ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ЦИКЛУ «МІНІАТЮРИ І» ДЛЯ ФЛЕЙТИ, ГОБОЯ, УДАРНИХ І ФОРТЕПІАНО ІГОРА СОНЕВИЦЬКОГО
Ключові слова:
І. Соневицький, мініатюра, камерно-інструментальний ансамбль, квартет.Анотація
Мета роботи – охарактеризувати загальні та специфічні риси композиторського письма І. Соневицького на прикладі циклу «Мініатюри І» для флейти, гобоя, ударних і фортепіано, що яскраво віддзеркалює закладений образ, зміст, співзвучний з поетичним мисленням Лесі Українки, а це значною мірою сприяє цілісності. У статті досліджується камерно-інструментальний твір, де композитор здійснює прорив із сьогодення в минуле, намагаючись по-своєму інтерпретувати поезію Лесі Українки. Методологія. У статті застосовано методологію та методику системного, аналітичного та структурного дослідження. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше послідовно відстежуються і виокремлюються: жанрова окресленість, програмність, єдина лінія розвитку, що характерна для циклу “Мініатюри І” для флейти, гобою, малого і циліндричного барабану, тарілок і фортепіано І. Соневицького, що складається з семи частин – твору, який суттєво збагатив педагогічний та виконавський репертуар, достойно презентуючи українське камерно-інструментальне ансамблеве мистецтво. Простежено зв’язки циклу «Мініатюри І» І. Соневицького з музично-драматичною постановкою до ювілейної дати Лесі Українки. Виявлено впливи тенденцій музичної культури ХХ ст. в його камерно-інструментальній творчості. Висновки. Здійснені у статті спостереження дозволяють дійти висновку: національний колорит програмного камерно-інструментального ансамблевого циклу «Мініатюри І» для флейти, гобоя, ударних і фортепіано І. Соневицького вирізняється емоційністю і особливою пластичністю національного мелосу, де автор прагне втілити український характер в музиці, виходячи з досвіду власного етнічного середовища та часу.
Посилання
Дмитровський Є. Музика на Львівському радіо: соціокультурний дискурс. Львів: ПАІС, 2014. 228 с.
Дувирак Д. Музыка украинского зарубежья. Советская музыка. 1991. N 10. С. 34–37.
Кияновська Л . Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст. Чернівці: Книги–ХХІ, 2007. 424 с.
Митці України: Енциклопедичний довідник. Упоряд.: М. Г. Лабінський, В. С. Мурза. За ред. А. В. Кудрицького. К.: УЕ, 1992. С. 545.
Мірошниченко С.В. Поліфонологія як музикознавча дисципліна та національна природа української професійної музики: монографія. Одеса: Астропринт, 2012. 296 с.
Новий довідник: Українська мова. Українська література / упоряд. М. Радишевська, В. Михайлюта, Т. Корольова та ін. 7-ме вид. К.: Казка, 2011. С. 677.
Павлишин С. Знайомство зблизька. Музика., Київ. 1992. № 5 (281). С. 26-27.
Павлишин С. Ігор Соневицький. Львів: БаК, 2005. 120 с.
Павлишин С. Найвідоміший український музикант Америки. Тиха музики молитва. Спогади про Ігора Соневицького [відповідальний редактор Стефанiя Павлишин]. Львів: БаК, 2010. С. 3–14.
Скорик М. Музичні зв’язки з Ігорем Соневицьким. Тиха музики молитва. Спогади про Ігора Соневицького. Львів: БаК, 2010. С. 43-48.
Ігор Соневицький. Згадую з вдячністю. Василь Барвінський у дослідженнях та матеріалах / Редактор-упорядник В. Грабовський. Дрогобич: Посвіт, 2008. С.173.
Богдана Фільц. Спогади про Ігора Соневицького (Зустрічі в Києві, Львові та Нью-Йорку). Тиха музики молитва. Спогади про Ігора Соневицького. Львів: БаК, 2010. С. 15-31.
Юрій Ясіновський. Ігор Соневицький: наукова конференція у 85-ту річницю від дня народження. Українська музика: науковий часопис. Львів: ЛНМА імені М.В. Лисенка, 2012. Ч. 1 (3). С. 193-194.