КAРОЛЬ ШИМАНОВСЬКИЙ І ДИХОТОМІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО- НАЦІОНАЛЬНОГО В МУЗИЦІ ЗЛАМУ ХІХ–ХХ СТОЛІТЬ

Автор(и)

Ключові слова:

національне начало, стильові тенденції, еволюція композиторського стилю, орієнталізм, естетизм.

Анотація

Мета роботи. Метою даної розвідки є виявити провідні тенденції техніко-виразового переозброєння музичного арсеналу і стильові орієнтири початку ХХ століття у співвіднесенні з творчим доробком К. Шимановського у національному й універсальному вимірах. Методологія дослідження полягає у використанні ретроспективного та структурно-системного методів при аналізі джерел; історичного – при дослідженні особливостей розвитку традицій виконавства та формуванні стильових особливостей музичної творчості в контексті мистецько-культурного життя доби К. Шимановського. Наукова новизна полягає у вияві еволюційних тенденцій індивідуального композиторського стилю в контексті стильової панорами загальномистецького і національного. Висновки. Становлення самобутнього стилю митця відбувається завдяки особистим контактам з видатними митцями-сучасниками, під безпосереднім впливом давніх та екзотичних культур як наслідок вивчення мистецтва минулого і філософських праць, власних польових досліджень фольклору. Стильова система його творчості еволюціонує від постромантичних естетських тенденцій до неокласики та неофольклоризму. Національне начало позиціонується на засвоєнні і розвитку шопенівської і скрябінської традиції, неофольклоризму.

Посилання

Собакина О. В. Стилистические и композиционно-технологические процессы в польской фортепианной музыке XX века : дис. докт. искусствоведения: 17.00.02 – музыкальное искусство / Гос. ин-т искусствознания М-ва культуры РФ. Москва, 2013. 456 с.

Chomiński M. Szymanowski a Chopin / Studia nad twórczością Karola Szymanowskiego. Krakow: PWM, 1969. S. 13–28.

Helman Z. Wpływ Chopina na wczesną twórczość Karola Szymanowskiego. The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of F. Chopin. Warszawa: Polish Scientific Publishers, 1963. S. 300–303.

Lissa Z. Rozwazania о stylu narodowym w muzyce na materiale twórczosci Karola Szymanowskiego. Z zycia i twôrczosci Karola Szymanowskiego / Studia i materialy pod red. J. M. Chominskiego. Krakow: PWM, 1960. S. 7–72.

Łobaczewska S. Karol Szymanowski. Zycie i twórczość. Kraków, 1950. 407 s.

Olędzki S. Niektóre problemy faktury fortepianowej Karola Szymanowskiego. Muzyka. 1973. № 3. S. 51–76.

Sozańska A. Analiza porównawcza preludiów Karola Szymanowskiego (op. 1), Fryderyka Chopina (op. 28) oraz Aleksandra Skriabina (op. 11). Problemy harmoniki, składni, formy i stylu / Agnieszka Sozańska. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ. – 2014. № 2. S. 4–31.

Szymanowski K. Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej. Muzyka. 1924. S. 3–5.

Szymanowski K. Opuszczę skalny mój szaniec. Rzeczpospolita. 1923. № 6. S. 4–5.

Szymanowski K. Pisma muzyczne. Pisma. T. 1,. / zebrał i oprac. K. Michałowski ; wstęp Stefan Kisielewski. Kraków : PWM, 1984. 535 s.

Szymanowski K. Zagadnienie «ludowości» w stosunku do muzyki współczesnej : (na marginesie artykułu Beli Bartoka «U źródeł muzyki ludowej»). Muzyka. 1925. № 10. S. 9–13.

Tuchowski A. Chopin w refleksji estetycznej i twórczości kompozytorskiej Karola Szymanowskiego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio L. Artes. 2009. S. 125–153.

Tuchowski A. Chopin’s Integrative technique and its Repercussions in 20th Century Polish Music. Polish Music Journal. 1999. URL: http://pmc.usc.edu/PMJ/issue/2.1.99/tuchowski.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-10