ВЕКТОРИ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ БОГДАНА ДРИМАЛИКА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ГАЛИЧИНИ 20–50-Х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-5Ключові слова:
Богдан Дрималик, піаніст-концертмейстер, композиторська творчість, музичне мистецтво Галичини, фольклористика, інтерпретаціяАнотація
Актуальність статті зумовлена ракурсом заявленої теми, розкриття якої полягає в увиразненні творчої постаті визначного представника мистецької еліти Галичини і Львова – Богдана Дрималика, піаніста-концертмейстера, фольклориста, самобутнього композитора, чиє ім’я впродовж тривалого часу було відоме лише вузькому колу музикантів, і лише на початку ХХІ ст. багатогранна діяльність митця поступово стає предметом дослідження науковців, а його твори щораз частіше звучать із концертної естради. Опрацьовані матеріали дають можливість прослідкувати за творчим зростанням митця та його плідною діяльністю. Творча особистість Богдана Дрималика формувалася в переломний період розвитку української музики в Галичині. Поряд із корифеями української музики Станіславом Людкевичем і Василем Барвінським у той час зростало нове покоління талановитих музикантів, які, здобувши освіту в музичних закладах Європи, поверталися на батьківщину, сповнені нових ідей і задумів. Це – Б. Кудрик, З. Лисько, Н. Нижанківський, Р. Савицький, М. Колесса, В. Витвицький, Р. Сімович, А. Рудницький, С. Туркевич. Скромна постать піаніста-концертмейстера Богдана Дрималика відійшла на другий план на тлі цих визначних музикантів, проте його значення для розвитку української музики, зокрема вокальної, визнають сучасні дослідники й виконавці, адже в її розвиток на землях Галичини він уклав велику частку своєї душі та яскравого таланту. У композиторському доробку Б. Дрималика – твори для скрипки й фортепіано, солоспіви, обробки українських народних пісень. Ознайомлення з його творчим доробком дає підстави стверджувати, що камерно-вокальна творчість композитора становить значний інтерес для мистецтвознавців і виконавців. Ознаки наукової новизни вбачаємо в стислому аналітично-інтерпретаційному викладі пропонованих для розгляду композицій Б. Дрималика на слова Лесі Українки (з виконавського досвіду авторки статті). Для розкриття теми застосовано методи: емпіричні (спостереження й опису), спеціальні мистецтвознавчі (аналітичний, інтерпретологічний), загальнонаукові (історичний, персонологічний), а також виконавсько-інтерпретаційні методи для розгляду виконання солоспівів і народних пісень Б. Дрималика.
Посилання
Басса О. Богдан Дрималик. Солоспіви : методичні рекомендації / автор-упоряд. О. Басса. Львів : ЛНМА, 2014. 55 с.
Басса О. Камерно-вокальні твори Богдана дрималика – концертмейстера Соломії Крушельницької. Соломія Крушельницька і духовність : збірник статей / ред.-упоряд. О. Смоляк, П. Смоляк. Тернопіль : Астон, 2012. С. 128–139.
Гринишин М. У вінок слави. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування : у 2 ч. / вступ. ст., упорядкув. і прим. М. Головащенка. Київ : Муз. Україна, 1978. Ч. 1. С. 335–340.
Дрималик Б. В турне по Західній Україні. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування : у 2 ч. / вступ. ст., упорядкув. і прим. М. Головащенка. Київ : Муз. Україна, 1978. Ч. 1. С. 205–208.
Конюх М. Співпраця Соломії Крушельницької з піаністом Богданом Дрималиком. Соломія Крушельницька. Шляхами тріумфів : ст. та матеріали / упоряд. : П. Медведик, Р. Мисько-Пасічник ; наук. ред. М. Зубеляк. Тернопіль : Джура, 2008. С. 250–255.
Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів : Дивосвіт, 2001. 112 с., іл.
Людкевич С. З музичного світу. Концерт О. Любич-Парахоняківни, В. Барвінського, Є. Перфецького. Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи : у 2 т. / НАНУ. Інтукраїнознав. ім. І. Крип’якевича ; упорядкув., ред., пер. і прим. З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 2000. Т. 2. С. 461.
Людкевич С. Концерт Прокоповича-Орленка і С. Стадникової в Перемишлі. Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи : у 2 т. / НАНУ. Інтукраїнознав. ім. І. Крип’якевича ; упорядкув., ред., пер. і прим. З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 2000. Т. 2. С. 450–451.
Людкевич С. Музичний огляд. Концерт з творів Бетховена. Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи : у 2 т. / НАНУ. Інтукраїнознав. ім. І. Крип’якевича ; упорядкув., ред., пер. і прим. З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 2000. Т. 2. С. 462.
Михальчишин Я. Син лемківської землі (Б. Дрималик). Михальчишин Я. З музикою крізь життя. Львів : Каменяр, 1992. С. 163–165.
Молчанова Т. Кафедрі концертмейстерства – 50: історико-культурне підґрунтя, традиції, постаті. Концертмейстерська діяльність : історія, персоналії, методика : науково-методичний збірник : статті та матеріали / гол. ред. І. Пилатюк, наук. ред.-упоряд. О. Басса. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 11–17.
Нижанківський Н. Виступи великої артистки. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування : у 2 ч. / упорядкув. і прим. М. Головащенка. Київ : Муз. Україна, 1978. Ч. 2. С. 205–208.
Ніколаєва Л. Богдан Дрималик – яскрава постать у музичній культурі Галичини першої половини ХХ ст. Музична україністика: сучасний вимір : збірник статей / ред.-упоряд. А.К. Терещенко. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2009. Вип. 4. С. 103–108.
Ніколаєва Л. Творча співпраця Соломії Крушельницької з піаністами. Соломія Крушельницька та світова музична культура. Тернопіл ь: Астон, 2002. С. 28–36.
Ніколаєва Л. Штрихи до творчого портрету митця. Митці Львівщини: календар знамен. і пам’ят. дат на 2006 р. / ЛОУНБ, Муз.-мемор. Музей С. Крушельницької у Львові ; упоряд. Н. Письменна. Львів, 2006. С. 42–46.
Соломія Крушельницька. Міста і слава / авт.-упоряд. : Г. Тихобаєва, І. Криворучка ; дизайн Л. Квик. Львів : Апріорі, 2009. 167 с.: іл.
Соломія Крушельницька: Спогади. Матеріали. Листування. Київ : Муз. Україна, 1978. Ч. 1.