УКРАЇНСЬКИЙ ЕПОС ТА ФОРМИ СХІДНОЇ МОНОДІЇ
Ключові слова:
східні форми монодії, дума, мугам, маком, мукам, рага, епічний інструментарій.Анотація
Ставиться проблема впливу східних монодичних форм (раги, мугаму, макому, мукаму) на розвиток жанру думи. Розглядаються музичні культури народів індоєвропейської родини, а також тих, в етногенезі яких лежить індоіранський культурний.
Посилання
Алиев А. Мелодическая и ладовая структура азербайджанской мугамной композиции (дестгях) «Забул-Сегях» // Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка: Сб. статей и материалов. – В 2-х ч. – Москва : Сов. композитор, 1988. – Ч. 2. – С. 220–235.
Виноградов В. Классические традиции иранской музыки. – Москва : Сов. композитор, 1982. – 183 с. Вызго Т. К вопросу об изучении макомов // История и современность: Проблемы музыкальной культуры народов Узбекистана, Туркмении и Таджикистана. – Москва : Музыка, 1972. – С. 387–413.
Грица С. Українські думи в міжетнічному діалозі // Родовід. – 1995. – № 11. – С. 68–81.
Грица С. Традиція та імпровізація в пісенноепічному виконавстві (на матеріалі українських дум) // Трансмісія фольклорної традиції: Етномузикологічні розвідки. – Київ – Тернопіль : Астон, 2002. – С. 152–170.
Джани-заде Т. Мугам – импровизация на лад // Современные методы и исследования в музыковедении. – Москва : Советский композитор, 1977. – Вып. 31. – С. 56–82.
Джумакулиева З. Туркменские мукамы: типология и терминология // Материалы к «Энцик-лопедии музыкальных инструментов народов мира». – Вып. 1. – Санкт-Петербург: РИИИ, 2010. – С. 131‒149.
Зінків І. Курт Закс про українську бандуру // Студії мистецтвознавчі. – Львів 2011. – Вип. 35. – С. 27–33.
Кароматов Ф., Эльснер Ю. Макам и маком // Музыка народов Азии и Африки. – Москва: Сов. композитор, 1984. – Вып. 4. – С. 88‒135. Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум. – Київ : Наукова думка, 1969. – 587 с.
Колесса Ф. М. Речитативні форми в українській народній поезії // Ф. М. Колксса. Музикознавчі праці. – Київ : Наукова думка, 1970. – С. 289‒351.
Луканюк Б. Диференціальний принцип тактування // Актуальні питання методики фік-сації та транскрипції творів народної музики: зб. наук. праць. – Київ 1989. – С. 59–87.
Петр В. И. О персо-арабской гамме // Русская музыкальная газета (1905/33‒34, 35–36). – С. 758‒761. Рага // Музыкальная энциклопедия. – Т. 4. – Москва : Советская энциклопедия, 1976. – С. 116–117.
Садыкова В. К. К вопросу о применении системно-этнофонического метода в исследовании инструментального мугама // Проблемы традиционной инструментальной музыки народов СССР. – Ленинград: ЛГИТМК, 1986. – С. 39–47.
Узбекская народная музыка: Бухарские макомы. – Т. 5 / Вступ. ст. Ю. Кона. – Ташкент, 1959. – ХXV. ‒ 242 с.
Українські народні думи / Вступ. ст. С. Грици. – Київ : Вид-во НАН України, 2007. – 824 с. Фрай Р. Наследие Ирана / пер. с англ., предисл. М. А. Дандамаева. – Москва : Глав. ред. восточ. литературы изд-ва «Наука», 1971. – 468 с.
Хашимов А. Локальные разновидности Двенадцати уйгурских мукаиов // Музыка народов Азии и Африки. – Москва : Сов. композитор, 1984. – Вып. 4. – С. 149–160.
Шанкар Р. Тала: хлопки в ладоши // Музыка народов Азии и Африки. – Москва : Сов. ком-позитор, 1987. – Вып. 5. – С. 329–367.
Юдкін-Ріпун І. Силабічні віршування в тактометричній інтерпретації: досвід М. В. Лисенка // Парадигматика фольклору. Ювілейний збірник з нагоди 70-річчя від дня народження С. Й. Грици. – Київ; Тернопіль : АСТОН. 2002. – С. 120–128.