MODI OF VIRTUOSITY IN THE CREATIVITY AND PERFORMANCE DOMENICO DRAGONETTI (1763–1846)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-15Keywords:
Modus of virtuosity, Domenico Dragonetti, musical style, baroque, classicism, romanticism, double bassAbstract
The article reveals a change in the interpretation of virtuosity in the Baroque styles, classicism, and romanticism on the example of the inheritance of a prominent Italian performer on the double-bass and the composer Domenico Dragonetti. It is indicated that he was a contemporary and participant in the radical change of aesthetic ideals, artistic styles and, accordingly, the attitude of musicians and the general public to such a key category of musical art as virtuosity. It is indicated that the first modus of virtuosity, which was mastered by Dragonetti, was associated with the spiritual tradition of St. Mark’s Cathedral, and with the opera style of the Venice Theater, that is, it included the elements that they were conveyed in the work of composers of Venice from generation to generation and gradually modified. The second modus of virtuosity of the Italian smuggler is formed under the significant influence of the aesthetic ideals of Viennese classicism in his prototype Haydn and Mozart. This modus is characterized by a much more restrained interpretation of technical effects, their rational use, which is obviously fits into the ideal design of the classic shape. The influence of the powerful dramatic expression of L. Beethoven created the third modus of virtuosity D. Dragonetti – bolder, clearly more saturated than the previous “classic” style. In the end, the fourth last modus of the artist’s virtuosity reflected the aesthetic requirements of the romantic style.
References
Карпяк А. Жанр флейтового концерту у творчості австрійських та італійських композиторів – сучасників В. А. Моцарта. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя : збірник наукових праць / упорядник С.Д. Цюлюпа. Рівне : Волинські обереги, 2016. Вип. 8. С. 8–14.
Лучанко О. Жанр контрабасового концерту в музично-історичному процесі : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2008. 240 c.
Лучанко О. Постать Д. Драґонетті в історії контрабасового мистецтва: виконавство та творчість. Наукові записки ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2012. № 2. С. 108–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2012_2_20 (дата звернення: 15.06.2024).
Сумарокова В. Історія українського віолончельного й контрабасового мистецтва в контексті європейського виконавства. Київ : НМАУ імені П.І. Чайковського, 2014. 199 c.
Adam L., Lachnitz L.W. Méthode ou principe général du doigté (pre mière partie) (= Méthodes & Traités 7, Piano Forte Vol. II). Faksimile-Reprint, Paris, 2001. 198 р.
Brun, Paul. A New History of the Double Bass. Tielt : Paul Brun Productions, 2000. 450 р.
Elgar R. Introduction to the Double Bass. St. Leonards on Sea, Sussex, 1960. 119 p.
Herder Johann Gottfried, Viertes Wäldchen. Johann Gottfried Herder, Sämtliche Werke, t. 4, red. Bernhard Suphan, Hildesheim, New York, 1967.
Gajdos M. Slovník kontrabasistů. Kromĕříź : Rlaus Trumpf, 1994. 204 s.
Kircher Athanasius, Musurgia universalis. URL: www.hmt-leipzig.de/home/fachrichtungen/institutfuer-musikwissenschaft/forschung/musurgia-universalis/volltextseite/content_186506/D_A00 (дата звернення: 12.10.2024).
Kobayashi J.T. Domenico Dragonetti: A case study of the 12 unaccompanied waltzes : A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Arts degree in Music. Ontario, 2020. 57 p.
Palmer F.M. Domenico Dragonetti in England (1794–1846). The career of a double bass virtuoso : A thesis … for the degree of doctor of philosophy. Birmingham : Universiry of Birmingham, 1993. 432 p.
Pelczar T. Kontrabas od A do Z. Warszawa : PWM, 1974. 235 s.
Planyavsky A. Geschichte des Kontrabasses. Tutzing : Verlegt bei Hans Schneider, 1984. 917 s.
Thayer A.W., Forbes E., ed. Thayer’s Life of Beethoven. Part II. Princeton: Princeton University Press, 1967. 552 p.
Warnecke F. Der Kontrabass. Seine Geschichte und seine Zukunft, Probleme und deren Lösung, zur Hebung des Kontrabasspiels. (Erstaufgabe: 1909). Gamburg : Faksimile-Neudruck 2005. 125 S.
Wieck, Friedrich (1853/1996): Clavier und Gesang. Didaktisches und Polemisches, Leipzig 1853, Reprint : Regensburg, 1996. 89 с.