ПЕРЕКЛАДЕННЯ БАЯННИХ ТВОРІВ ДЛЯ АКОРДЕОНА: КОНЦЕРТ ДЛЯ БАЯНА З ОРКЕСТРОМ ЯРОСЛАВА ОЛЕКСІВА
Ключові слова:
перекладення, баян, акордеон, тембр, клавіатура, регістр, готово-вибірна система.Анотація
Розглядаються особливості перекладення баянних творів для акордеона, які займають особливу нішу серед перекладень з репертуару інших інструментів, ансамблів чи оркестрів та складають велику частину навчального та концертного репертуару акордеоністів. На прикладі перекладення для акордеона оригінального «Концерту» для баяна з оркестром Ярослава Олексіва продемонстровано, що найбільших трансформацій при перекладенні зазнає фактура твору, яка органічно перерозподіляється між двома клавіатурами, оскільки головна відмінність інструментів у конструкції правої клавіатури.
Посилання
Бузони Ф. Ценность обработки. Школа фортепианной транскрипции. Москва: Государственное издательство, 1961. С. 5–6.
Годовский Л. По поводу транскрипций, аранжировок и парафраз. Школа фортепианной транскрипции. Москва: Государственное издательство, 1961. С. 6–7.
Давидов М. Теоретичні основи перекладення інструментальних творів для баяна. Київ: Музична Україна, 1977.
Давидов М. Київська академічна школа народно-інструментального мистецтва. Науковий вісник. Київ: НМАУ ім. П. Чайковського. 1998. Вип. 21. С. 81–82.
Коган Г. О транскрипции. Школа фортепианной транскрипции. Москва: Государственное издательство, 1961. С. 2–4.
Липс Ф. О переложениях и транскрипциях. Баян и баянисты / сост. Ю. Акимова. Москва: Советский композитор, 1977. Вып. 3. С. 86–108.
Михайлов М. Музыкальный стиль в аспекте взаимоотношения содержания и формы. Критика и музыкознание. Ленинград: Музыка, 1975.
Оберюхтін М. Виконання органних п’єс Й. С. Баха на баяні. Київ: Музична Україна, 1973.
Рыжкова Н. Транскрипция. Электронный ресурс: теоретические аспекты жанра. URL: http://www.astrasong.ni/c/science/article/595/