MODERN PERFORMING TOOLS WHILE PLAYING SPIRITUAL INSTRUMENTS

Authors

Keywords:

wind instruments, sound extraction, mute, glissando, vibrato, permanent breathing, chords.

Abstract

The article examines the modern performing instruments of the wind instruments, which emerged in the music of the twentieth century in connection with the emergence of new styles in the composer’s creative work and the expansion of the possibilities of musical performance. The purpose of the work is to systematize, streamline and classify modern performing instruments of playing wind instruments, explaining their nature, technology of performing, correct recording on a musical condition and revealing their importance in the performance of musicians. The methodology is based on the principles of systematic cognition of reality, which is based on different cognitive and research approaches and helps the modern musician, educated in the traditions of classical school, to be guided in the latest performing methods and practices. The scientific novelty is to find out the nature of the origin and outline the prospects for the deve-lopment of the latest performing instruments for the production of sound and wind instruments. The Conclusions state that the emergence of the newest instruments of the wind instrument was influenced by the logic of modern composer’s thinking and in connection with the process of finding new qualities of musical sound, combined with the expansion of expressive capabilities of musical instruments.

References

Апатский В. Н. Основы теории и методики духового музыкально-исполнительского искусства. К.: НМАУ имени П. И. Чайковского, 2006. 432 с.

Вискова И. В. Пути расширения выразительных возможностей деревянных духовых инструментов в музыке второй половины ХХ века: автореф. дис… на соиск. науч. степени канд. искус. : спец. 17.00.02 “Музыкальное искусство”. М.: МГК имени П. И. Чайковского, 2009. 25 с.

Вовк Р. А. Історія, акустична природа і виразні можливості аплікатури кларнета: автореф. дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2004. 19 с.

Гишка І. С. Звукотворчий компонент трубного виконавства: традиції та базинг: автореферат дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2005. 20 с.

Качмарчик В. П. Перманентний видих у виконавствi на духових iнструментах (проблеми iсторiї та фiзiологiї): дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1995. 141 с.

Левин С. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. Л.: Музыка, ЛО, 1973. 263 с.

Усов Ю. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах. М.: Музыка, 1989. 206 с.

Cherry A. K. Extended Techniques in Trumpet Performance and Pedagogy. Diss. DMA. Uni-versity of Cincinnati, 2009. 315 p.

Douglas Hill. Extended Techniques for the Horn: A Practical Handbook for Students, Performers and Composers. Miami, Florida: Warner Bros. Publication, 1983. 96 p.

Hoppe G. Ch. Die instrumentale Revolution: Entwicklung, Anwendung und Ästhetik neuer Spieltechniken für Rohrblattinstrumente. Europäische Hochschulschriften: Reihe 36, Musik-wissenschaft; Bd. 75, Teil 1. Frankfurt am Main; Bern; New York; Paris: Lang, 1992. 348 s.

Mersenne M. Harmonie universelle. Part II (8), Livre V. Des instruments à vent. Pierre Ballard, Paris, 1637. Р. 225–308.

Published

2022-11-10