“THE GENERAL MUSIC THEORY TEXTBOOK” BY S. LIUDKEVYCH IN THE CONTEXT OF GENERALIZATION OF UKRAINIAN MUSIC TERMINOLOGY OF LATE XIX – EARLY XX
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-2Keywords:
Stanislav Liudkevytch, music theory textbook, compendium, The General Music Theory, Dmytro Nykolyshyn, Ivan Cyprian, The Music theory, The Elementary textbook of music and singing, Maksym Copko, autodidact, terminology, Osyp Zalessky, The Music JournalAbstract
The article elucidates the circumstance of compiling of S. Liudkevych “The General Music Theory textbook”, extant in the epistolary oeuvre of D. Nykolyshyn in the letters to the author, which influenced the establishment of terminology of the textbook, including the entries of principal definitions, codification of terminology etc. The comprehensive survey of music theory textbooks, in circulation of Ukrainian musical education at the time of publication of S. Liudkevych textbook and were co-related in methodology layout, as well as terminology: elementary theory as explanation of the art of singing, compendium textbooks with basic elementary skills for musician of various branches of musical theory, special music theory textbook with comprehensive explanation of every specific branch of music theory discipline. The right place established in the context of development of the treatises of the kind in Halychyna, as definite compendium-textbook, traced back to terminology layout to the ante-date textbooks of I.Kyprian and M.Copko as well as critical response in publications reviews. The use of Ukrainian terminology in I. Kyprian and M.Kopko textbooks specifically consummated and summarized in Liudkevych textbook, the achievements of Ukrainian, specifically Galician textbooks in Halychyna of XX century. The separate aspect of the textbook terminology is the explanation of still topical and in active use in contemporary musicology, musicological categories, which in Liudkevych textbook have somewhat different set of specific meanings: it concerns the categories of musical form, subject, phrase and period. The other Ukrainian music terminology is also mentioned, not in use in ante-date publications, as well as appended to the compendium “The Dictionary of Italian and foreign terminology explained”.The actual importance of the terminology, established in “The General music theoty” textbook is confirmed by its active use of terminology in the works of contemporary music theorists Y. Yakubiak and B. Lukaniuk.
References
Бабюк Л. Музично-педагогічна діяльність С.П. Людкевича. Творчість С. Людкевича: Зб. ст. Упоряд. М. Загайкевич. Редколегія: Гамкало І., Гордійчук М. (голова), Горюхіна Н. (заст. голови) та ін. Київ : Музична Україна, 1979. С. 184–195.
Горак Я. До історії та характеристики українських музично-теоретичних підручників у Галичині першого десятиріччя ХХ століття: Методична розробка. Львів, 2008. 38 с.
Горак Я. Епістолярні документи до історії дрогобицького часопису «Боян» (1929–1930 рр.). Українська музика. Львів, 2021. № 2 (40). С. 85–101.
Горак Я. Листи Дмитра Николишина до Станіслава Людкевича. Українська музика. Львів, 2020. № 1 (35). С. 99–115.
Горак Я. Музичне товариство імені М. Лисенка та Вищий музичний інститут у Львові в 20–30-х роках ХХ століття. Книга протоколів Музичного товариства ім. Миколи Лисенка (1922–1939 рр.). Підготовка текстів, коментарі, післямова Я. Горака. Львів: Апріорі, 2019. С. 558–560.
Др. Станислав Людкевич. Загальні основи музики (Теорія музики) Ст. 135. Коломия, 1921 [рец. на вид.]. Музика: Місячник музичної культури. Київ Музичне Т-во ім. Леонтовича, 1925. № 2. С. 111. Підписано: В.П. (Бібліографія).
Залеський О. Д-р Станислав Людкевич. Загальні основи музики. Коломия, 1921. [рец. на видання]. Громадський вістник. 1922. № 67. 14 травня. С. 7.
Кипріян І. Основи музики. [Репринт літографічного видання 1880 р.]. Львів : ЗУКЦ, 2009. 232 с.
Кипріян И. Учебникъ початковыхъ вѣдомостий музики и спѣву. [Репринтне відтворення видання 1885 р.]. Львів : ЗУКЦ, 2009. 102 с.
Копко М. Самоучка методичный подручникъ для науки спѣву зъ нотъ. В Перемышли, 1907. 115 с. 11. Людкевич С. Загальні основи музики (теорія музики). Коломия: З друкарні «Загальної Книгозбірні» в Коломиї, 1921. 136 с.
Людкевич С. Наші шкільні співаники. Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Упорядкування, редакція, переклад, примітки З. Штундер. Т. 2. Львів: Видавництво М. Коць, 2000. С. 257–259.
Луканюк Б. Музичний часокількісний ритм. Львів, 2017. 304 с.
Меморіальний музей Станіслава Людкевичча у Львові. Інв. № 847.
Муха А. Музикознавство. Історія української музики в шести томах. Т. 4: 1917–1941. Редколегія тому: Л. О. Пархоменко (відповідальний редактор), О.У. Литвинова, Б.М.Фільц. Київ: Наукова думка, 1992. С. 519–544.
Харлап М. Тактова система музичної ритміки. Проблеми музичного ритму: Збірник статей. Упоряд. В. Холопова. Музика, 1978. С. 105–163.
Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість. Т. 1 (1879–1939). Львів : «Бінар-2000», 2005. 636 с.
Якубяк Я. Аналіз музичних творів (Музичні форми). Тернопіль : Астон, 1999. Вип. 1. 208 с.







