YURII YASINOVSKYI ANNIVERSARY: AT THE EPICENTER OF IRMOLOY SENSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-11

Keywords:

Yu. Yasinovskyi, Ukrainian irmologions, five-line notation, sacred monody, Greek- Byzantine hymnography, Kievan Rus.

Abstract

The article examines the scientific achievements of the Ukrainian musicologist-medievalist Yury Yasinovskyi, whose 80th anniversary is celebrated on September 10, 2024. The scientist’s scientific interests are focused on the study of the ancient period of Ukrainian music, in particular, the Middle Ages and Baroque. The scientist’s long-term work is devoted to the study of liturgical books of the Princely era, as well as an innovative type of Ukrainian liturgical collections – Irmologions of the 16th-18th centuries. These collections arose due to the creation of five-line notation in Ukraine at the end of the 16th century and became representatives of a combination of Greek-Byzantine and Western European influences. The importance of Irmologions is emphasized in the publication by Yury Yasinovskyi of the Catalog «Ukrainian and Belarusian notolinear Irmoloi 16–18 centuries» with a record of 1,111 of the specified musical monuments. The defining goal of Yu. Yasinovskyi’s scientific search is highlighted, focused around the functioning of irmologions in the socio-cultural space of baroque Ukraine, as well as in the context of the continuity of medieval half-century practice. The study of irmoloys, their genre repertoire and functioning in the socio-cultural environment of Ukraine has always remained at the epicenter of Yuri Yasinovskyi’s continuous research work. The long processes of searching for irmologions, their codicological-paleographic studies, the study of the structure, conditions of creation and filling are emphasized, which allowed Yu. Yasinovskyi to delve deeper into the context of the functioning of irmoloy singing. In this perspective, the successive directions of his scientific and organizational projects, as well as the publication of the conceptual monograph «Byzantine hymnography and church monody in the Ukrainian reception of the early modern period» become fully understandable. The active activity of Yu. Yasinovsky, aimed at the development of medieval studies, in particular, the establishment of the Department of Ukrainian Music Studies of the LDMA named after M. Lysenko, Institute of Liturgical Sciences at the Ukrainian Catholic University, regularly holding conferences on the history and theory of sacred monody and hymnography, summer regency schools, thematic seminars and publishing series. The Byzantine reception of the Ukrainian monody is emphasized, in the course of which the Ukrainian culture acquires deep internal traditions and the continuity of the heritage of the Ancient World. This emphasizes the importance of sacred music as the basis of the enrichment of national culture, as well as an actual way to build a holistic vision of the evolution of Ukrainian music over the millennium.

References

Бондаренко В. Цифровий архів: переваги, можливості, планування, створення, використання (на прикладі проєкту «Ірмос»). Вісник Львівського університету. 2006. Вип. 1. С. 231–248.

Бондаренко В., Ганнік К., Ясіновський Ю. Комп’ютерна база даних Ірмос. Καλοφωνια. Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. 2004. Ч. 2. C. 145–156.

Дашкевич Я. Як Московія привласнила історію Київської Русі. Учи неложними устами сказати правду : збірник статей. Київ, 2011. 828 с.

Ісаєвич Я. Юрій Ясіновський – музикознавець, культуролог, джерелознавець. Калофонія. 2004. Ч. 2. С. xiv.

Історія української дожовтневої музики / редакція та впорядкування О. Шреєр-Ткаченко. Київ, 1969. 586 c.

Козаренко О. Юрій Ясіновський – музикознавець, культоролог, джерелознавець. Калофонія. 2006. Ч. 3. С. хх–ххііі.

Лаврівський невменний Ірмологіон кінця XVI століття: Факсимільна публікація, коментар, дослідження / підготував Юрій Ясіновський, за участі Марії Качмар ; редактор Крістіан Ганнік. Львів : Вид-во, 2019. хxxii+604 с.

Медведик Ю. Духовна пісня в Україні: витоки, розвиток, жанри. Львів : УКУ, 2023. 324 с.

Рябінець Х. Комп’ютерні технології у музикознавчих дослідженнях: український досвід. Українська музика. 2024. Ч. 2. С. 131–318.

Сиротинська Н. Білі плями української культури, або Гімнографія і сакральна монодія як виклик імперській політиці. Cлово і Січ. 2017. № 10. С. 68–76.

Сиротинська Н. Медієвістичні паралелі у європейському просторі: Крістіян Ганнік та Юрій Ясіновський. Українська музика. 2021. Ч. 1. С. 30–39.

Супрасльські кантики кінця XVII століття – пам’ятка василіянської церковної музики : у 3-х т., 2-х кн. / реконструкція, набір нотних текстів і дослідження О. Шуміліної ; наук. ред.

Ю. Ясіновський; т. 2: Шестиголосі партитури: реконструкція; т. 3: Дослідження; кн. 2. Львів : Український католицький університет, 2022. 984 с.

Цалай-Якименко О. Київська нотація як релятивна система. Українське музикознавство. 1974. Вип. 9. С. 197–225.

Чижевський Д. Початки і кінці нових ідеологічних епох. Філософські твори : у 4-х т. / за ред. В. Лісового. Т. 2. Київ, 2005.

Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. Львів, 2001. 234 c.

Шерех Ю. Москва-Маросейка. Наша парафія URL: https://parafia.org.ua/biblioteka/statti/moskva-marosejka/

Шерех Ю. Так нас навчали правильних проізношеній. Поза книжками і з книжок. Київ, 1998. 456 с.

Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: Каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів : Місіонер, 1996. 623 с.

Ясіновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. Калофонія. 2004. Ч. 2. С. 157–193.

Ясіновський Ю. Виправлення, уточнення і доповнення до Каталогу нотолінійних Ірмолоїв. Калофонія. 2008. Ч. 4. С. 197–209.

Ясіновський Ю. Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу. [=Історія української музики: Дослідження, 18 / Інститут україно- знавства ім. І. Крип’якевича НАН України]. Львів, 2011. 468 с.

Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років : у 2-х кн. / ред. Крістіан Ганнік. Львів : УКУ, 2018. xl + 376, 432 с.

Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfiniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhuderts / Herausgegeben und eingeleitet von Jurij Jasinovs’kyj, Übertragen und kommeniert Carolina Lutzka (Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reiche B: Editionen, Band 24). Köln, Weimar, Wien: Bölau, 2008. 509 S.

Velimirović M. Ukraïns’ki ta Bilorus’ki Notoliniini Irmoloï 16–18 stolit’: Kataloh i kodikolohichno-paleohrafichne doslidhzennia, by Yurii Yasynovs’kyi. Seriia: Istoriia ukraïns’koi muzyky, 2: Dzherela. Instytut Ukraïnoznavstva im. Krip’iakevycha NAN. Lviv: Misioner, 1996. 624 pp. + 47 plates, indices, bibliography. Harvard Ukrainian Studies, 21 (1997/1–2) P. 244–245.

Published

2025-01-08