МУЗИКА ЯК ФАКТОР ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕЛІТИ У СВІТОГЛЯДНИХ ЗАСАДАХ ГРИГОРІЯ ҐАЛАҐАНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-11

Ключові слова:

Григорій Ґалаґан, українська культура, українська музика, Ференц Ліст, Сигізмунд Тальберг, Марія Тальоні

Анотація

У статті вперше аналізується юнацький журнал Григорія Ґалаґана як джерело музикознавства. Постать Григорія Ґалаґана (1819–1888) невід’ємна від історії української музики, освіти й української культури взагалі. Нащадок заможної козацької родини, ліберал із демократичними поглядами, український поміщик, завзятий українофіл, який став тогочасною культурною елітою, меценат і видавець, він не тільки був причетним до скасування кріпосного права, але й продовжував та розвивав родинні культурні традиції, виступав засновником українських науково-освітніх і культурно-музичних проєктів, украй важливих на фоні постійного російсько-імперського тиску на український етнос. Журнал (щоденник) писався юним Ґалаґаном у 1836–1841 роках – у період, який охопив навчання в Петербурзькому університеті, короткочасні перебування в дідичному маєтку Сокиринці та закордонну подорож по Європі. Оскільки музична освіта вважалася невід’ємною складовою аристократичного виховання національної еліти, щоденник відображає музичну багатовекторність – від сухих констатацій музичного учбового процесу, переліку музичних подій або імен до майже рецензій на вистави або видатні концерти. Серед останніх можна зазначити балетні спектаклі за участю тодішньої італійської зірки Марії Тальоні, виступи піаністів-віртуозів Ліста та Тальберга, суперництво й музична «дуель» яких не залишила байдужими сучасників. Цікавими та інформативно насиченими можна вважати музичні нотатки, зроблені під час закордонної подорожі 1841 року. Перебуваючи в Лембергу, Празі, Нюрнбергу, Франкфурті, Мюнхені та інших містечках, Ґалаґан залишив безліч музичних вражень, від церковної літургії до музичного оформлення Октоберфесту в баварській столиці, від гри вуличного оркестру до концерту Ф. Ліста. Важливою частиною журналу є чітка україноцентричність, яка проявляється не тільки в побутовій та філософсько-історичній площинах (чітке розмежування російське – українське, українська етнічна визначеність), а й у музичній сфері. Палітра етнографічних замальовок охоплює простір від історичних пісень козацького минулого до ліричних солоспівів сучасності, від розважальних народних танців до фортепіанного акомпанементу до українських пісень під час побачень. Перелічені характеристики підкреслюють велику джерельну цінність важливого ego-документа епохи, наративи якого співзвучні сучасності, особливо в контексті російсько-української війни.

Посилання

Білокінь С. Колегія Павла Ґалаґана. Прилуки. Фортеця. Культурологічний часопис. 2019. Вип. 10. С. 21–28.

Будзар М. Відкриття власного «Я»: Григорій Ґалаґан в його юнацькому щоденнику. Григорій Ґалаґан. Журнал (1836–1841) / Упорядкування, вступна та прикінцева статті, коментарі: Марина Будзар, Євген Ковальов ; за редакцією д-ра іст. наук, проф. Ірини Колесник. Київ : StreamArLine, 2020. (З Ґалаґанівського архіву). С. 215–230. URL: Г_Ґалаґан_Журнал.pdf.

Будзар М. Музика в соціокультурному середовищі дворянського маєтку кінця XVIII – середини XIX ст. :з історії кріпацького оркестру Ґалаґанів. Київські історичні студії: науковий журнал. 2021. № 1 (12). С. 58–69. URL: Перегляд № 1 (12) (2021): Київські історичні студії (дата звернення: 23.02.2025).

Григорій Ґалаґан. Журнал (1836–1841) / Упорядкування, вступна та прикінцева статті, коментарі: Марина Будзар, Євген Ковальов ; за редакцією д-ра іст. наук, проф. Ірини Колесник. Київ : StreamArLine, 2020. 248 с. (З Ґалаґанівського архіву). URL: Г_Ґалаґан_Журнал.pdf (дата звернення: 23.02.2025).

Ковальов Є. Юнацький щоденник («Журнал») Григорія Ґалаґана: історія тексту // Григорій Ґалаґан. Журнал (1836–1841) / Упорядкування, вступна та прикінцева статті, коментарі: Марина Будзар, Євген Ковальов ; за редакцією д-ра іст. наук, проф. Ірини Колесник. Київ : StreamArLine, 2020. (З Ґалаґанівського архіву). С. 7–18. URL: Г_Ґалаґан_Журнал.pdf.

Корній Л. П., Сюта Б. О. Українська музична культура. Погляд крізь віки. Київ, 2014. 592 с.

Сюта Б. Гуммель. Українська музична енциклопедія. Т. 1. С. 555 (ел. 565). URL: ukrainska_muzychna_entsyklopediia_tom_1.pdf (дата звернення: 21.02.2025).

Sigismund Talberg. URL: SigismundThalberg | Lavita (дата звернення: 30.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27