ТВОРЧІСТЬ ВІА «СМЕРІЧКА» В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ПІСЕННО-ЕСТРАДНОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-3-4-46-47-7Ключові слова:
пісня, естрада, «Смерічка» культура України, виконавство, вокально-інстументальний ансамбль, вокальна творчістьАнотація
У статті висвітлено творчі аспекти мистецької діяльності вокально-інструментального ансамблю «Смерічка», проаналізовано його вплив на процеси розвитку пісенної естради України 70-х рр. ХХ ст. Ансамбль охарактеризовано як такий, який у переломні для української пісні часи зміг поєднати сучасне та традиційне, перевірені часом музичні форми та нові жанрово-стильові віяння. Творчість ВІА «Смерічка» стала одним із важливих елементів творення української естради нового типу, яка взяла курс на розвиток та популяризацію національних надбань і за допомогою керівника Л. Дутківскього та наявності відповідних творчих ресурсів стала цілісною мистецькою одиницею, що брала участь у процесах розвитку та становлення пісенно-естрадної культури України другої половини ХХ. ст. ВІА «Смерічка» належав до ансамблів, які спирались на національні фольклорні елементи та виконували твори українських авторів, тим самим популяризуючи їх. Він ввійшов в історію української естради як один із колективів нового етапу становлення вітчизняної пісні. Ансамбль поєднав народні мотиви, своєрідне трактування фольклору, новаторські ритми і на кшталт ліверпульських «TheBeatles» виконували пісні, які давали філософську оцінку тогочасним подіям та явищам та користувався надзвичайною популярністю у тогочасної молоді. Тематика творчості ансамблю ввібрала в себе традиційні та актуальні тенденції української пісенної естради: любов до рідного краю, оспівування чистих та глибоких почуттів і краси природи, висвітлення емоцій та почуттів простої української душі. Завдяки вплітанню елементів народнопісенного матеріалу у свою творчість звучання народної пісні у виконанні ВІА «Смерічка» набуло нового забарвлення, освіжило сприйняття фольклору людьми старшого покоління, а також стало привабливим для молодої аудиторї, в контексті залучення її до народних джерел. Більш випуклого та гострого звучання фольклору надавало багатоголосся, яке учасники гурту використовували дуже часто і яке доповнювалось звучанням (саундом) рок-музики, що робило композиції наближеними до європейських без втрати національної індивідуальності.
Посилання
ВІА «Смерічка» // Сторінки пам’яті Володимира Івасюка. URL: http://www.ivasyuk.org.ua/names.php?lang=uk&id=via_smerichka (дата звернення: 28.09.2023).
Івасюк Г., Івасюк О., Криса Л. «Відлуння твоїх кроків»: альбом (спогади, інтерв’ю, документи). Львів : УКРПОЛ, 2011. 149 с.
Кибич Я. Назарій Яремчук. Я піснею вернуся до життя. 2-ге вид., доп. Вижниця : «Черемош», 2011. 328 с.: іл.
Конвалюк У.В. Персонологічний дискурс вокального мистецтва української естради 70-років ХХ – початку ХХІ століть : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Івано-Франківськ, 2020. 328 с.
Маслій М. М. Золотий вік української естради (1960–1980-ті роки). Чернівці : Букрек, 2016. Кн. 1. 400 с.
Музична Буковина. До 70-річчя Чернівецької обласної філармонії / упоряд. О.В. Савчук. Чернівці : Букрек, 2010. 72 с., іл.
Поплавський М. Антологія сучасної української естради. Київ : Преса України, 2003. 240 с.: іл. 8. Рябуха Т.М. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2017.
Овсянніков В.Г. Українські фольклорні ВІА та їх роль у формуванні напряму поп-рок. Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології: зб. матеріалів Дванадцятої Міжн. наук.-творч. інтернет-конф., м. Київ, 15 травня 2019 р. Київ : НАКККіМ, 2019.