ФАНТАЗІЯ «КВІТИ ЖАСМИНУ» ЧУ ВАНХУА: ОБРАЗНА СИМВОЛІКА Й МУЗИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-8

Ключові слова:

китайський композитор, музична мова, жанрово стильові засади, романтизм, імпресіонізм, символізм

Анотація

У статті відзначено, що фортепіанна Фантазія «Квіти жасмину» (2003) китайського композитора Чу Ванхуа є вершиною його пізньої творчості, у якій тонко переплетені інтонаційні пласти музичного національного фольклору й розмаїта палітра європейських музичних виражальних засобів. В основі твору – знана народна пісня «Квіти жасмину», що в китайській культурі уособлює чистоту, жіночність і духовну гармонію. Проте для композитора вона стає не просто темою для обробки, а джерелом глибокої художньої трансформації. У Фантазії мелодія народної пісні розвивається як масштабна фортепіанна композиція з вільною, арковою формою, яка поєднує елементи рондо, тричастинності й концентричності.Комплексний аналіз твору демонструє, що розвиток тематичного матеріалу набуває нових емоційних сенсів через використання розширених пентатонічних пасажів, уведення імпресіоністичних акордових поєднань та імітацію звучання традиційних китайських інструментів, як-от гуцинь, ерху, піпа, сяо. Досліджено, що кульмінаційна каденція розташована не наприкінці, а в центрі твору, що відсилає до традицій китайської інструментальної музики, де віртуозні вставки часто мають символічне значення. Складна поліметрія, темброві ефекти, ремарки типу subito passionate, una corda, con fuoco розкривають тонкощі трактування композитором образного та філософського задуму твору, багатовимірності символу жасмину.Аналіз музичної мови твору демонструє синтез пентатонічнтх інтонацій з елементами європейської романтичної традиції. Імпресіоністична гармонія з м’якою фактурою розмитих акордових полів досягається застосуванням педалі, арпеджіо, контрастів регістрів.Поєднання по вертикалі кількох фактурних пластів, умовно поліфункційних співзвуч свідчать про використання митцем прийомів сучасної музичної мови. Композитор використовує модальні звороти в поєднанні з європейською тональною логікою. У Фантазії виявлено діалог культур: пісенність і медитативність Сходу перегукуються з романтичною експресією та мистецтвом внутрішнього стану, миттєвих вражень, емоційної і сенсорної невловимості імпресіонізму Заходу.

Посилання

Антошко М. Розвиток фортепіанного мистецтва у Китаї. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 1. С. 56–60. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209. 1.2020.196566.

Ляо Моя. Фортепіанний конкурс як феномен музичної культури Китаю : дис. ... д-ра філософії ; Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2022. 240 с.

Fu X., Cherevko K., Pysmenna O. Performing skills of Li Yundi in the context of China’s leading trends in the piano art development. Amazonia Investiga. 2021. Vol. 10(46), 42–50. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2021.46.10.4

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-23