ЖИВОПИСНО-КОЛОРИСТИЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ФОРТЕПІАННОГО СТИЛЮ ВАСИЛЯ БАРВІНСЬКОГО
Ключові слова:
фортепіанна школа Галичини, імпресіонізм, фортепіанна колористика, символізм, сецесія, піанізм, Василь Барвінський.Анотація
Мета статті – виявити індивідуальні риси трактування барвно-колористичних засобів у фортепіанній музиці Василя Барвінського. Методологія дослідження – для з’ясування індивідуального стилю композитора у фортепіанних жанрах обрано теоретичний, аналітичний, компаративний методи дослідження. Наукова новизна полягає у виявленні ознак синестетичного мислення В. Барвінського, що базується на тяжінні до втілення живописно-барвних елементів у музичній мові його фортепіанних творів. Висновки. Синестетичність творчого обдарування В. Барвінського проявилась у деяких особливостях індивідуального композиторського стилю його фортепіанної музики: у напрочуд вишуканій колористиці звучання, просторових ефектах, оригінальності звукозображальних прийомів. Внаслідок проведеного дослідження та аналізу обраних зразків – прелюдії b-moll, циклу «Любов», «Жаб’ячого вальсу» – виявляється адаптація та індивідуальне переосмислення засад імпресіонізму, символізму та сецесії західноєвропейського кшталту поруч із втіленням національного первня музичного мислення митця. Стверджується єдність композиторської та піаністичної манери Барвінського, зв’язок його естетичних уподобань, світовідчуття з психологічними рисами особистості.
Посилання
Кашкадамова Н. Василь Барвінський про фортепіанне виконавство. Василь Барвінський в контексті європейської музичної культури: статті та матеріали / [ред.-упоряд. О. Смоляк]. Тернопіль: Астон, 2003. С. 118–130.
Кашкадамова Н. Фортеп’янне мистецтво у Львові: Статті. Рецензії. Матеріали. Тернопіль: Астон, 2001. 400 с.; з іл.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ – ХХ ст. Навч. посібн. Чернівці : Книги-ХХІ, 2007. 424 с.
Кияновська Л. Українська музична культура. Навч. посібн. Львів: Тріада плюс, 2009. 356с.
Людкевич С. Концерт челіста п. Б. Бережницького. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи. У 2-х т. / упорядкув., ред. З. Штундер. Львів : вид-во М. Коць, 2000. Т. 2. С. 483.
Людкевич С. Василь Барвінський у 30-ліття музичної діяльности. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи. У 2 т. / упорядкув., ред. З. Штундер. Львів : вид-во М. І. Коць, 1999. Т. 1. С. 365-367.
Назар-Шевчук Л. Символістичні тенденції в творчості Василя Барвінського. Твори на слова Богдана Лепкого. Українська музика : часопис ЛНМА ім. М. Лисенка, 2018. № 4 (30). С. 47-63.
Назар-Шевчук Л. Феномен Василя Барвінського: комплементарний характер творчої діяльності (до 120-ліття від дня народження). Українська культура: минуле, сучасність, шляхи розвитку : зб. наук. праць. Рівне: РДГУ, 2008. С. 22-31. (Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 13).
Павлишин С. Василь Барвінський. Київ : Музична Україна, 1990. 88 с.
Стельмащук Р. С. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20-х – 30-х рр. ХХ ст.: естетичні та стильові ознаки в контексті епохи : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Київ, 2003. 20 с.
Jean-Jacques Eigeldinger. Chopin – pedagog. URL: http://www.chopin.pl/biografia/ nauczyciel_pl.html (дата звернення: 1.10.2019).