СИМФОНІЧНИЙ ДОРОБОК МИКОЛИ ЛАСТОВЕЦЬКОГО НА ПРИКЛАДІ ТВОРУ «ЛЕГЕНДА ПРО КАРМАЛЮКА»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-5Ключові слова:
симфонічна творчість, оркестрові засоби, композиторське мислення, музичний текст, музична семантика, індивідуальний композиторський стиль, ліричний герой, жанрово-стильова парадигма, темброва драматургія, струнно-смичкові інструменти, духові інструменти, поліфонічні прийомиАнотація
Мета статті – розглянути симфонічний доробок сучасного українського композитора Миколи Ластовецького на прикладі аналізу твору «Легенда про Кармалюка» (1969, друга редакція 1999, третя редакція 2024). Наукова новизна розвідки полягає в тому, що в ній уперше досліджено означений твір у контексті індивідуального композиторського стилю мистця. Для цього використано комплексний методологічний підхід з превалюванням музикознавчого, теоретично-аналітичного, системного, компаративного та узагальнювального методів. Висновки. Ідея створення твору про У. Кармалюка виникла в композитора під час екскурсії до Старої фортеці в Кам’янці-Подільському, у якій одна з башт присвячена постаті народного героя. Симфонічна творчість М. Ластовецького яскраво віддзеркалює його композиторське мислення як симфоніста. У творі «Легенда про Кармалюка», як і в інших симфонічних композиціях, мистець використовує розмаїті оркестрові засоби, темброву драматургію, винахідливо застосовує поліфонічні прийоми. Жанрово-стильова парадигма твору корелює з його програмним задумом, формотворчим рішенням, музичною семантикою та музично-виражальними засобами. За інтонаційну основу симфонічної «Легенди про Кармалюка» М. Ластовецький узяв варіант мелодії пісні про народного месника «За Сибіром сонце сходить». Образ Устима Кармалюка, як ліричного героя, розкривається послідовно, з позитивно-конотативною образно-емоційною домінантною. При створенні його музичної характеристики превалюють тембри духової групи інструментів, що пов’язано з героїчним образом головного героя. Загалом, музичний текст «Легенди про Кармалюка» свідчить про тяжіння мистця до поліфонізації фактури, тембрової драматургії, оригінальну форму (змішану, або вільну варіаційно-сонатну), демонструє його вільне володіння оркестровими засобами, самобутність творчого методу.
Посилання
Котляр М. Ф., Смолій В. А. Історія в життєписах. Київ : Наукова думка, 1990. 328 с.
Лисенко М. Зібрання творів в двадцяти томах. Том ХV. Київ : Мистецтво, 1956. С. 180.
Олійник І. Кармалюк чи Карманюк – герой чи злочинець: які таємниці приховували архівні документи. Ye. Ua. 14 березня 2021 року. URL: https://ye.ua/istiriya/53662_Karmalyik_chi_Karmanyik___geroy_chi_zlochinec__yaki_tayemnici_prihovuvali_arhivni_dokumenti.html (дата звернення: 07.05.2025)
Пісні Поділля. Записи Насті Присяжнюк в селі Погребище. 1920–1970 рр. / Упор. С. Мишанич. Київ : Наук. думка, 1976. 520 с.
Пісні Явдохи Зуїхи. Записав Гнат Танцюра. Київ: Наукова думка, 1965. 810 с.
Ревуцький Д. Українські думи та пісні і історичні ноти в розкладі Л. Ревуцького. Київ : Видання т-ва «Час», 1919. 296 с.
Українська народна поетична творчість / Уклав М. Т. Рильський. Київ : Рад. школа, 1965. 418 с.
Українське народне багатоголосся. Збірник пісень / Упор. З. Василенко, М. Гордійчук, А. Гуменюк, О. Правдюк, Л. Ященко. Київ: Мистецтво, 1963. 538 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






