NATIONAL AS "SINGULAR" IN THE MUSICAL CULTURE OF GALICIA IN THE FIRST HALF OF THE NINETEENTH CENTURY

Authors

  • Myroslava Novakovych

Keywords:

single category, Galician

Abstract

The creativity of the Galician composers of the first half of the nineteenth century is considered through the prism of the category of "general", "special" and "individual". It is argued that the Rus-Ukrainian identity, unlike the "Viennese" as a general, is represented here by the category of "individual", being an embodiment of its identity and individuality. It is noted that in the works of Galician composers, one of the main markers of national identity is the kolomyika, which most actively used in all secular genres by M. Verbytsky. The culmination of the kolomyika character is the symphony No. 5 of the composer, where for Kolomyika as a dance is given a whole section. In addition to Kolomyika and the Cossack, the national source from which M. Verbytsky, I. Lavrivsky and their followers drew inspiration for creativity became a song-romance. Her influences are marked not only secular, but also church music of Galician composers. In the context of the category of the national one, is analyzed the hymn "Ukraine is not dead yet", which became a symbol of national musical identity. By searching for musical counterparts to the poetic text of P. Chubynsky, the composer comes to a deeper understanding of the national, which is no longer conceived outside the tradition, since it alone, defining the identity of the national culture, ensures its continuity.

References

Бродель Ф. Ідентичність Франції. Простір та історія. Книга 1. ‒ Пер. з фр. С. Глухової. ‒ Київ, Вид-во Жупанського, 2013. ‒ 368 c.

Випих-Ґавронська А. Українська музика у польському театрі Львова до 1918 року / пер. з польської Л. Кияновської // Українська музика. ‒ Ч. 2 (12), Львів, 2014. ‒ С. 108–116.

Гобсбаум Е. Вступ / Винайдення традиції / За ред. Е. Гобсбаума та Т. Рейнджера; Пер. з англ. М. Климчука – 2-ге вид. ‒ Київ, Ніка-Центр, 2010. ‒ С. 12–28.

Гошовский В. У истоков народной музыки славян. Очерки по музыкальному славяноведению. ‒ Москва, Советский композитор, 1971. ‒ 305 с.

Грица С. Мелос української народної епіки. ‒ Київ: Наукова Думка, 1979. ‒ 247 с.

Зінків І. Я. Бандура як історичний феномен: монографія. ‒ Київ, ІМФЕ імені М. Т. Рильського, 2013. ‒ 448 с.

Івашкевич Я. Шопен / Пер. з пол. Й. Й. Брояка. ‒ Київ, Муз. Україна, 1989. ‒ 208 c.

Кияновська Л. «Перемиська школа» як культорологічний феномен // Вісник Львівського університету, Серія мистецтво. ‒ Львів, 2007. ‒ Вип. 7. ‒ С. 65–72.

Кудринецький С. Жанрово-семантичний простір коломийки в українській музиці. Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. ‒ Львів, 2013. ‒ 19 с.

Ляшенко І. Національні традиції в музиці як історичний процес. ‒ Київ, Музична Україна, 1973. ‒ 325 c.

Людкевич С. Іван Франко і музика // Дослідження, статті, виступи. ‒ Т 1. Упорядкування, редакція, вступна стаття і примітки З. Штундер. ‒ Львів, Дивосвіт, 1999. ‒ С. 273–277.

Людкевич С. Михайло Вербицький та українська суспільність // Дослідження, статті, виступи. ‒ Т 1. ‒ С. 345–348.

Певзнер Н. Английское в английском искусстве / Пер. с англ. О. Р. Демидовой, Л. Н. Житковой. ‒ СПб., Азбука-классика, 2004. ‒ 320с. 14. Середа О. Ruś będzie tańczyć! «Руські бали» у Львові як фактор польсько-українських взаємин у Галичині кінця 40-х – 60-х років XIX ст. // Львів: місто – суспільство – культура. Т. 6 / Ред. О. Аркуша і М. Мудрий (Вісник Львівського університету. Серія історична. Спеціальний випуск). ‒ Львів, 2007. ‒ С. 310–332.

Чорновол І. Нариси з історії Галичини. ‒ Львів, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича, 2017. ‒ 432 c.

Kudryk B. Dzieje ukraińskiej muzyki w Galicji w latach 1829–1873; przygot., opatrz.: Jurij Jasinowski, Włodzimierz Pilipowicz. ‒ Przemyśl : Południowo-Wschodni Instytut Naukowy w Przemyślu, 2001. ‒ 136 s.

Published

2023-03-01