VIKTOR KOSENKO’S FIRST PIANO SONATA: PERFORMANCE-INTERPRETATION ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-13

Keywords:

musical secession, V. Kosenko’s sonatas, interpretation, musical-figurative content, poetics, melodization of texture

Abstract

Viktor Kosenko’s piano sonatas, belonging to the highest achievements of modern Ukrainian piano music of the first third of the 20th century, are not performed often. Only a hundred years after their creation did their “performance renaissance” begin. The interpretative complexity of Piano Sonata No. 1 inspires the need for scientific understanding of a fundamentally important question: How is a musical work recognized by a pianist-performer and how does an interpretative version-interpretation corresponding to the composer’s text arise in the process of his own performance? Considering that the pianist-performer’s sphere of attention includes not only the stable musical text recorded in the notes by the composer, but also the interpretative versions created by the performers – mobile variants of various performing “readings”, understanding the sources of the formation of the creative worldview, as well as the general musical and individual style dominants in the piano art of Viktor Kosenko – a composer and an outstanding pianist – is important.The purpose of the investigation is to analyze the performance-interpretation model of the Piano Sonata No. 1, op. 13 by V. Kosenko in the context of hermeneutic and heuristic approaches.The practical significance of the investigation lies in the study of the phenomenology of the performance interpretation of V. Kosenko’s sonatas. From this point of view, it is important to understand the sources of the formation of a creative worldview, general musical and individual style dominants, evolutionary processes of the sonata genre in Ukrainian music of the first third of the 20th century in general and in the work of V. Kosenko in particular.

References

Беренбейн І. Міфопоетика сонатної творчості В. Косенка як оприявлення смислу. Часопис НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2024. № 1 (62). С. 92–103.

Більчинський Л. До питання про інтерпретацію творів В. С. Косенка. Віктор Степанович Косенко: погляд з 90-х років. До 100-річного ювілею. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1997. С. 51–57.

Вавренчук І. А. Українська музична сецесія: генеза та типологія втілень : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2015. 215 с.

Гришко-Ратьковська Лариса. В. Косенко – професор Київської державної консерваторії імені П. І. Чайковського. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського Науковий вісник. Збірник наукових праць. Вип. 87. Київ, 2014. С. 236–248.

Даценко В. П. Характеристика фортепіанних творів В. Косенка житомирського періоду роботи майстра. Мистецтвознавчі записки. Київ, 2020. Вип. 38. С. 143–148.

Даценко В. П. Особистісні детермінанти творчої індивідуальності Віктора Косенка : дис. … канд. мистецтвознавства, спец. 26.00.01. Київ, 2021.199 с.

Зандрок С. Фортепіанні сонати В. Косенка та Б. Лятошинського. Українське музикознавство. Київ : Муз. Україна, 1975. Вип. 10. С. 152–165.

Кашкадамова Н. Виконавська інтерпретація у фортеп’янному мистецтві ХХ сторіччя : підручник. Львів : КІНПАТРІ ЛТД, 2014. 344 с. іл.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів : Наукове товариство імені Т. Шевченка, 2000. 271 с.

Ланцута Л. В. Українська фортепіанна соната: теорія, історія, сучасні тенденції : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 1998. 18 с.

Москаленко В. Про задум та музичну ідею твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2002. Вип. 21: Музичний твір як творчий процес. С. 10–17.

Пастеляк Н. Трансформація поемних засад мислення в одночастинних сонатах В. Косенка. Музикознавчі студії інституту мистецтв Волинського національного університету ім. Л. Українки та НМАУ ім. П. І. Чайковського. Зб. наук. праць. Луцьк, 2010. С. 101–111.

Ржевська М. Ю. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у взаємодії та перетвореннях соціокультурних дискурсів : дис. … доктора мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2005. 426 с.

Свірідовська Л. Еволюція жанрів фортепіанної музики В. Косенка. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2015. № 1 (24). C. 22–26.

Свірідовська Л. М. Стилістика модерну в українській фортепіанній мініатюрі. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2005. № 3. С. 86–89.

Таранченко О. Доля митця в реаліях культурно-історичних процесів першої половини ХХ століття: Федір Якименко, Віктор Косенко, Михайло Вериківський. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Науковий журнал. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2016. № 4 (33). 2016. С. 137–140.

Чернова І. Музичне виконавство в ситуації постмодернізму : монографія. Львів : АСВ, 2011. 185 с.

Чернявська М. Аксіологічний аспект теорії інтерпретації та проблеми музичної педагогіки : автореф. дис. … канд. пед. наук, спец. 03.00.04. Київ : КДІК, 1996. 20 с.

Шамаєва К. І. Музичне життя Житомира в 1919–1921 роках. Шамаєва К. І. Митці. Освіта. Час : з архівних джерел. Житомир, 2005. С. 48–61.

Юдкін-Ріпун Ігор. Феноменологія культури як методологія інтерпретації. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2020. 352 с.

Published

2025-02-27