РОЛЬ МУЗИКИ В УКРАЇНСЬКОМУ ДРАМАТИЧНОМУ ТЕАТРІ кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Ключові слова:
українське сценічне мистецтво, театр корифеїв, музична складова, народна пісня, поліфункційність.Анотація
Розглядається музична складова українського драматичного театру періоду його інтенсивного становлення і розвитку – кінця ХІХ – початку ХХ ст., зокрема два найяскравіші театральні осередки Наддніпрянської України: «театр корифеїв» та театр Михайла Старицького. Вказується на основні суспільно-історичні та художні пріоритети тогочасного театрального мистецтва. З'ясовується, що перевага в репертуарі побутової драми «зі співами й танцями» була викликана необхідністю зберегти ментальні архетипи, обрядові коди, які в іншому випадку не мали би шансів зберегтись у професійному мистецтві, відтак вели б до втрати національної ідентичності. Наголошується, що український театр другої половини ХІХ ст. виступав у двох іпостасях: національної драматичної та національної музичної, оперної сцени, тобто був поліфункційним.
Посилання
Антонович Дмитро. Театр // Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича / Упор. С. В. Ульяновська; Вст. ст. І. М. Дзюби; Перед. слово М. Антоновича; Додатки С. В. Ульяновської, В. І. Ульяновського. – К.: Либідь, 1993.
Архимович Л. Музика в театрі М. Кропивницького і І. Карпенка-Карого // Архимович Л. Українська класична опера. ‒ К.: Мистецтво, 1957. – 310 с.
Киричок Л. Марко Кропивницький. – К.: Дніпро, 1985. – 156 с.
Крижановська Н. Є. Феномен «театру корифеїв» в культурному житті південноукраїнського регіону. [Електронний ресурс]. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ 2015/03/152.pdf
Лабінська Діана. «Музичне» в театрі Леся Курбаса // Життя і творчість Леся Курбаса / [упоряд., наук. ред. Богдан Козак]. – Львів; Київ; Харків: Літопис, 2012. – С. 266–276.
Лужницький Григорій. Про трьох мистців українського театру // «Наше життя», Нью-Йорк, число 12, грудень 1986. – С. 7–9.
Мар’яненко І. О. Минуле українського театру. – К.: Мистецтво, 1953. – 181 с.
Муштенко С. Час корифеїв // Газета «День», № 219, 14. 12.2007.
Новиков А. О. Марко Кропивницький і Харківщина. Розвідки, гіпотези, документи. – Харків: Майдан, 2000. – 184 с.
Орел С. Хутір Надія – колиска театру корифеїв // Газета «День», 04. 04. 2003.
Полоцкая Э. А. «Напоминают мне Заньковецкую…» // Полоцкая Э. А. О Чехове и не только о нем. ‒ М., 2006. – С. 196–216.
Саксаганський Панас. Моя праця над роллю. – Київ: Держвидав «Мистецтво», 1937. – 39 с.
Тобілевич С. Корифеї українського театру. – К.: Мистецтво, 1947. – 112 с.
Харитонова В. Ф. Корифеї українського театру – творці музичної складової національного професійного театру. // Культура України: зб. наук. пр. М-ва к ультури і туризму України, Харків. держ. акад. культури, [Акад. мистецтв України, Ін-т культурології]. – Харків, 2010. – Вип. 30. – С. 245–255.
Чарнецький Степан. Театр // Історія української культури. За загал. ред. І. Крип’якевича. – 4-те вид., стереотип. – К.: Либідь, 2002. – 656 с.