УКРАЇНСЬКІ МУЗИЧНІ ФЕСТИВАЛІ КІНЦЯ 80-Х РОКІВ ЯК ПРОВІСНИКИ СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ЗМІН В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-9Ключові слова:
Українські музичні фестивалі, жанри бардівського мистецтва, фестивалі «Оберіг» та «Червона рута», авторська бардівська пісня, співана поезіяАнотація
Дана стаття присвячена знаковим музичним акціям, які продемонстрували настрої української спільноти кінця 80-х рр. – прагнення до свободи й незалежності та передбачили соціально-політичні зміни в Україні. Це два відомих українських фестивалі – «Оберіг» та «Червона рута», які виконали важливу державотворчу функцію в Україні, сформували сучасну естрадну молодіжну школу вітчизняної музики, допомогли виробити нове бачення сучасної української культури з метою інтегрування її у світовий культурний простір. Мета статті: визначити роль українських фестивалів «Оберіг» та «Червона рута» в утвердженні національно-патріотичних ідей як провісників соціально-політичних змін в Україні та окреслити жанрово-стилістичні особливість їх музичного контенту. У зв’язку з тим, що у довідковій та музикознавчій літературі існують суперечливі визначення особливостей жанрів «авторської бардівської пісні» та «співаної поезії», було здійснене комплексне осмислення даних жанрових різновидів, які були задекларовані у повній назві фестивалю «Оберіг», та визначені їх стилістичні особливості. Автор дає свою трактовку даних явищ, визначаючи їх як два жанрові різновиди бардівського мистецтва, які близькі за побутуванням, але кожний з них має свої жанрові особливості: «авторська бардівська пісня» створювалася на україномовні тексти самими виконавцями, а «співана поезія» – на вірші українських поетів чи інтерпретації народних пісень тощо. Метою даних фестивалів було популяризація сучасної української музики, пошук та підтримка талановитих виконавців у жанрах «авторської бардівської пісні» та «співаної поезії», презентація музичної спадщини минулого й сучасних визвольних змагань українського народу, залучення української молоді до формування патріотичної свідомості засобами української масової музики, формування іміджу сильної та незламної європейської нації з глибокими історичними та культурними традиціями тощо. Було описано історію їх створення, проаналізовано тематичну спрямованість та особливості жанрових різновидів фестивальних музичних композицій.
Посилання
Авторська пісня, співана поезія. URL: http://rock-oko.com/muzichnstil/spvana-poezya.html
Балта А. О. Всеукраїнський фестиваль-конкурс авторської пісні та співаної поезії «Оберіг» як символ відродження української пісенної естради. Дипломна робота. Івано-Франківськ. 2024. 143 с.
Барди. Народна освіта. URL: https://narodna-osvita.com.ua/6979-bardi.html
Дутчак Л. Дмитро Кріцак: «Червона рута» моєї молодості. Газета по-надвірнянські «Народна воля» від 20 вересні 2019. URL: http://volya.if.ua/2019/09/dmytro-kritsak-chervona-ruta-mojeji-molodosti/
Крупа Ю. О. Жанр авторської пісні як засіб культурного самовиявлення 50-60-х років ХХ ст. Культура і сучасність : альманах № 1. Київ : ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. С. 62–66.
Прохорова Л. В. Українська естрадна вокальна школа. Вінниця : Нова книга, 2006. З84 с.
Різник О. Авторська пісня: від популярності до елітарності. Республіка. 1993. 17–23 квіт.
Рось З. П. Основні тенденції в розвитку джазово-фестивального руху в Україні періоду незалежності (1991–2012 рр.). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. № 1 (вип. 33). С. 82–88.
Стеценко К. Перші уроки «Червоної рути». Молодь України. Київ, 1989. № 89 (16170). C. 24.
Терещук Г., Кагуй П. Українська пісня руйнувала СРСР. Перший фестиваль «Червона рута». Радіо «Свобода», 17 вересня 2019. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30164164.html
Терещук Г. Пісенний вибух 1989 року. Фестиваль «Червона рута» наблизив Незалежність України. 17 вересня 2019. URL:
«Червона рута» – як культурний феномен. URL: https://rutafest.art/index/chervona_ruta_jak_kulturnij_fenomen/0-7
Шмаленко О. І. До питання впливу ансамблю «Червона рута» на творчість музичних гуртів. Перспективи розвитку сучасної науки. Львів, 2–3 грудня 2016 р. С. 169–171.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






