IVAN KOTLIAREVSKYI AND JOHANN FRIEDRICH REICHARDT: UKRAINIAN OPERA "NATALKA-POLTAVKA" BETWEEN VAUDEVILLE AND THE NATIONAL SYMBOL

Authors

  • Lucinde Braun (Regensburg)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-4-3

Keywords:

Abstract

The article of the German researcher considers one of the most famous Ukrainian classical music and stage works – "Natalka Poltavka" by Ivan Kotlyarevsky –Mykola Lysenko in the broad historical context of European aesthetic and stylistic trends of the late XVIII – early XIX centuries. It draws very interesting parallels between the aesthetic dimensions of Ukrainian play and views on the function of opera in the society of the German philosopher, esthetician and author of „Liederspiels” Johann Friedrich Reichardt, indicating the origin of „Natalka Poltavka” and Reichardt Liederspiels from French vaudeville. The author provides some convincing evidence of the very important social role of Kotlyarevsky's comedy, first, in refuting the false image of the Ukrainian people in the Russian comedy "Cossack Poet" by Alexander Shakhovsky, and secondly, in establishing the musical and stage model, which will be specific and fruitful for future stages of development of national culture. The article contains a number of new infor-mation on the reception of the Ukrainian theme in the European cultural space.

References

Архимович Л., Шреер-Ткаченко А., Шеффер Т., Карышева Т. Музыкальная культура Украины. М. : Музгиз, 1961.

Архімович Л., Гордійчук М. Микола Віталійович Лисенко: Життя і творчість. 2-ге вид., випр. і доп. К. : Мистецтво, 1963.

Браун Л. Эдуард Монтобри и его шансонетка «Faut s'amuser, danser et rire». К истории французского источника в 1 фортепианном концерте Чайковського, в: Чайковский. Сборник статей: Петербургский музыкальный архив, вып. 15, ред. Т. Сквирская. СПб. : Композитор, 2021, с. 64–94.

Горбач О. «Москаль-чарівник» І. Котляревського і почаївський Богогласник // Analecta ordinis S. Basilii Magni, sectio II, т. 7 (1971). С. 258–265.

Енґель Й.-Х. фон. Історія України та українських козаків. Пер. з нім.: Ю. О. Голубкін, Л. М. Назаренко, Є. В.Ходун, О. В.Бутенко. Пер. з лат. та франц.: Є.С.Чекарєва. Харків: Факт, 2014.

Іван Котляревський у документах, спогадах, дослідженнях. К. : Дніпро, 1969.

История русской музыки в десяти томах. Т. 4. М. : Музика, 1986. С. 376–379.

История русской музыки в десяти томах. Т. 5. М. : Музика, 1988.

Квітка-Основ’яненко Г. Історія театру в Харкові. // Г. Квітка-Основ’яненко. Твори у 8 томах. Т. 7. К. : Дніпро, 1970. С. 61–77.

Котляревський Іван Петрович. Повне зібрання творів. К. : Наукова думка, 1969.

Музичний додаток «Малороссийские песни из оперы Наталка-Полтавка / Соч. И. П. Котляревского. Музика А. И. Барсицкого». URL: https://archive.org/details/zirka1833/page/n293/ mode/2up?view=theater (24.01.2022).

Нахлік Є. Перелицьований світ Івана Котляревського: текст – інтертекст – контекст. Львів, 2015.

Перетц В. М. Историко-литературные исследования и материалы, т. 1. СПб, 1900. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/dlib/item/0000002 (24.01.2022)

Рудницький А. Українська музика. Історико-критичний огляд. Мюнхен : Дніпрова хвиля, 1963. 15. Шамрай А. «Наталка-Полтавка» І. Котляревського. К. : Мистецтво, 1955.

Bauman T. North German Opera in the Age of Goethe. London: Cambridge University Press, 1985.

Betzwieser T., Singspiel in Mannheim: Der Kaufmann von Smyrna von Abbé Vogler, in: Mozart und Mannheim. Kongreßbericht Mannheim 1991, hrsg. von Ludwig Finscher u.a., Frankfurt/Main – Bern : Lang, 1994. S. 119–144.

Bojko J. I. P. Kotljarevs’kyj und die westeuropäische Literatur, in: Die Welt der Slaven 8 (1963).

Braun L. Studien zur russischen Oper im späten 19. Jahrhundert, Mainz: Schott, 1999.

Gallet L. Théâtre. Musique, in: La Nouvelle Revue, Januar 1894, S. 212–213.

Johns S. Das Szenische Liederspiel zwischen 1800 Und 1830: Ein Beitrag Zur Berliner Theatergeschichte. Frankfurt-am-Main – Bern – New-York – Paris: Peter Lange, 1988 (Quellen und Studien zur Musikgeschichte von der Antike Bis in die Gegenwart).

Kawada K. Studien zu den Singspielen von Johann Adam Hiller (1728–1804). Diss. Marburg/ Lahn 1969.

Kośny W. Towards a poetics of classical Russian vaudeville, in: Slavic Drama. The Question of Innovation, hrsg. von A. Donskov. Ottawa, 1991. S. 190–199.

Moering R. Johann Friedrich Reichardts Liederspiele, in: Das deutsche Singspiel im 18. Jahr-hundert (Beiträge zur Geschichte der Literatur und Kunst des 18. Jahrhunderts, Bd. 5) Heidel-berg (Winter) 1981, S. 191–211.

Pröpper R. Die Bühnenwerke Johann Friedrich Reichardts. Ein Beitrag zur Geschichte der Oper in der Zeit des Stilwandels zwischen Klassik und Romantik (Abhandlungen zur Kunst-, Musik- und Literaturwissenschaft Bd. 25), Bonn: Bouvier, 1965.

Reichardt J. F. Briefe, die Musik betreffend. Berichte, Rezensionen, Essays, Leipzig: Reclam, 1976.

Schusky R. Das deutsche Singspiel im 18. Jahrhundert. Quellen und Zeugnisse zu Ästhetik und Rezeption. Bonn: Bouvier, 1980.

Stieger F. Opernlexikon. Т. 2. Tutzing: Schneider, 1975.

Stupperich R. Kiev – das zweite Jerusalem. Ein Beitrag zur Geschichte des ukrainisch-russischen Nationalbewußtseins, in: Zeitschrift für slavische Philologie, XII (1935), S. 332–354.

Taruskin R. Sorochintsi Fair Revisited, in: Modest Musorgsky. Eight Essays and an Epilogue. Princeton: Princeton University Press, 1993. 31.Waidelich T. G. Franz Schubert „Alfonso und Estrella”: Eine frühe durchkomponierte deutsche Oper. Geschichte und Analyse. Tutzing: Schneider, 1991.

Published

2022-11-19