HISTORICALLY INFORMED VOCAL PERFORMANCE IN THE MIRROR OF MODERN MUSICOLOGICAL RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-4Keywords:
vocal performance, early music, historically informed performance, interpretation, style, research, musicologyAbstract
This article offers a concise overview of scholarly literature on the issue of Historically Informed Performance (HIP) in the sphere of vocal music. Special emphasis is placed on contributions by Ukrainian researchers (M. Marchenko, Ye. Lazarevych, L. Artyukhova, O. Tabulina, D. Savon, A. Kolyada). M. Marchenko, in particular, examined the features of performance strategies and interpretive models of national part-song heritage. Ye. Lazarevych analyzed Ukrainian liturgical music from the perspective of HIP, drawing on performances by the “Byzantine Choir” conducted by M. Antonovych. L. Artyukhova proposed several approaches to interpreting Baroque music by contemporary vocalists – academic, authentic, and synthesized. The specificities of Western European Renaissance choral music performance in Ukraine were explored in the work of N. Danshyna. O. Tabulina addressed the appropriateness of vibrato as a component of vocal technique in Baroque compositions. D. Savon investigated the vocal style of German Baroque choral music through both scholarly and performance-based lenses. A. Kolyada emphasized the significant sociocultural role of the independent platform “Open Opera Ukraine”, which actively promotes HIP in Ukraine. For the first time, the article also considers two foreign studies (R. Wistrich, J. Potter, and K. A. Henshaw). R. Wistrich and J. Potter argue against narrowly defined vocal specializations, advocating instead for a close integration of training and scholarship, as well as for vocal versatility in historically grounded performance practice. K. A. Henshaw explored the relationship between semiotic gestures in vocal performance and specific musical- rhetorical figures characteristic of the Baroque era. Drawing from this diverse body of work, the article identifies several key perspectives on early vocal music performance: historical-stylistic (L. Artyukhova, N. Danshyna), genre-specific (M. Marchenko, D. Savon), organizational-aesthetic (R. Wistrich and J. Potter, A. Kolyada, Ye. Lazarevych), and integrative-semiotic (K. A. Henshaw).
References
Артюхова Л. Еволюція вокального стилю бароко та його відродження в українській концертно-виконавській практиці ХХІ століття : наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. Київ, 2023. 114 с.
Даньшина Н. Специфіка виконання ренесансної вокальної музики в умовах вітчизняної хорової практики : дис. … канд. мистецтв-ва : 17.00.03. Київ, 2013. 300 с.
Коденко І. Актуальність інтерпретацій старовинної музики в сучасному культурному просторі (сторінками журналу Early Music). Слобожанські мистецькі студії. 2024. Вип. 1(04). С. 50–55.
Коляда А. Просвітницька діяльність незалежної платформи Open Оpera Ukraine: нові форми співпраці з українським суспільством. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 1. С. 139–146.
Лазаревич Є. «Візантійський хор» М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття : дис. ... канд. мистецтв-ва : 17.00.03. Львів, 2018. 226 с.
Марченко М. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі ХХ–ХХІ ст. : дис. ... канд. мистетв-ва : 26.00.01. Київ, 2021. 246 с.
Савон Д. Вокально-виконавські принципи музики бароко на прикладі мотетів Й.С. Баха : наук. обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття доктора мистецтва. Київ, 2022. 139 с.
Табуліна О. Голосове вібрато в інтерпретації вокальної музики доби бароко. Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 178–183.
Henshaw C.A. Gesture and Affect in the Performance of Baroque Vocal Music (with specific reference to English Baroque Mad Songs). In Part-fulfilment of the degree Doctor of philosophy in music performance. The University of York, Department of Music, 2000. 346 p.
Wistreih R. & Potter J. Singing Early Music: a conversation. Early Music. 2013. Vol. 41, No.1, 40th Anniversary Issue (February 2013). Pp. 22–26.