ОСОБЛИВОСТІ ВИДАНЬ ГРЕЦЬКИХ І СЛОВ’ЯНСЬКИХ МУЗИЧНИХ РУКОПИСІВ СЕРІЇ MONUMENTA MUSICAE BYZANTINAE

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-4

Ключові слова:

Monumenta Musicae Byzantinae, грецькі невменні рукописи, слов’янські церковні музичні пам’ятки, стихирар, кондакар, ірмологіон, тріодь

Анотація

Історико-культурні надбання європейської культури середньовіччя потребують продовження досліджень візантійської спадщини, пісенні традиції якої збереглися і в давньоукраїнських джерелах. Тому питання музичної медієвістики – дослідження, аналіз і відновлення давніх текстів та мелодій набуває особливої актуальності.Мета публікації – простежити успішний приклад розшифрування й відтворення забутих текстів – пам’яток візантійського музичного мистецтва в серії видань MMB (Monumenta Musicae Byzantinae), заснованій данським лінгвістом і філологом Карстеном Х’юґом.У 30-роках ХХ ст. Данська академія в Копенгагені за участі факультету теології та Інституту церковної історії була важливим науковим центром Візантології. Напрями досліджень серії MMB розподілені на групи: Principalis (факсимільні видання невменних музичних рукописів), Subsidia (дослідження), Transcripta (транскрипція невменної нотації), Lectionaria (читання Профетологію), Corpus Scriptorum de Re Musica (музичні трактати).Така впорядкованість і систематизація досліджень стали запорукою для ґрунтовного осмислення давньої спадщини з використанням добре розробленої методики дослідження і є добрим прикладом для наслідування.Тому огляд цієї серії розкриває методологію дослідження, що полягає в добре розроблених завданнях, методах: спостереження, порівняння, аналізу, синтезу, історико-культурного.Особливе значення має застосування дослідницької бази з музичної палеографії, опису рукописів, датування, текстології, кодикології, джерелознавства. Комплексний підхід забезпечив високий рівень публікації давніх джерел літургійних співаних книг: грецьких Ірмологіону, Стихираря, Тріоді, Кондакаря, слов’янських Кондакаря (Успенського), Ірмологіону та Стирихаря (фрагментів Хіландарських рукописів), грецьких теоретичних трактатів XIII–XIV ст. (Gabriel Hieromonachos, The Treatise Of Manuel Chrysaphes The Lampadarios, Hieronymos Tragodistes, Anonymous Questions And Answers On The Interval Signs, Die Eratopokriseis Des Pseudo-Johannes Damaskenos Zum Kirchengesang, Der Traktat Des Akakios Chalkeopoulos), транскрипцій піснеспівів Стихираря (вересень, листопад), гимнів Октоїха, Ірмологіону, Акафістових піснеспівів. Кожне дослідження розглядає також історію літургійних жанрів, розповідає про творців гимнів, установлює постаті переписувачів, авторів джерел.Серед авторів публікацій цієї серії є представники данської, італійської, німецької, американської, болгарської науки: Е. Веллес, Г. Тільярд, К. Х’юґ, Л. Тардо, Р. Палікарова-Вердей, М. Велімірович, Р. Якобсон, А. Бугге, К. Ганнік, О. Странк, Й. Раастед, Х. Тодберґ, Л. Періа, Е. Фольєрі, М. Шидловський, Г. Вольфрам, К. Троєлсгард. Запропоновано огляд змісту видань серії MMB, історію їх створення, методи пошуку і досвід авторів у вивченні грецьких і давньослов’янських пам’яток візантійської гимнографії.

Посилання

Качмар М. Структурна організація піснеспівів церковної монодії на основі порівняльного аналізу візантійської, слов’яно-руської та київської нотацій. Львів, 2015. 222 c.

Качмар М. Фіта у піснеспівах часів Царських Великої п’ятниці. Калофонія: Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії, 2020. Ч. 10. С. 22–31.

Лаврівський невменний Ірмологіон кінця XVI cтоліття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський, за участі Марії Качмар; редактор Крістіан Ганнік [=Київське християнство, т. 18; Історія української музики: Джерела, вип. 26]. Львів: УКУ 2019. 604 с.

Bernard de Montfaucon. Paleographia Graeca: sive, De ortu et progressu literarum Graecarum. Parisiis, Apud Ludovicum Guerin sub Signos Thomae, MDCC VIII (Paris, Bibliothèque Nationale, cote V. 5439). 650 p. https://archive.org/details/bub_gb_8cGt5gCRvvIC/page/n5/mode/2up

Contacarium Ashburnhamense (Firenze, Biblioteca Laurenziana, cod. Ashburnham. 64, AD 1289), edited by Carsten Høeg. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 4. Copenhagen: Munksgaard 1956. 47+265 p.

Contacarium Palaeoslavicum Mosquense (Historical Museum (GIM), cod. 9, the Uspenskij Kondakar, 12th c.) / edited by Arne Bugge. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 6. Copenhagen: Munksgaard 1960. 204 p.

Die Hymnen des Sticherarium für September / edited by Egon Wellesz. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 2. Copenhagen: Munksgaard 1936. 156 p.

Fragmenta Chiliandarica Palaeoslavica (Athos, Chilandari Monastery, codd. 307 (12th. c.) and 308 (13th c.)) / edited by Roman Jakobson. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 5a-5b. Copenhagen: Munksgaard 1957. 25+110 p.; 14+72 p.

Gabriel Hieromonachos: Abhandlung über den Kirchengesang / edited by Christian Hannick & Gerda Wolfram. Monumenta Musicae Byzantinae, CSRM. Vol. 1. Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 1985. 96 p.

Hannick Christian. Fundamental Problems Of Early Slavic Music And Poetry. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 6. Copenhagen: Munksgaard 1978 (Studies On The Fragmenta Chiliandarica Palaeoslavica, 2). 256 p.

Hirmologium Athoum (Athos, Iviron Monastery, cod. 470, 12th c.) / edited by Carsten Høeg. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 2. Copenhagen: Munksgaard 1938. 27+140 p.

Hirmologium Cryptense (Grottaferrata, Biblioteca Statale del Monumento Nazionale di Grottaferrata, Ε.γ.II, AD 1281), in two parts, edited by Lorenzo Tardo. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 3. Rome: La Libreria dello Stato 1950–1951. 95 p.

Hirmologium Sabbaiticum (Jerusalem, Patriarchal Library, cod. Saba 83, 12th c.) / edited by Jørgen Raasted. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 8. Copenhagen: Munksgaard 1968–1970. 123 p.

Høeg Carsten. La Notation Ekphonétique. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol.1.2. Copenhagen: Munksgaard 1935. 162 p.

Palikarova-Verdeil Raina. La Musique Byzantine chez les Bulgares et les Russe. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 3. Copenhagen: Munksgaard 1953. 249 p.

Raasted Jørgen. Intonation Formulas And Modal Signatures In Byzantine Musical Manuscripts. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 7. Copenhagen: Munksgaard 1966. 238 p.

Specimina Notationum Antiquiorum (reproduction of selected pages from manuscripts written in Palaeobyzantine musical notations) / edited by Oliver Strunk. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 7. Copenhagen: Munksgaard 1966. 187 p.

Sticherarium (Vienna, Österreichische Nationalbibliothek, cod. theol. gr. 181, 13th c.) / edited by Carsten Høeg, Henry Julius Wetenhall Tillyard & Egon Wellesz. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 1. Copenhagen: Munksgaard 1935. 325 p.

Sticherarium Ambrosianum (Milano, Biblioteca Ambrosiana, ms. A 139 sup., AD 1341), in two parts, edited by Lidia Perria & Jørgen Raasted. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis, Vol. 11. Copenhagen: Munksgaard 1992. 319 p.

Sticherarium Antiquum Vindobonense (Vienna, Österreichische Nationalbibliothek, cod. theol. gr. 136, 12th c.) / edited by Gerda Wolfram. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 10. Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 1987. 265 p.

Sticherarium Palaeoslavicum Petropolitanum (St Petersburg, Library of the Russian Academy of Sciences (BAN), ms. 34.7.6, 12th c.), in two parts, edited by Nicolas Schidlovsky, Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis, Vol. 12. Copenhagen: C.A. Reitzel 2000. 265 p.

Thе Akathistos Hymn / introduced and transcribed by Egon Wellesz. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 9. Copenhagen: Munksgaard 1957. 108 p.

The Hymns of the Hirmologium / edited by Aglaïa Ayoutanti & Maria Stöhr in collaboration with Carsten Høeg. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 6. Copenhagen: Munksgaard 1952. 334 p.

Thе Hymns of the Octoechos / edited by H. J. W. Tillyard. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 5. Copenhagen: Munksgaard 1949. 238 p.

The Hymns of the Pentecostarium / edited by H. J. W. Tillyard. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 7. Copenhagen: Munksgaard 1960. 173 p.

The Hymns of the Hirmologium / edited by Aglaïa Ayoutanti in collaboration with H. J. W. Tillyard. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 8. Copenhagen: Munksgaard 1956. 334 p.

The Hymns of the Sticherarium for November / edited by H. J. W. Tillyard. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 3. Copenhagen: Munksgaard 1938. 156 p.

Thodberg Christian. Der Byzantinische Alleluiarionzyklus – Studien Im Kurzen Psaltikonstil. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 8. Copenhagen: Munksgaard 1966. 239 p.

Tillyard H. J. W. Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation. Copenhagen: Munksgaard 1935, Second impression with a postscript by Oliver Strunk. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol.1.1. Copenhagen: Munksgaard 1970. 48 p.

Tillyard H. J. W. The Hymns of the Pentecostarium. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 7. Copenhagen: Munksgaard 1960. 173 p.

Triodium Athoum (Athos, Vatopedi Monastery, ms. 1488, 11th c.)/ edited by Enrica Follieri & Oliver Strunk. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Principalis. Vol. 9. Copenhagen: Munksgaard 1975. 217 p.

Troelsgård Christian. Byzantine Neumes: A New Introduction To The Middle Byzantine Musical Notation. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 9. Copenhagen: Museum Tusculanum Press 2011. 120 p.

Twеnty Canons from the Trinity Hirmologium / edited by H. J. W. Tillyard. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Transcripta. Vol. 4. Boston: The Byzantine Institute 1952. 128 p.

Velimirović Miloš. Byzantine Elements In Early Slavic Chant: the Hirmologium. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 4. Copenhagen: Munksgaard 1960. 140 p.

Velimirović M. Study of Byzantine Music in the West. Balkan Studies. 1964. Vol. 5 No. 1. P. 63–76. https://www.igl.ku.dk/MMB/

Wellesz Egon. Eastern Elements In Western Chant. Monumenta Musicae Byzantinae, Series Subsidia. Vol. 2. Boston: Byzantine Institute 1947 (unavailable), reprinted Copenhagen: Munksgaard 1967. 212 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-23