STRATEGIES FOR DEVELOPING INTERACTIVE ENSEMBLE COLLABORATION FOR THE EFFECTIVE WORK OF A PIANIST-ACCOMPANIST
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-8Keywords:
pianist-accompanist, ensemble communication, interactive сollaboration, auditory analysis, mentalization, empathyAbstract
The article focuses on identifying effective strategies for self-development and professional improvement of a pianist-accompanist within the context of their performance activities. It has been observed that the foundation of a pianist-accompanist’s professional success, apart from technical pianistic skills, includes several psycho-emotional factors that shape the specific communication required for ensemble music-making. The relevance of the study lies in its comprehensive approach to forming interactive сollaboration between the pianist-accompanist and ensemble partners, encompassing the development of three key components: empathy, as a foundation for emotional understanding and co-experience with the musical partner; auditory analysis, as a tool for promptly responding to musical and performance changes; mentalization, as the ability to anticipate the partner’s performance intentions and adapt to them. The scientific novelty is in the theoretical substantiation of the phenomenon of interactive ensemble сollaboration as a key factor in the effectiveness of ensemble performance. Unlike traditional approaches that primarily focus on the technical aspects of playing, this study emphasizes the psychological and communicative components of the accompanist’s activity. The study analyzes the impact of psycho-emotional qualities such as attentiveness, adaptability, and the ability to empathize on the formation of ensemble cohesion and synchronization. A system of practical exercises is proposed to help pianists-accompanists effectively develop skills in interactive ensemble сollaboration. These exercises aim to enhance auditory perception, predict the performance intentions of partners, and achieve emotional harmony within the ensemble. The purpose of the study is to identify and substantiate approaches aimed at developing the key professional qualities of a pianist-accompanist, particularly auditory analysis, mentalization, and empathy, to ensure effective interaction in ensemble performance. The research is oriented towards practical performers, educators in music institutions, and students seeking to deepen their knowledge of ensemble performance, improve their professional skills, and achieve a high level of interaction within an ensemble.
References
Бойко І. Формування концертмейстерських умінь і навичок у здобувачів вищої освіти. International Science Journal of Education & Linguistics. 2022. Вип. 1. № 3. С. 64–69. doi: 10.46299/j.isjel.20220103.6.
Економова Е.К. Сумісна діяльність співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2002. 256 с.
Зуб Г. Психоемоційний комплекс піаніста-концертмейстера як віддзеркалення еволюції професії. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2021. Вип. 60. С. 151–166. DOI 10.34064/khnum1-6008
Клименко М.Р., Халімончук Н.В. Психологічна менталізація особистісних цінностей як чинник життєстійкості молоді. Габітус : науковий журнал з соціології та психології / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. 2023. Вип. 56. С. 154–158. DOI ttps://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.56.28.
Молчанова Т. Самоосвітня діяльність піаніста-концертмейстера: теоретичний аспект : навчальний посібник. Львів : Видавець Т.В. Тетюк, 2021. 220 с.
Повзун Л.І. Наукові і художні аспекти мистецької діяльності піаніста-концертмейстера : дис. … канд. мистец-ва : 17.00.03 «Музичне мистецтво» / ОДМА імені А.В. Нежданової. Одеса, 2005. 189 с.
Пономарьова Л.М. Сучасні вимоги до професійної роботи концертмейстера. Сєвєродонецьк, 2020. https://naurok.com.ua/suchasni-vimogi-do-profesiyno-roboti-koncertmeystera-237754.html.
Пірус В.В. Феномен піаніста-концертмейстера та сутність його діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 71. Том 2. С. 119–123.
Król-Kuczkowska А. (2016). Mentalizacja. Jak „wejść w skórę” drugiej osoby? https://humani.pl/artykuly/mentalizacja-jak-wejsc-w-skore-drugiej-osoby/.
Riess H. The Empathy Effect. Seven Neuroscience-Based Keys for Transforming the Way We Live, Love, Work, and Connect Across Differences. Sounds True Publishing, 2018. 256 p.