PICTORIAL AND COLORISTIC ELEMENTS OF VASYL BARVINSKY’S PIANO STYLE
Keywords:
piano school of Galicia, impressionism, piano coloristic, symbolism, modern, pianism, Vasyl Barvinsky.Abstract
The purpose of this article is to identify the individual features of the coloristic means’ interpretation in piano music by Vasil Barvinsky. Methodological basis for elucidating the individual style of the composer in the piano genres comprises theoretical, analytical, compa-rative research methods. Scientific novelty lies in the identification of signs of V. Barvinsky’s synesthetic thinking, based on the tendency to embody the pictorial-colorific elements in the musical language of his piano works. Conclusions. The synesthetic nature of V. Barvinsky’s creative talent manifested itself in some features of the individual composer style of his piano music: in the extraordinarily refined color scheme of the sound, in spatial effects, and originality of sound effect techniques. The research and analysis of the selected samples – the Prelude in b moll, the cycle “Love”, “The Waltz of the Toads” reveals the adaptation and personal inter-pretation of the foundations of impressionism, symbolism and secession of the Western European style along with the embodiment of the artist’s national lead of the musical thought. The unity of the Barvinsky’s composer and pianistic manner, the connection of his aesthetic preferences, worldview with the psychological personality traits are confirmed.
References
Кашкадамова Н. Василь Барвінський про фортепіанне виконавство. Василь Барвінський в контексті європейської музичної культури: статті та матеріали / [ред.-упоряд. О. Смоляк]. Тернопіль: Астон, 2003. С. 118–130.
Кашкадамова Н. Фортеп’янне мистецтво у Львові: Статті. Рецензії. Матеріали. Тернопіль: Астон, 2001. 400 с.; з іл.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ – ХХ ст. Навч. посібн. Чернівці : Книги-ХХІ, 2007. 424 с.
Кияновська Л. Українська музична культура. Навч. посібн. Львів: Тріада плюс, 2009. 356с.
Людкевич С. Концерт челіста п. Б. Бережницького. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи. У 2-х т. / упорядкув., ред. З. Штундер. Львів : вид-во М. Коць, 2000. Т. 2. С. 483.
Людкевич С. Василь Барвінський у 30-ліття музичної діяльности. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи. У 2 т. / упорядкув., ред. З. Штундер. Львів : вид-во М. І. Коць, 1999. Т. 1. С. 365-367.
Назар-Шевчук Л. Символістичні тенденції в творчості Василя Барвінського. Твори на слова Богдана Лепкого. Українська музика : часопис ЛНМА ім. М. Лисенка, 2018. № 4 (30). С. 47-63.
Назар-Шевчук Л. Феномен Василя Барвінського: комплементарний характер творчої діяльності (до 120-ліття від дня народження). Українська культура: минуле, сучасність, шляхи розвитку : зб. наук. праць. Рівне: РДГУ, 2008. С. 22-31. (Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 13).
Павлишин С. Василь Барвінський. Київ : Музична Україна, 1990. 88 с.
Стельмащук Р. С. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20-х – 30-х рр. ХХ ст.: естетичні та стильові ознаки в контексті епохи : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 20 с.
Jean-Jacques Eigeldinger. Chopin – pedagog. URL: http://www.chopin.pl/biografia/ nauczyciel_pl.html (дата звернення: 1.10.2019).