LVIV CONDUCTORS-DISCIPLES OF ARTHUR NIKISCH: ON THE FORMATION OF TRADITIONAL CONDUCTING ART OF HALYCHYNA OF THE FIRST THIRD OF THE 20TH CENTURY

Authors

  • Maryana Ferendovych

Keywords:

conducting art, A. Nikisch, Lviv, T. Mazurkiewicz, I. Neumark, W. Bierdiajew, City (Great) Theater.

Abstract

The aim of this paper is to research the conducting activity of Artur Nikisch’s disciples Tadeusz Mazurkiewicz, Ignaz Neumark and Walerian Bierdiajew in Lviv in the first third of the 20th century. The methodology of this study consists of the following: the research method was used for collecting and processing sources on biographies and creative legacy of the artists, the com-parative method was used for comparing and developing the understanding of various aspects of activity of the conductors, the analytical method was used for identifying the specificities of development of the conducting art of Halychyna of the given period. The scientific novelty consists in the first attempt to research the importance of the conducting tradition of A. Nikisch in Halychyna. Conclusions. It was established that the artistic and aesthetic priorities of activity of the Lviv conductors were concentrated on the improvement of artistic level of the city's bands, the introduction of a diverse repertoire, highly artistic rendition of music works, a profound understanding of the composer's style, and an exceptional impact on musicians and the audience. The analysed position of conductors regarding the creative process is not exhausted by conscien-tiousness, tireless work, discipline, tact, constant self-improvement, etc. It is emphasized that their artistic activity served as a benchmark for many local musicians and conductors. It contributed to the formation of professional qualities and artistic ideals, which resulted in the elevation of the musical art of the region and created a solid foundation for the development of the best traditions of conducting performance. The conducting practice of A. Nikisch’s disciples in Lviv proves that the art of conducting of Halychyna was formed in the European context. The follow-ing were defining in the conducting area: flexible practice of engagement of conductors and, at the same time, engagement of touring conductors in cooperation; orientation towards the best examples of national and world music heritage, frequent appeal to the work of contemporary composers; organic combination by conductors of various types of activities (composing, perfor-ming, teaching and organization); the evolution of conducting education.

References

Артур Никиш и русская музыкальная культура: воспоминания, письма, статьи. Ленинград: Музыка, 1975. 199 с.

Лошков Ю. І. Німецька романтична диригентська школа (перша половина XX ст.). Культура України: зб. наук. пр. / Міністерство культури України, Харківська державна академія культури. Харків, 2012. Вип. 39. С. 224–233.

Мазепа Л. З. Развитие музыкального образования во Львове (XV–XX ст.) у 2 т.: дис… канд. искусствовед.: 17.00.02 / Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского. Москва, 1985. Т. 2 (примечания, дополнения, приложения). 132 с.

Мазепа Л., Мазепа Т. Шлях до музичної академії у Львові: у 2 т. Львів: Сполом, 2003. Т. 1: Від доби міських музикантів до Консерваторії [поч. XV ст. – до 1939 р]. 287 с.

Соллертинский И. Седьмая симфония Брукнера. Музыкально-исторические этюды. Ленинград: Государственное музыкальное издательство, 1956. С. 269–283.

Сувчинский П. По поводу смерти А. Никиша. Музыкальная академия. 2004. № 2. С. 154–155.

Błaszczyk L. T. Dyrygenci polscy i obcy w Polsce działający w XIX–XX wieku. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964. 354 s.

Ferendovycz M. Dyrygenci orkiestry symfomicznej Filharmonii Lwowskiej w latach 30. XX wieku. Musica Galiciana: Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich / pod. red. G. Oliwy. Rzeszów, 2014. T. XIV. S. 380–395.

Komorowska M. Jak upadła opera lwowska (1919–1933). Teatr Polski we Lwowie. Studia i materiały do dziejów teatru Polskiego / pod. red. L. Kuchtówny. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1997. T. 25 (37). S. 180–198.

Maslowski J. Koncert symfoniczny filarmonji Lwowskiej. Gazeta Lwowska. 1939. № 47. 28 lut. S. 2.

Masłowski J. II Koncert symfoniczny filarmonji Lwowskiej. Gazeta Lwowska. 1935. № 261. 14 list. S. 2.

Maslowski J. Lohengrin. Gazeta Lwowska. 1938. №12. 18 stycz. S. 2.

Mazepa L. Rozmyślania i wspomnienia o Lwowie i Lwowiakach. Biblioteka Kuriera Galicyj-skiego, 2011. 256 s.

Plohn A. Dama Pikowa. Chwila. 1937. № 6398. 15 stycz. S. 6.

Plohn A. II Koncert – Bierdjajew – Milstejn. Chwila. 1935. № 5979. 13 listop. S. 4.

Plohn A. XII Koncert Berdjajew – Temianka. Chwila. 1935. № 5768. 12 kwiet. S. 4.

Plohn A. Koncert inauguracyjny. Chwila. 1934. № 5655. 19 grud. S. 9.

Plohn A. Koncert: L. Muenzer – W. Bierdiajew. Chwila. 1939. № 7156. 23 lut. S. 4.

Plohn A. VII. Koncert-Neumark. Chwila. 1935. № 5715. 18 lut. S. 3.

Plohn A. Lohengrin. Chwila. 1938. № 6761. 16 stycz. S. 5.

Plohn A. Stagione operowe I. Aida. Chwila. 1935. № 5917. 10 wrzes. S. 8.

Plohn A. IV. Stagione operowe – Lakme. Chwila. 1936. № 6177. 1 czerw. S. 4.

Plohn A. Stagione operowe I. – Manon. Chwila. 1936. № 6130. 15 kwiet. S. 2.

Plohn A. T. Mazurkiewicz. – E. Urmińska. Chwila. 1934. № 5355. 16 lut. S. 11.

Plohn A. Traviata. Chwila. 1936. № 6137. 22 kwiet. S. 9.

Plohn A. Z filharmonji Lwowskiej. Chwila. 1934. № 5327. S. 13.

Schuler M. Nikisch Arthur. Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Kassel; Basel; London: Deutscher Taschenbuch Verlag Bähenreiter–Verlag, 1989. Bd. 9. S. 1532–1533.

W zast. Lip. St. Ignacy Neumark, dyrygent. Stefan Askenaze, pianista. Chwila. 1935. № 5685. 19 stycz. S. 10.

Wiadomości artystyczne. Gazeta Lwowska. 1935. № 201. 4 wrzes. S. 2.

Wiadomości. Opera w Teatrze Wielkim. Gazeta Lwowska. 1936. № 272. 25 list. S. 2.

Published

2022-11-19