STYLISTIC AND PERFORMING ASPECTS OF CHORAL AND SOLO COMPOSER PROCESSING OF UKRAINIAN FOLK SONGS (ON THE SELECTED EXAMPLES)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-1Keywords:
Ukrainian folk song, academic solo singing, choral art, artistic processing, stylistics of performance, vocal interpretation, intonational specificity, gender-performance strategiesAbstract
The article explores the process of transformation of Ukrainian folk songs in solo academic and choral performing practice. The Ukrainian folk song, as a manifestation of the collective artistic consciousness of the people, has become a significant source of development of academic vocal art. The adaptation of folk song creativity to academic forms was made by artistic processing, stylization and professional interpretation, which required the preservation of the intonational nature of the original along with adaptation to the requirements of academic singing technique.The work considers the main directions of stylistic transformation of folk songs: authentic reproduction, processing for solo executing with isorudal accompaniment, creation of treatments for choral performance. Particular attention is paid to the analysis of the intonation-rhythmic specificity of folk tunes, the features of their harmonization and textured processing in the academic context. The performance requirements facing soloists and choral teams in the interpretation of Ukrainian folk songs are investigated: reproduction of natural intonation, authentic articulation, folk timbre colors to preserve academic purity of sound, diction and phrase.The contribution of prominent Ukrainian composers and folklorists (Mykola Lysenko, Kirill Stetsenko, Mykola Leontovich, Alexander Koshits) is considered to form the repertoire of folk songs for academic solo and choral performance. Different interpretative approaches to the performance of folk songs - from traditional stylization to modernized versions of modern composers are analyzed.As a result, the main trends of transformation of folk songs in contemporary Ukrainian solo and choral academic art are outlined, including the integration of the national intonational basis into new compositional and gender- performance strategies. The conclusion was made about the importance of folk heritage as a source of national identity, stylistic self -determination and development of academic vocal art in Ukraine.
References
Нариси з історії української музики : у 2 т. : навчальний посібник / Л. Архімовия та інші. Київ : Муз. Україна, 1964.
Гіголаєва-Юрченко В.О. Ґендерна ідентифікація у виконавській інтерпретації російської та української вокальної лірики XIX – початку XX століть : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І.П. Котляревського. Харків, 2015. 20 с.
Горобець В., Сластьон В. Народна пісня та її трансформація в репертуарі Українського народного хору імені Станіслава Павлюченка. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2022. № 46. С. 87–93.
Іваницький А. Українська народна музична творчість : дослідження. Київ, 1999. 222 с..
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. : дослідження. Тернопіль, 2000. 339 с.
Ковбасюк А. Вплив вокально-хорового виконавства на формування традицій та індивідуального стилю співака. ББК85. 2016. Вип. 314 (4 УКР) Х 79. 212 с.
Корній Л. Історія української культури : наукове видання. Київ, 2001. 479 с.
Корній Л. Історія української музики : наук. видання : у 2 ч. Київ : Вид-во М.П. Коць, 1998.
Крусь О.П. Історія української музики XX століття. 1997.
Сбітнєва О. Тенденції розвитку вокальних методик у ХХ столітті. Духовність 4. особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 1.1 (100).
Сєроштанова О.А. Традиції і новації у вокальній школі Чернігівщини кінця XX – початку ХXI століття (на прикладі педагогічної діяльності В.П. Литвинова). 2020.
Синиця Р.І. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства: етнокультурологічний аспект. 2021.
Сінельніков І., Сінельнікова В. Шляхи наслідування та опанування традиційної манери співу неавтентичними виконавцями. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2023. № 48 С. 79–87.