RECEPTION OF SERHIY BORTKEVYCH'S CREATIVITY IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-9Keywords:
Serhiy Bortkevych, reception, piano, composer creativity, performer, genre, style, musical and expressive means, piano cycles, first performance, repertoire, national musical cultureAbstract
The purpose of the article is to trace the specifics of national reception in the contemporary work of Serhiy Bortkevych (1877–1952) – a composer, pianist and teacher.To realize the set goal a set of methods was used, including theoretical-analytical, musicological, historical, comparative and inductive-deductive methods. It was found that the creativity of S. Bortkevych began to enter the Ukrainian musical context only at the beginning of the new millennium, when the real renaissance of the artist’s work began. It aroused considerable interest among Ukrainian performers, conductors, and research scientists. Ukrainian Bortkevych-science includes a significant number of studies of various types, from scientific articles to candidate theses (O. Cherednychenko, T. Yakubov, E.Levkulych, etc.). Conductor Mykola Sukach, who performed all his symphonic opuses and wrote the book “Serhiy Bortkevich: Score of Life. Artistic – documentary mosaic” (2018) made a great contribution to the popularization of the composer's symphonic work in the Motherland. Before the revival of music S. Bortkevych, the well-known Ukrainian pianist, Honored Artist of Ukraine Mykola Suk, who in 2000 became the first performer of the composer's First Piano Concerto in Ukraine. Among the leading performers of his creative heritage, pianists Yevgen Levkulych, Pavlо Hintov, Vyacheslav Zubkov, Antony Baryshevsky, Dmytro Onyshchenko, violinist Temur Yakubov, and others should be singled out. In 2017 P. Hintov recorded a disc with solo piano works by S.Bortkevych. In 2021 an international online project “Christmas with Bortkevych” was held, in which researchers and performers from Ukraine, Poland, Italy, France, the Netherlands, Great Britain, Germany, Japan and the USA took part. “Melosvit” music publishing house made a significant contribution to the popularization of the composer's piano heritage.
References
Голинська О. Борткевич в Україні. Музика. Український інтернет журнал. .2017. 11 березня. URL: http://mus.art.co.ua/bortkevych-v-ukrajini/.
Левкулич Є. Діалектика пам'яті та забуття в культурі: історична доля спадщини Сергія Борткевича. Київське музикознавство. 2017. Вип. 56. С. 118–127.
Левкулич Є. Концертна діяльність Сергія Борткевича початку ХХ століття: історіографічний аспект. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 4. С. 365–369.
Левкулич Є. Питання національно-стильової ідентифікації творчості Сергія Борткевича. Київське музикознавство. 2016. Вип. 54. С. 32–42.
Левкулич Є. Творчий портрет C. Борткевича-піаніста. Музикознавчий універсум. 2016. Вип. 38–39. С. 229–240.
Левкулич Є. Фортепіанна спадщина Сергія Борткевича у актуальному просторі виконавського мистецтва ХХ – початку ХХІ століття: дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 «Теорія та історія культури» / Національна музична академія України імені П.І. Чайковського. Київ, 2021. 367 с.
Левкулич Є. Фортепіанна спадщина Сергія Борткевича у виконавському просторі першої половини ХХ століття. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2018. № 4 (41). С. 88–103.
Сукач М. Сергій Борткевич: партитура життя. Художньо-документальна мозаїка. Чернігів : Десна Поліграф, 2018. С. 12.
Чередниченко О. Фортепіанна творчість С. Борткевича у світлі класико-романтичної традиції : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І.П. Котляревського. Харків, 2008. 297 с.
Якубов Т. Сергій Борткевич та його скрипкова творчість: джерелознавчий і жанрово-стильовий аспекти : дис. ... доктора філософії : 025 «Музичне мистецтво» / Національна музична академія України імені П.І. Чайковського. Київ, 2021. 430 с.