КЛАВІРНІ СОНАТИ СИНЬЙОРА БЕРА З КРАКІВСЬКОГО РУКОПИСУ І ЧЕСЬКА МУЗИЧНА КУЛЬТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХVІІІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-3-2Ключові слова:
друга половина ХVIII століття, передкласичний період, сонати для клаві-чембало, краківський рукопис, синьйор Бер, чеські музиканти.Анотація
У статті вивчено три сонати для клавічембало синьйора Бера з музичного рукопису, який належав родині відомих польських аристократів ХVIIІ століття Чарторийських і зараз знаходиться у Національному музеї Польщі у Кракові. Автором сонат вважався відомий український композитор Максим Березовський, однак за авторизованими рукописними джерелами було уточнено, що сонати написали музиканти чеського похожєення – Й. Коліцци, Я. Вангал та, ймовірно, Й. Бер. У такому випадку рукопис трьох сонат з краківського архіву є пам’яткою чеської інструментальної музики другої половини ХVIII століття, а самі сонати відносяться до передкласичного періоду, на що вказують особливості стилю і музичної форми. Вивчення інтонаційно-тематичних і структурних особливостей сонат краківського рукопису показало чітку орієнтованість на зразки інструментальної музики ранньокласичного стилю, виявило спрямування до раціональності і логічної ясності музичного мислення. Відповідність основним тенденціям ранньокласичного формотворення спостерігається в опануванні сонатної форми (поки що на докласичному рівні), у принципах структурного оформлення невеликих побудов і крупних розділів музичної форми, в інтонаційній багатоелементності головних тем, у прозорості фактури, у перевазі гомофонно-гармонічного складу із диференціацією музичної тканини на мелодію і супровід, у наявності побудов, заснованих на фігуративно-пасажній техніці, та ін. Усі вказані ознаки, а також вибір тональностей, із домінуванням мажору над мінором, та урахування тембрових можливостей клавесину вплинули на образний стрій сонат і характер їх звучання. Тож, клавірні сонати краківського рукопису написані у галантній манері і є зразками інструментальної музики передкласичного періоду.
Посилання
Горюхина Н. А. Эволюция сонатной формы. Київ: Музична Україна, 1970. 316 с.
Черноземова Е. С. Три сонаты для клавичембало «синьора Бера»: к проблеме авторской атрибуции. Музыка и время. 2014. № 7. С. 44-49.
Шульгіна В. Д. Невідомі сонати Максима Березовського. Нариси з історії української музичної культури: джерелознавчий пошук. Монографія. Київ : ДАКККіМ, 2007. С. 14–23.
Bryan P. Vanhal, Johann Baptist. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, 2000 [online] / [CD-ROM : Windows 95/98/ 2000/XP. Microsoft Word].
Colizzi [Collizzi], Johann(es) Andreas. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, 2000 [online] / [CD-ROM : Windows 95/98/ 2000/XP. Microsoft Word].
Maxim Berezovsky. Secular music. Pratum integrum orchestra. Moscow. Available at: http://www.caromitis.com/catalogue/cm0022003.html (accessed: 21.01.2019).
Rice A. Beer, (Johann) Joseph. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, 2000 [online] / [CD-ROM : Windows 95/98/ 2000/XP. Microsoft Word]