ОЛЕКСАНДР КОЗАРЕНКО: ДУХОВНЕ ОСЕРДЯ «МЕЖОВОГО» КОМПОЗИТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-10Ключові слова:
духовна творчість, О. Козаренко, сакральна монодія, Ірмологіон, М. Лисенко, інтонаційний фонд, національна музична моваАнотація
Досліджується творчість видатного українського композитора Олександра Козаренка на тлі його активної діяльності як композитора, піаніста, педагога і науковця. На основі осмислення всіх боків життєтворчості композитора осмислюється визначальна мета пошуку ним інтонаційних основ функціонування української музики. У цьому контексті розглядається важлива роль духовної музики, у царині якої композитор убачав основу формування національних музично-семіотичних процесів. Із цієї причини композитор підкреслював особливе значення середньовічної літургійної музики, репертуар якої зафіксований в українських нотолінійних ірмологіонах XVI–XVIII ст. Добра поінформованість О. Козаренка в особливостях сакральної монодії відчутно вплинула на творчість композитора. На цій основі він створив багато духовних творів, використовуючи інтонаційний фонд сакральної монодії або у прямому цитуванні, або у формуванні на цій основі особистісних образно-емоційних звукових рефлексій. Підкреслюються вибрані твори О. Козаренка, що засвідчують оригінальність мислення композитора та здатність імпровізувати засобами різних інтонаційних фондів в однакових формотворчих рамках. Такими прикладами є «Ірмологіон» та «Мікросхеми» для камерного ансамблю. Широка палітра жанрів засвідчує неймовірне вміння митця проживати справді «межову» емоційність відчуттів. Підкреслюється вміння митця водночас перебувати в драматично-експресивному чи вдумливо-споглядальному стані сакрального монодійного мелосу. Відзначається також пов’язаність композиторської творчості і музикознавчих доcліджень митця, про що свідчить його монографія «Феномен української національної музичної мови». У ній підкреслюється значимість духовної музики як основи для збагачення усіх складників національної музичної мови, а також актуального шляху до відновлення значимості української музики в європейському контексті. Визначається головна сутність «межовості» композиторської творчості митця, який ніколи не забував своєї місії і вибудував особливий інтонаційний простір як ознаку надгострого відчуття обов’язку перед своїм народом. Цей простір заповнювався горизонталлю західноєвропейської стилістики та українського фольклору. Натомість вертикаль балансувала поміж величчю екзистенційної молитви духовних жанрів та експресивністю з домішком гротеску, театральних жанрів.
Посилання
Кашкадамова Н. Нові компакт-диски. Українська музика. 2019. Ч. 1. С. 122–125.
Козаренко О. Микола Лисенко – творець української національної музичної мови. Коломия, 2023. 136 с.
Козаренко О. Сакральна творчість українських композиторів ХХ століття в контексті національних музично-семіотичних процесів. Калофонія. 2002. Вип. 1. С. 150–161.
Козаренко О. Що таке церковна музика? (музично-історичний, богословський і творчий аспекти). Калофонія. 2004. Вип. 2. С. 243–250.
Козаренко О. Філософія музики як необхідна складова сучасної музичної освіти. Науковий вісник ЛНУ імені І. Франка. Мистецтвознавство. 2012. Вип. 11. С. 3–7.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови». Львів, 2000. 286 с.
Козаренко О. Літургічна природа музики. VI Міжнародна наукова конференція «Літургія і літургійний спів візантійського обряду в історичному розвитку». URL: https://ucu.edu.ua/events/vi-mizhnarodna-naukova-konferentsiya-liturhiya-i-liturhijnyj-spiv-vizantijskoho-obryadu-vistorychnomu-rozvytku/
Козаренко O. Острозький триптих / передмов. і біогр. Ю. Ясіновського ; ред. Б. Борисенко. Львів, 2002. 15 с.
Козаренко О. Творчість Лисенка – диво самозростаючого Логосу. URL: https://mus.art.co.ua/tvorchist-lysenka-dyvo-samozrostaiuchoho-lohosu/
Коменда О. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму Олександра Козаренка: інтонаційні відкриття композитора. Музикознавчі студії інституту мистецтв СНУ імені Лесі Українки та НМАУ ім. П.І. Чайковського. 2012. Вип. 10. С. 141–157.
Коменда О. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець : монографія. Луцьк, 2017. 252 c.