СЮЇТИ ДЛЯ БАНДУРИ У ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ДРЕМЛЮГИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-13Ключові слова:
академічний репертуар, бандура, композиторський стиль, Микола Дремлюга, сюїти для бандури, українська інструментальна музикаАнотація
У статті детально проаналізовано три сюїти для бандури соло Миколи Дремлюги – вагому частину його інструментальної творчості, що репрезентує один із ключових напрямів розвитку української музики другої половини ХХ століття. Виокремлено характерні риси композиторського стилю митця, зокрема органічне поєднання фольклорної інтонаційності з елементами європейських академічних формотворчих принципів, що надає його творам національного звучання в гармонійному поєднанні з класичними канонами та індивідуальною стилістикою.Проведено комплексний аналіз представлених сюїт, а також окреслено жанрову й стильову специфіку кожного циклу: Перша сюїта позначена неофольклорною експресією, образною контрастністю, куплетно-варіаційною формою та драматургічною симетрією; Друга – багатожанровістю, поєднанням рондо, думи, щедрівки, теми з варіаціями, віртуозного фіналу, що утворює сюжетно насичений цикл із колоритом народної пісенності та танцювальності; Третя – стилізована під барокові форми (прелюдії, фуги, пасакалія, гумореска), що дає змогу говорити про прояви неостилістики й барокової естетики в сучасному авторському трактуванні.У межах дослідження ґрунтовно проаналізовано структуру, тематику, ладогармонічну мову, ритміку, принципи формоутворення, фактурне наповнення та використані композиторські засоби. Також виявлено тенденції до циклічної будови, варіантного розвитку тем, складної метро-ритмічної організації, виразного фактурного мислення, часткової відмови від наскрізного тематизму.Представлена стаття підкреслює важливу роль трьох сюїт для бандури Миколи Дремлюги у формуванні академічного бандурного репертуару.Композиторське мислення Миколи Дремлюги вирізняється стилістичною гнучкістю, віртуозним володінням інструментальними можливостями бандури та сучасним переосмисленням української традиції, що забезпечує його спадщині вагоме місце в історії української інструментальної музики ХХ століття.
Посилання
Зінків І. Я. «Українська сюїта» Миколи Лисенка та її традиції в українській бандурній творчості. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2015. Вип. 15. С. 137–145. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukrmyst_2015_15_21 (дата звернення: 04. 06. 2025).
Кушнір О. І. Сюїта у бандурному доробку українських композиторів сучасності. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія «Педагогіка і психологія». Зб. Статей. Ялта : РВВ РВНЗ КГУ, 2009. Вип. 2. С. 141–150.
Ніколенко О. І. Композиційно-стильова специфіка концерту М. Дремлюги для бандури з оркестром. Актуальні питання гуманітарних наук. 2014. Вип. 8. С. 158–163. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2014_8_25 (дата звернення: 01. 06. 2025).
Олексієнко О. В. Творчість Миколи Дремлюги і процес становлення бандурного репертуару : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2003. 16 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






