ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ТА НОТАЦІЇ СУЧАСНИХ ВИКОНАВСЬКО-ВИРАЖАЛЬНИХ ЗАСОБІВ ПРИ ГРІ НА ДУХОВИХ ІНСТРУМЕНТАХ

Автор(и)

Ключові слова:

духові інструменти, звуковидобування, сурдина, гліссандо, вібрато, перманентне дихання, акорди.

Анотація

У статті вивчаються сучасні виконавські засоби гри на духових інструментах, що з’явились у музиці ХХ століття у зв’язку із виникненням нових стильових напрямків у композиторській творчості і розширенням можливостей музичного виконавства. Метою роботи є систематизація, упорядкування та класифікація сучасних виконавських засобів гри на духових інструментах, пояснення їхньої природи, технології виконання, правильного запису на нотному стані та розкриття їхнього значення у виконавській діяльності музикантів. Методологія ґрунтується на принципах системності пізнання дійсності, що має у своїй основі різні пізнавальні і дослідницькі підходи і допомагає сучасному музикантові, вихованому у традиціях класичної школи, орієнтуватися у новітніх виконавських методах і практиках. Наукова новизна полягає у з’ясуванні природи виникнення та окресленні перспектив розвитку новітніх виконавських засобів звуковидобування і гри на духових інструментах. У Висновках вказано, що поява новітніх засобів гри на духових інструментах відбувалася під впливом логіки сучасного композиторського мислення та у зв’язку із процесами пошуку нових якостей музичного звуку у поєднанні із розширенням виражальних можливостей музичних інструментів.

Посилання

Апатский В. Н. Основы теории и методики духового музыкально-исполнительского искусства. К.: НМАУ имени П. И. Чайковского, 2006. 432 с.

Вискова И. В. Пути расширения выразительных возможностей деревянных духовых инструментов в музыке второй половины ХХ века: автореф. дис… на соиск. науч. степени канд. искус. : спец. 17.00.02 “Музыкальное искусство”. М.: МГК имени П. И. Чайковского, 2009. 25 с.

Вовк Р. А. Історія, акустична природа і виразні можливості аплікатури кларнета: автореф. дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2004. 19 с.

Гишка І. С. Звукотворчий компонент трубного виконавства: традиції та базинг: автореферат дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. Львів: ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2005. 20 с.

Качмарчик В. П. Перманентний видих у виконавствi на духових iнструментах (проблеми iсторiї та фiзiологiї): дис... канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 “Музичне мистецтво”. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1995. 141 с.

Левин С. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры. Л.: Музыка, ЛО, 1973. 263 с.

Усов Ю. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах. М.: Музыка, 1989. 206 с.

Cherry A. K. Extended Techniques in Trumpet Performance and Pedagogy. Diss. DMA. Uni-versity of Cincinnati, 2009. 315 p.

Douglas Hill. Extended Techniques for the Horn: A Practical Handbook for Students, Performers and Composers. Miami, Florida: Warner Bros. Publication, 1983. 96 p.

Hoppe G. Ch. Die instrumentale Revolution: Entwicklung, Anwendung und Ästhetik neuer Spieltechniken für Rohrblattinstrumente. Europäische Hochschulschriften: Reihe 36, Musik-wissenschaft; Bd. 75, Teil 1. Frankfurt am Main; Bern; New York; Paris: Lang, 1992. 348 s.

Mersenne M. Harmonie universelle. Part II (8), Livre V. Des instruments à vent. Pierre Ballard, Paris, 1637. Р. 225–308.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-10