канд. искусствоведения: 17.00.02 / Уфимская государственная академия искусств им. З. Исмагилова. Уфа, 2009. 26 с.

Барбан Е. Джазовая импровизация (к проблеме построения теории) // Советский джаз. Проблемы. События. Мастера : Сб. статей. Москва: Советский композитор, 1987. С. 162–183.

Давыдов С. Джазовый пианизм Арта Тэйтума как претворение традиций романтической виртуозности // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики : Сб. статей. Тамбов: Грамота, 2013. № 10 (36): в 2-х ч. Ч. II. C. 57–63.

Кинус Ю. Импровизация и композиция в джазе: Автореф. дисс. канд. искусствоведения: 17.00.02/ Ростовская государственная консерватория им. С. В. Рахманинова. Ростов-на- Дону, 2006. 30 с.

Лившиц Д. Феномен импровизации в джазе: Автореф. дисс. канд. искусствоведения: специальность 17.00.02 / Нижегородская государственная консерватория им. М. И. Глинки. Нижний Новгород, 2003. 30 с.

Мальцев С. О психологии музыкальной импровизации. Москва: Музыка, 1991. 88 с.

Новикова Е. Пространственно-временной модус бытия джазовой импровизации // Омский научный вестник. № 5 (101), 2011. С. 125-128.

Овчаров И. Импровизация в музыке: сущность, структура, методы формирования профессионального совершенствования в процессе музыкальных занятий (на материале учебной работы в классах эстрадно-джазового искусства): Автореф. дисс. канд. педагогических наук: 13.00.08 / Белгородский государственный институт культуры и искусств. Белгород, 2011. 33 с.

Переверзев Л. Импровизация versus композиция. Вокально-инструментальные архетипы и культурный дуализм джаза // Музыкальная академия, 1998. № 1. С. 125-133.

Сапонов М. Искусство импровизации и импровизационные виды творчества в западноевропейской музыке Средних веков и Возрождения. Москва: Музыка, 1982. 77 с.

Трембовельский Е. Предустановленное и импровизационное // Музыкальная академия, 2008. № 1. С. 142-151.

Финкельстайн С. Джаз – народная музыка / [пер. в с англ. О. Баршая; ред. Я. Басина]. [Электронный ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://jazzquad.ru/index.pl?act= PRODUCT&id=474#

Шулин В. Искусство импровизации в джазе последней трети ХХ столетия: К проблеме звукоидеала : Автореф. дисс. канд. искусствоведения: 17.00.09 / Российский институт истории искусств РАН, Санкт-Петербургский Гуманитарный университет профсоюзов. Санкт-Петербург, 2007. 24 с.

Ядловська З. Імпровізація та її значення у формуванні виконавської майстерності інструменталіста // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Музичне виконавство. Вип. 2. Київ, 1999. С. 73–79.

Ferand E. T. Die Improvisation in der Musik: Еine Entwicklungsgeschichtliche und Psychologische Untersuchung. Zurich: Rhein-verlag, 1938. 464 S.

Published

2023-03-09