«КОЛИСКОВА» ДЛЯ СКРИПКИ І ФОРТЕПІАНО РОМАНА СІМОВИЧА: АВТОРСЬКЕ ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ ГАЛИЦЬКОЇ ЕЛЕГІЇ
Ключові слова:
стиль, Роман Сімович, галицька елегія, скрипковий твір.Анотація
Розглядаються шляхи авторського переосмислення галицької елегії у творі для скрипки і фортепіано Романа Сімовича «Колискова». У цій композиції втілені прикметні риси стилю Сімовича-симфоніста – поетичність музичного образу, кордоцентризм, опора на народно-пісенний тематизм, вишуканість гармонічних барв, витонченість фактурного письма. «Колискова» витримана у жанровому плані з характерними лагідним і неспішним плином, замріяним колоритом, остинатністю мелодичних поспівок, повторністю структурних елементів. В основі тематичного матеріалу п‘єси лежать характерні інтонації народної ліричної пісні. Музична форма побудована на повторах ліричних інтонацій, які щоразу збагачуються мелодичними контрапунктами та гармонічними барвами. Переважає наслідування варіантно-строфічної форми: ряд пісенних «строф», які оновлюються у багатьох варіантах гармонізації основного наспіву, і переставлення мелодичних контрапунктів в партіях скрипки і фортепіано.
Посилання
Білинська М. Л. Роман Аполлонович Сімович // Українська радянська музика, вип. 2. Київ: Радянський композитор, 1962. С. 87–92.
Горак У., Горак Я. Фортеп‘янний концерт Романа Сімовича в інтерпретації Марії Крушельницької // Українська музика (2014/4). С. 30–45.
Зубчевська Т. До питання про зміст поняття «ліричне» в сучасній українській музиці // Українське музикознавство, вип. 24. Київ: Музична Україна, 1984. С. 90–103.
Кияновська Л. Галицька музична культура XIX–XX ст.: Навчальний посібник. Чернівці: Книги – XXI, 2007. 276 с.
Раабен Л. Камерная инструментальная музыка первой половины ХХ века. – Ленинград: Сов. композитор, 1986. 198 с.
Свірідовська Л. Музична мініатюра: джерела та методологія дослідження українських зразків жанру // Вісник книжкової палати (2005/5]. С. 40–43.
Терещенко А. К. Роман Сімович [=Творчі портрети українських композиторів]. Київ: Музична Україна, 1973. 34 с.