ФОРТЕПІАННІ СОНАТИ ЦЗЯН ВЕНЬЄ ЯК ВТІЛЕННЯ САМОБУТНЬОГО СТИЛЮ КОМПОЗИТОРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-10

Ключові слова:

Цзян Веньє, фортепіанна творчість, сонатна форма, жанр, європейські засади, китайські національні риси

Анотація

У статті детально аналізуються Сонати для фортепіано китайського композитора Цзян Веньє, які демонструють оригінальне освоєння ним такої класичної форми у процесі становлення власного творчого стилю. Доведено, що в них апробовані основи сонатного формотворення. Зауважено, що, попри використання принципів варіаційності, рондальності, базовою сонатною формою у Цзян Веньє стала соната-сюїта. Їй властиві риси програмності. Сонати Цзян Веньє на ладо-гармонічному та тембральному рівнях близькі живописному звукопису імпресіонізму з його абсолютизацією конкретної миті, стану природи. При цьому трактування звукозображальності має виразні національні ознаки, виявлені у виборі відповідної структури Сонат та принципів розвитку матеріалу, специфічному мелодизмі (в основі якого традиційна пентатоніка), вокальній (у Сонаті № 4 – інтонації популярної народної пісні) або інструментальній природі (у Сонаті ор. 52 імітації звучання традиційного музичного інструмента гучжен, що досягається близькими йому прийомами видобування звуків).

Посилання

Гнатишин О. Історичний вимір українських музично-теоретичних концепцій. Львів, 2019. 600 с.

Der-wei Wang D. In search of a genuine Chinese sound: Jiang Wenye and modern Chinese music. Global Chinese Literature : Critical Essays. 2010. P. 157–175. URL: https://brill.com/display/book/(дата звернення: 18.05.2023).

Зубкова О.В. Етапи розвитку китайського фортепіанного мистецтва (ХХ ‒ початок ХХІ століття). Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 9. С. 148–151.

Каталог творів композитора. 文也音樂作品目錄考, 2000.

Лу Цзє. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ ‒ початку ХХІ ст.: дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Львів, 2017. 187 с.

Ма Вей. Концепція форми в музиці Китаю і Європи: аспекти композиції та виконавства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Одеса, 2004. 17 с.

Чень Жуаньсюань. Імпресіонізм у фортепіанній музиці китайських композиторів : автореф. дисертації на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Харків, 2014. 20 с.

Янь Чжихао. Проблеми фортепіанного мистецтва Китаю у працях китайських дослідників. Українська музика. 2017. № 4 (26). С. 94–101.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25